Alaposan elhúzott a Toyota mellett a Tesla a tőzsdén
A Toyota vezérigazgatója nyilatkozott a Tesláról, és láthatóan nem bánja utóbbi tőzsdei szárnyalását. Júliusban a piacon lévő Tesla részvények összértéke meghaladta a 209 milliárd dollárt, amivel a legértékesebb autógyártóvá vált Elon Musk vállalkozása. Ehhez a Toyotát kellett megelőzniük, ami elég jól sikerült, július óta ugyanis már az eleve rekordszintű értéket is több mint megduplázták, jelenleg 550 milliárd dollár felett jár a cég. Néhány százalékos eltérésnél még lehetne vitatkozni, valóban többet ér-e a Tesla a Toyotánál hosszabb távon, de 550 milliárd dollárral a Tesla most többet ér a tőzsdén, mint az utána következő 4-5 nagy autógyár összesen. Ez pedig legalább akkor fricska a hagyományos autóiparnak, mint hogy a Tesla Németországban, a legnagyobb márkák szomszédságában nyitotta meg legújabb üzemét.
A Toyota hosszú idő alatt építette fel autóipari vezető szerepét, a Teslának van még mit bizonyítani
Ilyen szintű vereséget nehéz emelt fővel tűrni, ám úgy tűnik, a Toyota egyáltalán nem aggódik a helyzet miatt. A Bloombergnek nyilatkozva Akio Toyoda, a márka vezérigazgatója és alapítójának unokája egy frappáns hasonlattal élve tette helyre amerikai riválisát:
„A Tesla azt mondja, náluk van a jövő receptje. A Toyota azonban nem receptekkel foglalkozik: konyhát üzemeltetünk, amiben valódi séfek dolgoznak. Az ő ügyfeleik receptet kapnak, a mi vásárlóink ételt.” Ettől függetlenül persze tagadhatatlan a tény, hogy a befektetők jelenleg sokkal többre értékelik a Teslát, mint a Toyotát. Igen ám, csakhogy a Toyota ügyfeleinek
„nem emelkedő részvényárfolyamra, hanem használható és megbízható autókra van szüksége, abból pedig jelentősen szélesebb választékot kínálunk számukra.”
Toyoda szerint ők már most kínálnak elérhető, megbízható és innovatív autókat
Ez utóbbi is tény, a Toyota megbízhatósága évtizedek óta segíti a márkát a piac élén tartani, nem véletlenül áll hazánkban is szinte mindig az eladási listák elején. Persze lenézni, vagy alábecsülni sem kell a Teslát, Toyoda is elismeri, hogy az önvezetés, a fedélzeti programok vezetéknélküli frissítése és összességében az elektromos autók népszerűsítése terén fontos szerepet játszott a nemrég alakult vállalat. Ettől függetlenül nem biztos, hogy a nagyobb piaci érték egyenlő a legjobb termék címével. A piaci árfolyamba, ahogy a Business Insider autóipari szakírója, Matthew DeBord is említette több cikkében, sok minden beárazódik - például a jövőbeli új modellek és technológiák ígérete, vagy az alternatív meghajtások elterjedése miatti értéknövekedés, amit az elektromos autók piacán lehet majd tapasztalni a befektetői várakozások szerint. A Toyota viszont nem ígéreteket kínál, hanem magas minőséget és megbízhatóságot, már ma. Emellett beszállítói hálózata és piaci részesedése is sokkal stabilabb, a Teslának számos szereplőt kell kiszorítani majd, ha meg szeretné tartani vezető pozícióját, ami hatalmas kihívás - a Toyota évente húszszor annyi autót ad el, mint a Tesla. És persze azt sem szabad elfelejteni, hogy a Tesla részvényeinek ára nagyban függ Elon Musk szeszélyeitől - ha azonban valamiért kilépne a cégtől, a befektetők előreláthatatlan módon reagálnának. Ehhez képest a Toyota évtizedek alatt felépített rendszere hosszú távú stabilitást biztosít, akár történik változás a cég vezetőségében, akár nem.