Eurotax: csaknem 5 százalékkal drágultak idén az új autók

Pánik nincs, de az új autóknál keresletcsökkenés és áremelkedés látható

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nemigen csökkennek a használt autók árai, az újaké viszont emelkednek - derül ki az Eurotax piacelemzéséből.

Miként arról épp egy hete beszámoltunk: a használt autók piacára visszatértek a vásárlók júniusban, az új autóknál viszont továbbra is mínusz látható. Dr. Madácsi Roland, Autovista Magyarország Kft. (EUROTAX) ügyvezetője pedig további érdekességeket is elárult a piacról. Jó hír, hogy bár az új autók piacán az első félév 25 százalékos mínuszt hozott, nincs pánik a kereskedések körében. Utóbbiban nagy szerepe van a 2008-as hitelválság kapcsán szerzett tapasztalatoknak.
Hirdetés
A hazai piac még mondhatni, hogy jól áll az európai számokhoz mérten. Hazánk a harmadik legkevésbé érintett ország az EU-ban. A teljes EU piac visszaesése 38 százalékos, Horvátországban 54, Spanyolországban 51, Portugáliában 50 százalékkal esett vissza a piac. Ugyanakkor örömre nincs ok, az EUROTAX elemzése is visszaigazolja azt, ami a szemünk előtt zajlik: az új autók árai nőnek. Ez egyrészt a forint/euró árfolyam változásának, másrészt a szigorodó emissziós normáknak való megfelelés velejárója. "Szinte az összes importőr változtatta az árait. Az átlagos árváltozás 4,68% volt a személygépjárműveknél. Előfordult, hogy egy importőr teljesen követve a forint árfolyam változását áprilisban 10%-kal emelt, majd ezt követően júniusban csökkentette árait" - fejtette ki Dr. Madácsi Roland.
Az áremelkedés ráadásul hosszú távon a használt autókat sem kerüli el, beigazolódott az EUROTAX azon várakozása, hogy az átmeneti keresletcsökkenés nem okoz szignifikáns árcsökkenést. A fiatalabb, magasabb árfekvésű modelleknél látható némi apadás a kínálati áraknál, ám ezt ellensúlyozza az idősebb, olcsóbb autók áremelkedése. Az árcsökkenés ellen hat továbbá az új árak emelkedése és az is, hogy a csökkenő újautó-eladások mellett a jövőben a használt autók kínálata is apadni fog. Az előrejelzések szerint ráadásul a korábbi, a COVID-sokk előtti állapotba való visszatérés szerte Európában nem várható a jövő év második feléig, míg a használt autók kereslete a vírus kapcsán emelkedő járműhasználat miatt a továbbiakban is biztosnak vehető. Mindez a hazai használtpiacon már gyakorlatilag a normál állapotba való visszatérést jelenti, de a fiatalabb és így drágább modellek közül választók most még összefuthatnak a korábbiaknál kedvezőbb ajánlatokkal, s mivel nálunk az új autók keresletcsökkenése is az EU-átlagnál visszafogottabb, talán az elkövetkezendő években várható (kínálathiány miatti) áremelkedés is szerényebb lesz. Persze utóbbi még inkább csak remény és feltételezés, a jelenlegi számok tükrében, fordulatok pedig bármikor következhetnek még.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?