Hol kapunk többet az állami támogatásért? Villanyautó összevetés
Összehasonlító teszt: Opel Corsa-e vs. Renault Zoe - Melyik a jobb bolt az állami támogatással?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Rekordidő alatt kifutott a villanyautók új támogatási rendszere, de a sikerrel pályázóknak van még idejük dönteni és vásárolni, így aztán megnéztük vajon az Opel vagy a Renault villanyautója számít-e jobb vásárnak.
Bár mindkét modell kisautó, formájukkal alapvetően eltérnek. A Corsa-e lényegében csak a csomagtérajtajára és a B-oszlopára rakott e-betűvel azonosítja magát, hogy elektromos, meg persze kipufogómentességével, amúgy lényegében pont úgy néz ki, mint egy benzines vagy épp dízelmotoros változat. A Zoe vele szemben dedikált villanyautó, egyedi formával, ami a 2012-es megjelenés óta lényegében változatlan, de tavaly azért jelentősen frissült, például alapáras (első-hátsó) LED lámpákkal és teljesen új, a korábbinál sokkalta igényesebb belsővel.
Opel Corsa-e vs. Renault Zoe - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Opel Corsa-e | 4060 | 1765 | 1433 | 2538 | 267-1042 |
Renault Zoe | 4087 | 1787 | 1562 | 2588 | 338-1225 |
Opel Corsa-e vs. Renault Zoe - belső méretek
Opel Corsa-e | Renault Zoe | |
Belső szélesség elöl [mm] | 1390 | 1365 |
Belső szélesség hátul [mm] | 1350 | 1335 |
Belmagasság elöl [mm] | 900-980 | 960 |
Belmagasság hátul [mm] | 920 | 890 |
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött [mm] | 215 | 230 |
Ülőlap hossza elöl [mm] | 530 | 500 |
Ülőlap hossza hátul [mm] | 450 | 470 |
Csomagtér maximális szélessége [mm] | 1070 | 1060 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között [mm] | 1000 | 1010 |
Csomagtér magassága [mm] | 490-760 | 590-900 |
Csomagtér hossza [mm] | 600 | 630 |
Csomagtér hossza üléshajtással [mm] | 1450 | 1500 |
Raktérnyílás szélessége [mm] | 890 | 925 |
Raktérnyílás magassága [mm] | 700 | 800 |
A Zoe klímája viszont nem csak applikációból, a távirányítóról is indítható, menüből is könnyedén előre programozható, ez óriási plusz pont nála. A légkondicionáló amúgy mindkét modellben hőszivattyús, azaz a hatótávot nemigen csökkentő. Nagyon hasonló a többi műszakiság is, mindkét modellt 136 lóerős villanymotor hajtja, az első kerekeknél. A Corsa azonban fel tud mutatni egy-két előnyt: nyomatéka nagyobb, s az alacsonyabb és könnyebb karosszériával a gyorsulási érték és a végsebesség is jobb. Az alacsonyabb építés és tömegközéppont egyébként a Corsa egész jellegét befolyásolja, jobb vezetési élményt ad, de ballonosabb abroncsaival a Zoe a komfortosabb, és van még a tarsolyában egyéb is. Míg a Corsa-e akkumulátora bruttó 50 (nettó ~47), a Zoe pakkja nettó 52 kWh kapacitású, azaz bő 10 százalékkal nagyobb. Ráadásul a Zoe hatékonyabb is, fogyasztása is szerényebb. Gyári érték szerint mindössze 0,1 kWh/100 km értékkel, a gyakorlatban azonban a közös tesztkörön, váltott sofőrökkel és vegyes körülmények között 1,2 kWh volt a Zoe 100 kilométerenkénti előnye (12,6 vs. 13,8 kWh), ami már jelentősebb eltérés. A Zoe esetén nemhogy a 386 kilométeres WLTP hatótáv, a 400 kilométeres is kijött, de a Corsa-e is hozta az ő 340 kilométeres WLTP adatát, ami szintén teljesen korrekt.
A Corsa hajlamosabb ugrálni a hatótáv-kijelzésben, a Zoe mindig legalább annyit mutat, amennyit valóban el is megy.
A hatótáv igazából mindkét modellnél korrekt, tölthetőség kapcsán azonban teljesen külön vonalat képviselnek. A Corsa-e alapáron mindössze 7,2 kW-os AC töltőt ad, felárért kaphatunk 11 kW-osat, de alapáron jár az amúgy vízhűtésű akkumulátorhoz a 100 kW-os DC villámtöltési lehetőség CCS csatlakozóval. Utóbbi azt jelenti, hogy megfelelő (igen ritka) töltővel akár fél óra alatt 80%-osra pumpálhatjuk az akkumulátort, azonban a leginkább elterjedt AC töltőkkel az alap 7,2 kW-os teljesítménnyel egy teljes töltés csaknem 7, a 11 kW-ossal közel 5 óra. Ráadásul a Corsa-e esetén nem alapáras a Type2 kábel, a gyári töltő pedig 8 amperes, amivel 1,8 kW-os töltési teljesítmény adódik. Hagyományos konnektorról egy teljes töltés így több mint 24 óra, de egy éjszaka (10) óra alatt azért bő 100 kilométernyi hatótávot konnektorról is vissza tudunk tölteni, a gyakorlatban ez jellemzően teljesen elegendő.Opel Corsa-e vs. Renault Zoe - műszaki adatok
Opel Corsa-e | Renault Zoe R135 | |
Teljesítmény [kW/LE ] | 100/136 | 100/136 |
Nyomaték [Nm ] | 260 | 245 |
Gyorsulás 0-50 km/h | 2,8 | 3,6 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 8,1 | 9,5 |
Végsebesség [km/h] | 150 | 140 |
Fogyasztás - vegyes [kWh/100 km] | 17 | 16,9 |
Tesztfogyasztás [kWh/100 km] | 13,8 | 12,6 |
Akkumulátor kapacitás [kWh] | 50 (bruttó) | 52 (nettó) |
AC töltés [kW] | 7,2 (200 000 Ft-ért 11 kW) | 22 |
DC töltés [kW] | 100 | 50 kW (350 000 Ft-ért) |
Hatótáv, WLTP [km] | 337 | 386 |
Saját tömeg [kg] | 1455 | 1502 |
Megengedett össztömeg [kg] | 1916 | 1988 |
Kedvezményes alapár állami támogatással [Ft] | 7 990 000 | 7 849 000 |
A tesztautó listaára | 13 230 000 | 11 099 000 |
Szeretnék gratulálni a videóhoz. Laikus szemmel nézve az elmúlt időszak egyik legjobbja véleményem szerint. Hangulatos, informatív, kellő hosszúságú és szép vágóképek vannak benne.
A Corsa és a Zoe sajnos nem tud lázba hozni pedig Opeloztam évekig (még “igazi” Opellel és nem PSA átirattal) és régebbi Corsa is van a családban tízen éve. Az árazásuk még állami támogatással is túl van a személyes fájdalomküszöbömön, miközben a használati értékük (utas- és csomagtér) csekély. Mindezek mellé otthon semmilyen töltési lehetőségem nincsen és az útjaim (utassal, bőséges csomaggal) száz kilométertől kezdődnek.
A házi kosztot szeretem és a kiválasztó szervrendszeremmel sincs baj így a “kávézás, ebéd, eü szünet alatt rátöltesz” típusú megjegyzéseket személy szerint nem tudom értelmezni – főleg, hogy vidéken nincs minden sarkon három kávézó és két gyorsétteremlánc meg pláza. Ráadásul – megint csak személyes nyűgként – már harmadtanknál és / vagy 200 kilométer megtehető távolságnál tankolok mert így érzem biztonságban magam (soha nem tudni hogy változik a program, időjárás, út stb.). Száz kilométer alatt meg kimondottan kezdek aggódni.
Szóval az én felhasználási módomat nézve szűk utas- és csomagtérrel utaznék, miután megterveztem a töltési pontokat és folyamatosan fél szemmel a hatótávolságot nézném aggódva, miközben másfél- kétszer annyi lenne a beszerzési értéke egy elektromos autónak.
By the way egy Dacia Sandero 2,5-szer olcsóbb miközben röhögve 800 kilométer felett van a hatótávja.
Kedves Zoltán!
Köszönjük a videó kapcsán az elismerő szavakat! Ha tud úgy autózni, hogy csak 100 kilométer feletti távokat megy, akkor Ön szerencsés és nagyon józan ember, hogy a rövidebb távokra nem autózik. A Sandero kiváló autó, remek ár/érték aránnyal. A Zoe az elektromosok között nagyon jó választás, azok számára, akik egy-egy alkalommal nem mennek 300, óvatos vezetéssel 400 km felett, utána pedig tudnak akár egy áruháznál, városban 22 kW-os AC töltőn 3 órányit parkolni.
Teljesen egyetértek a fenti hozzászólással. Nagyon erősen lehet ezeket az autókat elsőnek nevezni használatban. Bp és vonzáskörzetére talán, de vidéken szinte biztosan nem. Persze jó a gondolat a nullemisszió és tsairól, de egyenlőre eléggé drága, főleg második, sokadik autónak. Érdemes elolvasni a vezesses kolléga bécsi adventi kirándulását a Zoéval. Fájt olvasni is, azt a szenvedést. Kalandnak jó, de életszerűtlen. Sajna még mindig az early adopterek korszakát éljük. Amíg nem lesz jobb akksi (tölthetőség, kapacitás, élettartam, tömeg) tekintetében, addig eléggé korlátozott a felhasználhatóságuk. És nem akarok az autópályán 110-el menni, fogyasztásnácit játszani 28 fokra állított klímával nyáron, hogy mehessek még 3 km-t. Ennél még a 30 éves Renault 21-esem is ezerszer jobb…
Ma már messze nem ennyire kompromisszumos a villanyautózás, 2017-ben még kemény volt ez etour verseny nekem is, ma egy Zoeval gyerekjáték lenne (nincs is már ilyen verseny, ma már nem kihívás a villanyautózás). Ezt úgy mondom, hogy bőven van tapasztalatom, 2016 óta van villanyautónk, kiválóan bevált, olyan ismerős is van, akinek úgy van ~100 km hatótávú villanyautója és otthoni töltési lehetősége nincs, viszont a zömében városi használatban jobban szereti és sokkal olcsóbban használja, mint korábbi benzines autóját.
Aztán lehet e tudni,hogy mennyi sikeres pályázat lett?És később még az is érdekes lesz,hogy hány darab lett végül értékesítve ezekből a járművekből?Kíváncsi lennék rá.