A Raptor motorjával, de szerényebb terepjáróképességekkel is ügyes gép a Ranger
Vajon jó ötlet megzabolázni egy olyan fenevadat, mint a Raptor? Eddig két példát láttam rá. Az egyik hollywoodi fantázia, amelyben a Chris Pratt alakította karakter nevelt „ölebet” dinoszauruszokból, és összességében jól sült el. A másik esetben a Ford szelídítette meg a Ranger Raptort, ami úgyszintén nagyon jól sült el.
Alig észrevehetők a frissítés részletei
Megváltozott a ködfényszórók háza. A WildTrakhez jár a bukókeret és a tetőléc
Persze a frissítés már tavaly utolérte a kékoválos pickupot, amit nem véletlenül tartanak folyamatosan formában. Európában és hazánkban is piacvezető. Nálunk például a platós szegmens felét uralja. Ezért nincs is nagy változás a dizájnban, viszont erősítettek a lemezek alatt. Kicsit átszabták a hűtőmaszkot és a lökhárítót elöl. A legszembetűnőbb változás a ködfényszórók környéke, de az első fényszórók burája mögött is módosítottak picit. A magasabb felszereltségi szinteken LED nappali menetfények és akár xenon fények bújnak meg benne. Hátul viszont minden maradt a régi. Pedig az amerikai modell dombornyomott platóajtajával még jobban feldobhatták volna a pickupot, de ne legyünk telhetetlenek, a matricás megoldás is jól néz ki. Pedig egy platós járgány hátsóján nem sok mozgástere akad a formatervezőknek.
Jól mutatna a hátfalon az amerikai változat dombornyomott felirata, de azért a matrica is megteszi
A platót lefedő roló is rendelhető
További fontos újdonságok a biztonsági és a kényelmi felszereltségben fedezhetők fel. Kérhető többek között a kulcs nélküli nyitás és a gombnyomásra induló motor. Továbbá a vezetéstámogató rendszerek, köztük az alapáron kínált vészfék-asszisztens gyalogosfelismerővel, de jár mellé sebesség-limiter is. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer és a sávtartó asszisztens sem maradt le a listáról, de nagyban megkönnyítik a parkolóradarok, a tolatókamera és a parkolóasszisztens is a Ranger vezetőjének a dolgát. Természetesen adaptív tempomat, ráfutásra figyelmeztetés és táblafelismerő is elérhető hozzá. A középkonzol 8 colos érintőképernyős kijelzőjén továbbra is a jól bevált Sync 3 multimédiás szoftver fut Android Auto és Apple Carplay csatlakozási lehetőséggel, valamint hangvezérléssel megtámogatva, és akkor a fedélzeti wifit még nem is említettem.
Maximálisan személyautós az utastér
Kétzónás klíma, ülésfűtés, Sync 3 rendszer hangvezérléssel - bőségesen felextrázható a Ranger
A Ranger erényei között említhető a maximálisan személyautós utastér. A részben bőrbe burkolt ülések fotelszerűen ölelik körbe az utasok testét, elöl ülésfűtés is jár, a vezetőnek pedig elektromos ülésállítás. A multifunkciós kormánykerék szintén bőrbe burkolt, a varrás pedig a kasztni narancs színét utánozza (az üléseken és a műszerfalon is), míg a Wildtrak felszereltségre a feliratos szőnyegek, illetve a kesztyűtartó feletti díszléc emlékeztet. Hátul is megfelelő a lábtér, a 230 voltos csatlakozóaljzat pedig jól jön, amikor út közben kell feltölteni egy munka- vagy médiaeszközt. Hiszen ne feledjük, ez az autó elsősorban egy munkaeszköz, bár tény, hogy szabadidő-autóként ugyanolyan jól szerepel. Egyáltalán nem teherautós a vezetési élmény, bár az alvázas konstrukció és a nagy rugóutak, illetve a hátsó laprugók miatt persze más érzés terelgetni, mint egy városi terepjárót.
Kényelmesek az ülések, a narancsszínű varrás ízléses
Terepjáráshoz nélkülözhetetlen gombok
De mindenképp jó érzés! A Rangerben aztán tényleg magasan ülünk, jól jön a fellépő, még, ha ront is a terepképességeken. Bevallom őszintén, hogy nem használtam teherhordásra, nem éltem a plató nyújtotta lehetőségekkel, jobbára úgy közlekedtem vele, mint ahogy a hagyományos szabadidő-autókat használják. Csak éppen sokkal bátrabban merészkedtem vele a földutakra, ahol sokkal jobban használható bármelyik SUV-nél. Az élményben pedig óriási szerepet játszik a motorja is, amely ugyanaz, mint ami a Raptorban is dolgozik.
Hangos, de kedvelhető a kétliteres, 213 lovas dízel
A kétliteres, Bi-Turbo dízelmotort hosszában építették be, 213 lóereje és 500 Nm forgatónyomatéka mehet csak a hátsó kerekekre, de egy tekerőgomb segítségével az összkerékhajtás is választható, sőt, a hátsó diffi zárható is. Ugyanitt található a lejtmenetvezérlő gombja, szóval tényleg komoly terepjáró-képességekkel vértezték fel, már csak egy igazán rücskös gumi kell, hogy a mély sárból is kivergődjön. A száraz tavaszi teszthéten azonban sárnak nyoma sem volt, így elegendőnek bizonyultak a 18 colos könnyűfém kerekekre húzott M+S jelölésű Continental abroncsok. Első terepszöge egyébként 29 fok, hátul pedig 27 fok az érték, a gázlómélysége pedig 800 mm. Habár nem képes olyan mutatványokra, mint a Raptor, a hobbiterepezés ezzel a modellel is jó móka.
Ráadásul a fogyasztása sem vészes az üresen 2,3 tonnás pickupnak. Terheletlenül 9,7 liter fogyasztott átlagosan, vegyes használat során, de sok terepezéssel.
Persze kihasználva a 3,5 tonnás vontatóképességét, vagy az egytonnás teherbírását, biztosan torkosabbá válik, de így is kellemes meglepetés a motor. Ami persze hidegen hangos, és még melegen is jól hallhatóan dörmög, ám a dízelek között kimondottan kellemes tónussal. Végül nem hagyhatom szó nélkül a tízfokozatú automata váltót sem, hiszen ahogy a Raptorban, úgy itt is tökéletesen passzol az autóhoz. Szinte észre sem lehet venni, ahogy egyre csak pakolgatja feljebb a fokozatokat, emiatt nem is tűnik olyan vehemensnek a gyorsulása, pedig igencsak fürge. Visszaváltásoknál már jobban érezni az apró remegéseket, összességében mindenképp jobb választásnak tűnik az automata kényelem terén, illetve az amatőr terepezés közben is.
A narancs fényezés 160 ezer forintos extra
Az árlistát látva szintén érthető, hogy a Ranger kedvelt típus a pickupok között. A Wildtrak változat csak ezzel a kétliteres „Raptor motorral” kérhető, bruttó alapára 12,3 millió forint, míg az automataváltóval 12,7 millióra nő. Kevésbé szabadidő-autós megjelenéssel és gyengébb motorral pedig már 10 millió forint alatt is elérhető.
A Raptor üzemmódválasztója hiányzik belőle, de azért bőven boldogul az aszfaltutat elhagyva
Munkagép és örömautó egyben
Értékelés
Pozitív
A Raptor motorja, terepjáró képességek, egyszerre munakgép és szabadidő-autó, személyautós utastér
Árak
Tesztmodell alapára
12 325 350 Ft (2020.04.29.)
Tesztautó ára
12 853 650 Ft (2020.04.29.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Teljesítmény:
157 kW (214 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,0 s
Gyári vegyes fogyasztás:
7,8 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
duplakabinos pickup
Belső szélesség elöl:
1520 mm
Belső szélesség hátul:
1470 mm
Belmagasság elöl:
930-1000 mm
Belmagasság hátul:
960 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1560 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1560 mm
Csomagtér hossza:
1549 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
10 fokozatú automata
Teljesítmény:
157 kW (214 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,0 s
CO2-kibocsátás:
235-281 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
9,75 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
56 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)