A hibrid V6 lesz a szupersportautók új slágere?

Az Aston Martin Valhalla és a McLaren új belépő szintű modellje is hibrid hathengeres lesz

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Mi lesz veled, V8? Az angoloknál már az Aston Martin és a McLaren is akkumulátorral kiegészített V6-os erőforrást fejleszt, de ígéretesek a teljesítménybeli kilátások.

Ilyen lesz az Aston Martin turbós V6-osa

Ha az utóbbi évtizedekben egy keményvonalas, középmotoros szupersportautót láttunk, a legtöbb esetben joggal számítottunk arra, hogy az utasok hátát egy V8-as motor bizsergeti. Lehetséges azonban, hogy szépen lassan ez a korszak is elmúlik - az új piaci igények és a környezetvédelmi szabályozások finoman szólva nem garantálják a V8-asok hosszú távú, széleskörű fennmaradását. A közeljövőben érkező sportkocsikról már ma is kaphatunk egy kis ízelítőt, ami alapján pedig úgy tűnik, az elektromosított V6-os lesz az általános felépítés.

A McLaren egy 570S-sel teszteli a hibrid V6-os felépítést (kép: Autocar)

A McLaren belépő szintű modelljei, melyek a Sports Series kategóriába vannak besorolva (egy McLaren modellnevekről készült gyorstalpalót itt írtunk), hamarosan új generációt kapnak, az első változat állítólag még idén megérkezhet. A márka vezérigazgatója, Mike Flewitt az Autocarnak adott interjújában megerősítette, hogy az új modellben egy duplaturbós V6-os motor fog dolgozni, amit villanyhajtás egészít majd ki. Elmondása szerint izgatottak az újfajta meghajtás bevezetése iránt, a hibrid rendszer ugyanis lehetővé teszi a nyomatékgörbe alacsony pontjainak kompenzálását, ezáltal pedig még jobb vezetési élményt tud nyújtani az autó. Konnektoros hibrid lévén tisztán elektromos üzemmódban is lehet majd használni, így 30 km körüli távot tud majd megtenni vele a sofőr.
Hirdetés

Az új kipufogó árulkodik róla, hogy ebben nem a szokásos motor dolgozik (kép: Autocar)

Egy korábbi interjújában Flewitt azt is elmondta, csak akkor alkalmazzák a nehéz akkumulátorokat, ha az össztömeg nem növekszik. Bár a kimenő modell tömegét nem tudták tartani, mindössze 30-40 kg-mal lesz nehezebb az új változat, amit valószínűleg több mint ellensúlyoz majd a villanyhajtásból adódó többletteljesítmény. A P1 és a Speedtail során már dolgoztak elektromos hajtással, ezek a tapasztalatok hasznosak az új, olcsóbb modell fejlesztésénél is, bár véleményünk szerint talán még ennél is érdekesebb a V6-os erőforrás bevezetése. A McLaren alig egy évtizedes újraéledése, az MP4-12C óta egy sor modellel jelentkezett, ezek azonban mind majdnem ugyanazt a V8-as erőforrást használták, egy teljesen új hathengeres fejlesztése tehát nagy lépés az angoloktól.

A tesztautó műszerfalában ezt a grafikát kapták le; ez akár az új modell is lehet (kép: Autocar)

Ugyanakkor igaz, hogy az akkumulátorok is kihívást jelenthetnek a márka számára, a tömegnövekedésen kívül sok gyártó a magas költségek miatt képtelen versenyképes árú hibrid modellekkel piacra lépni - erre a McLaren úgy reagált, hogy "szerencsések, hogy nem feltétlenül korlátozza őket az árképzés az autó fejlesztésekor"; magyarul, a tehetős vásárlókat nem fogja érdekelni, ha drágább az új modell. Az új technológiába ölt fejlesztési költségek miatt viszont kissé aggódnak, az angol kormány ugyanis fontolgatja az új hibrid autók értékesítésének leállítását 2032-től, ezután már csak tisztán elektromos kocsik léphetnének piacra. A McLaren szerint ez nem túl szép húzás, sok pénzt áldoztak a hibrid rendszerre, ami ennyi idő alatt nem térülne meg, ráadásul a vásárlókat is összezavarhatja, akik így inkább várnak eddig az időpontig, hogy teljesen elektromos autót vehessenek, addig pedig régebbi, szennyezőbb modelleket használnak. Flewitt viszont azt is elmondta, 2032-re már elkészül az első zéró emissziós autójuk, ettől függetlenül azonban nem szeretnék, ha a modellkínálatuk nem tartalmazhatna hibrid verziókat is.

Grafikusok a fenti kép alapján elkészítették az új McLaren látványtervét (kép: Autocar)

Az angoloknál maradva az Aston Martin is V6-os motort fejleszt, ami náluk talán még nagyobb hír: nem az elektromosítás miatt, hanem mert 1968 óta ez lesz az első saját, házon belül fejlesztett erőforrásuk. Ők is hibrid rendszerben alkalmazzák majd a benzines blokkot, aminek hengerűrtartalma 3 liter lesz, és a McLarenhez hasonlóan turbós. Először az igencsak drága Valhallát hajtja majd, de később további, olcsóbb modellek is megkapják; a lenti videóban a hangzásából is kapunk ízelítőt. Az Egyesült Királyságban tehát hamarosan bevett dolog lesz a konnektoros hibrid V6-os sportkocsik megjelenése, de azért a V8-asnak sem áldozott még le. A Porsche még a 918 Spyderrel bebizonyította, hogy nyolc hengert is ki lehet egészíteni villanyhajtással, és a Ferrari is ilyen felépítést alkalmaz az új SF90 Stradaléban - sőt, az Aston Martin Valkyrie-ben egy hibrid V12-es rendszer dolgozik.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?