A kitartók veteránja – 30 éves a Citroën XM
Formája volt a legnagyobb sikere, ritka veteránná érett a Citroën XM
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A prémium szegmensben indított francia nagyautók bája egészen a ’90-es évek közepéig elbűvölte a vásárlókat. Az XM borzalmasan erős vetélytársak ellen készült el, a klasszikus értékekkel, 30 évvel ezelőtt.
Igazi ufó volt a '89-ben bemutatott XM, Giuseppe Bertone tehet a fantasztikus formatervről
Hegyes orra és lapos gépteteje jó légellenállást biztosít az XM-nek
Az XM formaterve garantált egyfajta sikert.
A ’80-as évek vonalzóval rajzolt dizájnjába már került egy hangyányi gömbölyítés, épp csak finomításként, és olyan vizuális trükköket is alkalmaztak, mint a hatalmas üvegfelületeket elválasztó fekete oszlopok, vagy az ajtókon lesüllyesztett övvonal. Funkciója nem volt, így vittek izgalmat a látszólag egyszerű formavilágba és így a tető is látszólag lebeg, gépies, mégis légies a megjelenés. A lapos orr és a szinte tökéletes ék alak az alacsony légellenállást szolgálta, nem mellesleg adott az XM-nek egy furcsa sportos jellemet is. Furcsán néztek rá, miután a szegmens már jó ideje a szedánokról szólt és házon belül is készült egy jóval potensebb konkurens, a Peugeot 605, mellyel azonos padlólemezre épültek. A Citroën kitartott a csapotthátú fazon mellett, és ez adta az XM valóban különleges báját. Érdekes megoldásként, hogy a szedánt keresők igényeit is kiszolgálják, a hátsó szélvédőt megkettőzték, anélkül lehet kinyitni a csomagtartót, hogy a hideg, vagy épp meleg kinti levegő a hátul ülők nyakába csapna.Különleges megoldásokkal teli, két hátsó szélvédője van
Fekete tetőoszlopai és hatalmas ablakai szinte lebegtetik a tetőt, légies a fazon
Bármennyire is különlegesek és üzletileg sikeresek voltak elődei, főként a CX rossz hírneve miatt nagy teher nehezedett a Citroënre. A CX vezethetőségét sokan nem tartották túl biztosnak, nagyokat dőlt kanyarokban, ezért az XM-et feszesebbre tervezték és a hidropneumatikus futóműhöz elektronikus, aktív vezérlést dolgoztak ki. Korrózióvédelem szempontjából sem volt épp az autóipar legszebb példája az CX, új galvanizálási technológiával kezelték az XM-et, amivel a karosszéria valóban jóval tartósabbra sikerült elődjénél. Vették a lapot és az alulmotorizáltság bélyege ellen is készültek, 3,0 literes V6-os motor is választható volt az XM-hez – a Maserati motoros SM után először - valamint a négyhengeres benzines és a 2,1-es dízel is készült turbófeltöltéssel. Műszakilag a motorokkal adódott a legkevesebb probléma, a dízel járáskultúrája a korszaknak megfelelő, aki tehette, inkább a V6-ossal rendelte, ez illett igazán a prémiumos jellemhez.
Az egyküllős kormány már klasszikusnak számított a Citroënnél, gombok is kerültek rá
Legfontosabb pontja mindenképp a hidropneumatikus futómű.
A szintszabályzást egy karral intézhette a sofőr a középkonzolon, egészen alacsony sport állástól a magasabb, padkahódításra alkalmas beállításig szabadon választhatott a magasságban. A rendszer, akárcsak a motorok, kevés hibával voltak üzemben tarthatóak, valójában még ma is ez a két főegység az, ami a leglehasználtabb példányokban is működik. A pneumatikus rendszer felépítése nem egyszerű, minden kerékhez külön kiegyenlítő tartály tartozott, a hátsókat pedig nehezen hozzáférhető helyre, a hátsó tengely fölé tervezték. Szerencsére ezekkel nem, sokkal inkább az elöregedő vezetékekkel akadhat probléma, ezek okozhatnak szivárgást. Az XM futóműve fantasztikus munka és még komolyabb élmény is, a puha kormányzással együtt a vezetése semmihez sem hasonlítható.A szögletes dizájnt otthonosabb, de jellegtelenebb váltotta a '94-es frissítéskor
1991-ben érkezett a kombi kivitel is
Az egyküllős kormány látványa csak növelte a sci-fi élményt, otthonossá pedig a valódi, idős korukra sem vetemedő vastag faberakások tették.
A kormány érdekessége, hogy néhány funkció gombja, mint a hangerőállítás, vagy az elakadásjelző kapcsolója, már rákerült, így lényegében multikormányként működött. Vastagon párnázott puha fotelekben foglalhattak helyet az utasok, a plüss mellett minőségi bőr huzatot is kaphattak. A hátsó lábtér terpeszkedésre könnyedén adta a lehetőséget, és az ablakokat sem kellett kézzel tekerni, gombnyomásra csusszantak fel és le. Az XM bonyolult elektronikai rendszerét jól mutatja, hogy a nyitott ajtókra szöveges üzenettel figyelmeztette a sofőrt a műszerfalon és a hibaüzeneteket is ide írta ki. A látvány, az élmény és főleg a kényelem lenyűgöző volt, ahogy korának megfelelően a minőség is, nem is lehetett volna másként egy autónál, aminek a kormány flottájában is bérelt helye volt.Hidropneumatikus futóműve nagy érték volt, feszesebbre sikerült a CX-nél, elektronika vezérelte az oldaldőlés szabályozását
Négyhengeres szívó és turbós benzinmotorokkal, négyhengeres szívó és turbódízellel, valamint V6-os motorokkal készült
Az XM-mel évi 160 000 darabos eladást terveztek, ami soha nem valósult meg. Erős időszakban érkezett, a 100-as Audival, az 5-ös BMW-vel, a már említett Peugeot 605-tel és a Ford Scorpióval, valamint az Opel Omegával kellett megküzdenie. Az XM-en az sem segített, hogy 1990-ben majdnem kétszer annyi pontot kapott az Év Autója választáson, mint a Mercedes-Benz SL. Egy jelentős globális pénzügyi válság kellős közepén mutatkozott be, sejthető volt a vég.
1996-ban a Citroën soha nem látott veszteséget könyvelt el, de a csúcsmodell gyártását egészen 2000-ig nem állították le.
Az XM végső eladási adatai nagyon rosszul sikerültek, 333 775 példány talált gazdára 11 év alatt, ez annyira megtörte a Citroën vezetését, hogy jogos utódját, a C6-ot, annak ellenére csak 2005-ben mutatták be, hogy tanulmányautóként már 1999-ben láthatta a közönség. A Citroën fénykorának utolsó példányai közül való az XM, mely különlegessége és főként szerény darabszáma miatt ma már nehezen, vagy csak nagyon rossz állapotban szerezhető be. Éppen ezért és a kitartó, márkahű közönségért van esélye a fennmaradt példányoknak a jobb életre.A frissítéskor középre került az embléma, csinosabb lett az orr, de ez sem segített az eladásokon
Jól sikerült cikk egy számomra értékes, nagy becsben tartott egyedi autóról!
Nem tudom hová és merre fog tartani ez a mai fejetlen világ, de ezeket az egyediségeket valami úton-módon meg kell őrizni!
Tisztelettel: Egy amatőr XM fanatikus!