Az otthoni áramnál jóval drágábbak lettek az ELMŰ töltői
A lakossági tarifa bő két és félszeresét kéri közterületi villanyautó-töltőinél az ELMŰ
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Befejezte az ELMŰ a villanyautó-töltők fizetőrendszerének tesztüzemét, augusztustól már jobban járunk, ha otthon töltünk. Ugyanakkor nem kell kétségbe esni, a közterületi töltés sem lesz megfizethetetlen.
Ahogyan az összes ügyfél, aki regisztrált az ELMŰ töltőoszlopaihoz használatos eCharge+ alkalmazásban, én is megkaptam az e-mailt, hogy augusztus 1-től az ELMŰ közterületi töltőinél egységes, 99 Ft/kWh fizetendő az autók töltése után. Miként azt az ELMŰ írja, az önkormányzati és üzleti partnereikkel (bevásárlóközpontok, üzletházak, stb.) közösen telepített töltők esetében továbbra is a partnereikkel egyedileg kialakított feltételek szerint (jellemzően ingyenesen) tölthetünk, míg a fizetős töltőket a töltőaljzat mellett elhelyezett matrica (VISA/Mastercard jel) jelzi.
Bankkártyánkat a fizetős töltőknél sem szükséges elővenni, hiszen a fizetési megoldás teljes mértékben digitális, a fizetés az eCharge+ applikációban rögzített bankkártyával történik. Mivel az eCharge+ applikációt a felhasználói visszajelzések alapján folyamatosan fejlesztik, érdemes engedélyezni annak automatikus frissítését, míg a korábbi „eCharge” elnevezésű verziót törölni.
Az ELMŰ biztosra megy, hogy ki fogjuk-e tudni fizetni a töltést, ezért csatlakozásonként 9000 forintot (90 kWh-nyi áram árát) zárolják bankkártyánkon, majd a töltés befejezésekor a fel nem használt összeget visszaadják. Bár a közterületi töltés augusztustól az ELMŰ töltőin az otthoni normál tarifa több mint két és félszerese, 15 kWh/100 km fogyasztással számolva a 100 kilométer megtételéhez szükséges áram díja még ezzel a költséges töltéssel is mindössze 3,7 liternyi benzin árát teszi ki. A rendszer ugyanakkor ösztönzi az otthoni töltést, amivel (normál tarifával) a fenti árammennyiség mindössze 563 forintba kerül. A közterületi töltés alighanem löketet fog adni a társasházakban kialakítandó töltők telepítésének is, ami több szempontból is előnyös: a közterületi töltők talán kevésbé lesznek leterhelve, s a töltés is éjszakára, az áramhálózat völgyidőszakára tevődik át.
Szóval, kezdődik az árammal (is) futó járművek üzemeltetésének drágítása. Most még csak 3,7 l/100km “benzinfogyasztással” kell számolni, ami durván a fele egy átlagautó fogyasztásának. Aztán lesz ez 5-7 l is és ne legyen kétségünk, az otthoni töltés is szépen megdrágul (hiszen egy spec áramfelvételt könnyen le lehet választani a mérésben az alaprendszerről (lásd még: fűtőolaj/gázolaj). 5-10 éven belül nem lesz olcsóbb a kőolajtermékeknél, jön majd a jövedéki adó is rendesen.
Tehát veszel egy elektromos autót legalább 3 millióval drágábban mint egy hagyományosat aztán még nem is tankolhatod ingyen és csak 300 km t tudsz elmenni vele jobb esetben ez aztán tényleg nagy ötlet. Főleg hogy kiderült az akksi legyártása rengeteg széndioxidba kerül közel annyiba mint a hagyományos autó élete során kipufog csak annyival jobb hogy nem a városban pufogja ki hanem gyártásnál.. Vegyétek csak… Amerikában legalább van értelme viszonylag olcsó a model 3, nagy a hatótáv 200 kilóméterenként van ingyenes supercharger. De hát ez Magyarország mit vártunk 😉