Vajon mit tud a sportos spanyol a piac kedvencéhez mérten?
Spanyol-magyar mérkőzés: SEAT Arona vs. Suzuki Vitara
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Családi SUV-t keresve ritkán kerül képbe a SEAT Arona, pedig egészen közel áll a piackedvenc, esztergomi gyártású Suzuki Vitarához. Megnéztük, mit tudnak egymás mellett.
Előre kell bocsássam, a megszokott összehasonlítóknál kevesebb időm volt a két kompakt SUV-ra, vagy talán inkább crossoverre, mégis összefotóztam és összemértem őket, ha már az első Év Magyar Autója/Magyarország Autója tesztünkön mindketten ott voltak. Az esztergomi gyártású Suzuki Vitara az Év Magyar Autója 2020 díjért indul, míg a SEAT Arona a Magyarország Autója 2020 díj szabadidő-autók kategóriájában. A versenyben tehát nem ellenfelek, a piacon viszont igen, s bár 5093 példányos első féléves eladásával a Vitara egyértelmű piacvezető, 440 darabos eredményével az Arona sem panaszkodhat, hiszen a SEAT-vevők kedvence volt idén.
SEAT Arona vs. Suzuki Vitara - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
SEAT Arona | 4138 | 1780 | 1552 | 2566 | 400-1280 |
Suzuki Vitara | 4175 | 1775 | 1610 | 2500 | 375-1120 |
Méretben meglepően közel állnak egymáshoz. Az Arona 3,7 centivel rövidebb, de 0,5-tel szélesebb. Jelentősen, 5,8 centivel alacsonyabb a spanyol, tengelytávja pedig 6,6 centivel nagyobb. Öblösebb az Arona csomagtere is, alapesetben 25 literrel, azaz nagyjából egy hátizsáknyival, ülésdöntéssel azonban már 160 literrel, ami azért érezhető plusz. Mindkét modellben van álpadló a csomagtérben, ha lentre tesszük, nagyobb teret, ha a felsőbb pozícióba, üléshajtással is sík rakteret kapunk.
A csomagtérnél jelentősebb különbséget mutat az utastér, de meg kell jegyezni, a SEAT csakis a sportos FR felszereltséggel adja az 1,5 literes, hengerlekapcsolásra is képes TSI Evo turbómotort, így az Arona jobb helyzetből indul, mint akár a GLX csúcsfelszereltségű Vitara. A tesztpéldány az utóbbi ellátmányt hozta, továbbá az Aronához semmiképp sem rendelhető összkerékhajtást is, a két autó alapára így nem egész 200 ezer forintos különbséget mutatott, ráadásul úgy, hogy kettejük közül az összkerekes Vitara az olcsóbb.
SEAT Arona vs. Suzuki Vitara - belső méretek
SEAT Arona | Suzuki Vitara | |
Belső szélesség elöl [mm] | 1450 | 1470 |
Belső szélesség hátul [mm] | 1420 | 1420 |
Belmagasság elöl [mm] | 950-1030 | 940-1010 |
Belmagasság hátul [mm] | 990 | 960 |
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött [mm] | 255 | 260 |
Ülőlap hossza elöl [mm] | 515 | 495 |
Ülőlap hossza hátul [mm] | 505 | 515 |
Csomagtér maximális szélessége [mm] | 1210 | 1340 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között [mm] | 1000 | 1020 |
Csomagtér magassága [mm] | 560-800 | 440-720 |
Csomagtér hossza [mm] | 700 | 760 |
Csomagtér hossza üléshajtással [mm] | 1550 | 1560 |
Raktérnyílás szélessége [mm] | 1050 | 1100 |
Raktérnyílás magassága [mm] | 780 | 800 |
Ha az extrákat nézzük tételesen, a Vitara egyértelműen többet ad alapáron, az Arona pedig szinte mindent jobban csinál. Jobb tartásúak az első ülései, erősebb és nagyobb nyomatékot adó, de még takarékosabb is a motorja (akkor is, ha a fronthajtású Vitarához mérjük). A hatfokozatú kézi váltó mindkét modellben jó, de az Aronáé azért a Volkswagen-konszerntől megszokott módon jobb kapcsolási érzetet ad. Bár a belső méretek minimális különbségeket mutatnak, jelentősebb első belmagasságával az Arona annak ellenére légiesebbnek hat, hogy a belső szélesség a Vitarában jobb egy kicsivel.
Bár a Vitara is kellemes és szerethető, összességében jobb vezetni az Aronát, saját tömege is szerényebb, motorja erősebb, így egyértelműen élénkebben mozog. Szerencsés, hogy akár az Arona FR, a Vitara is 17 colos alufelniket kap, így ugyanis az azonos elvű (elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros) futóműre vonatkoztatható a kijelentés: az alacsonyabb karosszériájú Arona egyszerre kényelmesebb és szerényebb oldaldőlést adó. Ha viszont valóban szabadidő-autóként szeretnénk használni, az FR lökhárítós Arona kerül hátrányba, az hamarabb fog lekoppanni, mint a Vitaráé, ami ráadásul elérhető egészen ügyes, elektronikus vezérlésű lamellás kuplungcsomagos összkerékhajtással is, továbbá lejtmenetvezérlőt is ad hozzá.
SEAT Arona FR vs. Suzuki Vitara - műszaki adatok és alapárak
SEAT Arona FR 1.5 TSI Evo | Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Allgrip | |
Emissziós norma | Euro 6d-TEMP | |
Üzemanyag | Benzin | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1498 | 1373 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | |
Teljesítmény [LE/fordulat] | 150 (5000-6000) | 140 (5500) |
Nyomaték [Nm/fordulat] | 250 (1500-3500) | 220 (1500-4000) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 8,0 | 10,2 |
Végsebesség [km/h] | 205 | 200 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 4,9 | 6,3 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 115 | 143 |
Saját tömeg [kg] | 1147 | 1220 |
Megengedett össztömeg [kg] | 1665 | 1730 |
Abroncsméret | 205/55 R17 | 215/55 R17 |
Alapár (akciósan) [Ft] | 6 266 660 | 6 070 000 (2WD: 5 470 000) |
A képzeletbeli meccset, ami persze nem is annyira képzeletbeli, hiszen mondhatjuk az eladási adatokkal is igazolt valós piaci versenynek, na azt a felszereltség dönti el igazán. Az Arona FR is egészen jó ellátmányt ad, egyebek mellett távolságkijelzős tolatóradarral, Bluetooth kihangosítós hifivel, LED fényszórókkal, első sportülésekkel, manuális klímával és a már említett 17 colos alufelnikkel. Ezekkel és vezethetőségével, valamint 4 év/200 ezer kilométeres (részint forgalmazói) garanciájával egyáltalán nem rossz bolt az Arona. Pláne, hogy hozzá temérdek extra egyesével is rendelhető, például szabályozható lengéscsillapítós futómű is.
Viszont a belterében kicsit olcsóbb műanyagokból épülő, nem annyira kifinomult Vitara olyan extrasort húz elő ütőkártyaként, hogy azzal igazi adu ász. A LED fényszóró esetében is megvan, ráadásul még összkerékhajtással is olcsóbb az Arona FR-nél, ahhoz már távolságtartós tempomat is jár, sőt a GLX-hez a tolatókamera mellé első-hátsó parkolószenzor is. Továbbá és a teljesség igénye nélkül kulcs nélküli nyitás-indítás, navigáció, automata légkondicionáló, telefontükrözés, holttérfigyelő és ráfutásvédelem is. Ezek a SEAT-nál is mind-mind elérhetők, csak extra pénzért. Ha egy GLX Vitarához extrázzuk az Aronát, már 7 millió forint feletti vételárat kapunk, ami az összkerekes Vitara GLX-nél is közel 1, a csak elöl hajtónál pedig több mint 1,5 millió forinttal drágább. Ennyivel szerintem sem ér többet, de tény, hogy finomabb autó, mint a Vitara, bár igazság szerint szükség nincs annál többre, s garanciája sem feltétlenül rosszabb, 3 év/100 ezer km általános, 10 év a hajtáslánc (motor, turbó, váltó) elemeire.
A katalógusadatokat leellenőrző ADAC szerint a Vitara csomagtere 30 literrel nagyobb az Arona csomagterénél és nem fordítva. Azért jó tudni róla, hogy valakik megmérik, mert sok a kamu katalógusadat.
A képeket elnézve a Vitara egy számmal nagyobb autónak tűnik, mellette Seat olyan esetlen, de biztos van olyan akinek az jön be jobban ( nem vagyok elfogult Suzuki fan ) . A Suzuki vásárlók többsége az első kerekes GL+-t veszi az 1.4-es motorral ami 4.77 millióér vihető. A Seat ezzel az 1.5-ös motorral ( talán ez az egyetlen normális benzinmotor bele, 4 henger + nem harmat gyenge ) a hozzá tartozó felszereltséggel, azért nem kicsit drágább. A garancia pedig: A vásárlók bizalmát nem kicsit növeli a Suzuki ( motor, váltó, turbó ) 10 év – 200e km garanciája! A Seat motorja pedig ugye Volkswagen, amivel azért voltak nem kicsi problémák az elmúlt években. ( egy részét kiküszöbölték Pl. láncnyúlás-szakadás, a többi maradt )
Szerintem is, sokkal helytállóbb lett volna 2WD GL+ -al összehasonlítani, bár akkor mégnagyobb lenne a különbség …
Aki ebben az árkategóriában gondolkodik (mondjuk úgy ezt engedheti meg magának) az nem fog 1-2 millióval többet kiadni némi enteriőr béli különbségek miatt.
Az utsó kép alatt tökéletes a konklúzió:
„… a Vitara viszont annyira jó áron adott és korrekt csomag, hogy nem véletlenül fogy belőle több mint tízszeres mennyiség”
Tény, hogy az árérzékeny hazai piacon jóval több Suzukit fognak venni, de az arány azért erősen torzított. A Suzuki a hazai gyártás miatt erősen felülreprezentált nálunk, ráadásul az eladásokat jelentősen növelik az állami, önkormányzati beszerzések.
A legjelentősebb európai autópiacon Németországban a 2018-as eladások alapján a 34 márkát felsoroló listán a Suzuki a 23. helyet foglalta el (előtte végzett a Smart, utána a Porsche). Ugyanezen a listán a Seat a 9. helyen van.
Ez az információ semmi nem változtat azon, hogy a Suzuki ár/érték arányban simán veri a Seatot itthon is és a németeknél is.
Ezt így konkrétan nem lehet kijelenteni. Árban valóban olcsóbb, hiszen ez egy objektív hasonlítható dolog. Az érték az nem ilyen, hiszen mindenkinek más az érték, szóval ez szubjektív. Van akinek a kényelem az érték, van akinek a minőségi anyagok, van akinek a nagy csomagtér, van akinek az az érték, hogy nem jön szembe minden sarkon egy azonos típus, vagy akinek a teljesítmény, másnak a kevesebb fogyasztás, de van akinek egy ritka szín, stb.
Szerintem pedig ki lehet, hiszen vannak olyan adatok, amik elég egyértelműek és összemérhetők.
Garancia, szervizköltség, tartósság, megbízhatóság, méret, motor teljesítmény, csomagtartó és belső tér nagysága, stb.
Természetesen azok is befolyásoló tényezők, amiket említettél, de egy példát kiragadva:
Az érzésre minőségibbnek tűnő anyag, lehet, hogy kevésbé tartós, így hosszú távon rosszabb.
Össze lehet mérni, ha valakinek a felsoroltak számítanak. De nem mindig van így. Volt kollégám sok éve bement a feleségével egy autószalonba. A feleség mondta az eladónak – egy színre mutatva -, hogy ilyen sötétkék színű Polot szeretnénk vásárolni. Az eladó mondta, hogy ebben a színben csak Golf és Passat van. Erre a nő: akkor egy Golfot kérünk.
Szerintem elsősorban az számít, hogy kinek melyik autó tetszik első ránézésre. Ha valamelyik nem tetszik, akkor tök mindegy mik az értékei. Amelyik tetszik, ott lehet már variálni motorral, extrákkal stb. Ha több is tetszik, akkor lehet verseny.
Ritka az amit egy közgazdász kollégám csinált, hogy a tankönyvekben szereplő leírás alapján végezte a kiválasztást. Vagyis szempontok, pontozás, súlyozás és a végén kijött a számára ideális autó.
Komoly esélyt látok rá, hogy a Suzuki használtan a garancia miatt többe fog kerülni mint a jóval drágább Seat, mert Magyarországon nem sokra tartják ezt a márkát. Mondjuk szerintem sehol sem. 🙂