Nem veri nagy dobra, de élményautók gyártásában is jeleskedik a Kia
Izmos egyliteres motor, mi? Jogosan vetődhet fel a kedves olvasóban, hogy elgurult a gyógyszerem, de manapság már nem példa nélküli a dolog. A Rióban például 120 lóerőt tud a háromhengeres egység és ezzel olyan örömautóvá avanzsált a GT Line modell, amit első pillantásra nem is gondolnánk.
A GT Line modelleknél csak a szimplán GT jelölésű modellek a sportosabbak
Jó, persze az értő szemeknek azonnal gyanús lesz néhány részlet láttán. Gondolok itt a 17 colos könnyűfém keréktárcsákra, amelyekre peres gumiabroncsokat húztak, a küszöbtoldatokra, illetve az elnagyoltan, de mégis méhsejtmintás hűtőrácsra. Igen, a hűtőrácsra, csak kicsit lefelé fókuszáld a tekinteted. Az embléma alatt ugyanis a szokásos „tigris nózi” feszít. Aki a márka dizájnelemeit is mélyebben ismeri, a „jégkocka” ködfények miatt is egyből képbe kerül, hogy ez egy sportosabb modell a palettáról, de hátul a GT Line felirat végképp erről tanúskodik. Itt kapunk még dupla kipufogóvégeket és diffúzor hatású díszbetétet is, szóval a dizájn, ha nem is túl látványosan, de egy igazi méregzsákot sejtet.
Ne haragudjanak meg a kedves Kia dizájnerek, de én még mindig nem látom a tigris orrát
Az utastérben is módjával adagolták a sportos részleteket, ám valójában tudat alatt, szépen lassan hatalmába kerít bent ülve valamiféle vérpezsdítő hangulat. A kormánykerék karimája tökéletesen kézre áll, máris egy pont a sportosság térfelén, és a fehér cérna oldja az amúgy szürke hangulatot. Jutott belőle a sebességváltó szoknyájára is és a szövet-műbőr ülésburkolatokra is, de a szénszálas műanyagot mintázó betétek is hangulatosak. De tényleg! A legtöbbször ezek nagyon bazárian hatnak, de a Rióban valahogy sikerült eltalálni azt a mintát, ami jól mutat az egyébként átlagos minőségű műanyagon.
Ez az átlagosság minden másra is igaz és ezt pozitívumként könyveljétek el. Nagyon jól összerakott autónak érződik a Rio, pontosak az illesztések, nem válogatták be a csúcsminőségű anyagokat, de nem is érződik a veszett spórolás, szóval a kategória átlagából nem csúszik ki semelyik irányba a kisautó.
Így az utastér méretével sem. Elöl maximálisan kényelmes, a sportos változatban vaskosabb oldaltartást nyújtó ülésekkel főleg, hátul pedig elég a hely felnőttek számára is, de a gyerekeknek mindenképp megfelelő, ha családi autóként tekintünk rá. Márpedig itthon sokan kötnek olyan kompromisszumot, amelyben a kisautó lesz a családi mindenes. Az alaphelyzetben 325 literes csomagtér persze fejvakarást okozhat egy hosszabb nyaralást tervezve, de kisautó mércével mérve szintén hozza az átlagot.
A műszerfal egyszerű, ízléses, könnyen kezelhető
A kategória átlagát nyújtja térkínálatban
A csomagtér alaphelyzetben 325 literes, ám bővíthető
Ám a Rio GT Line nyújt egyfajta hot hatch életérzést is. Ebben pedig kiváló társ a háromhengeres, 998 köbcentis motor a maga 120 lóerejével. Beröffenése után az utastérben nem érezni semmiféle vibrációt. A motor hangja nem mellőzi azt a bizonyos kávédaráló fílinget, de így is élvezhető, hiszen - ha már tigrisorrú - akkor egy macska dorombolására emlékeztet, ami aztán magasabb fordulaton jóval vadabbá érik. Érdemes is pörgetni, a maximális erejét 6000-es fordulatnál adja le, de a 172 Nm forgatónyomaték már megérkezik 1500-as fordulatnál. Viszont az igazi lórúgás, akarom mondani „tigrisrúgás” 2000 és 3000 között érkezik.
Itt már kimondottan meglepő vehemenciával viselkedik a Rio, persze az autó tömege csupán 1160 kilogramm, szóval az élményautók receptjét követi.
Segíti ebben a hatfokozatú, manuális sebességváló, amelynek karja feszesen és pontosan mozog a kulisszában, ráadásul a fokozatkiosztás segít még az üzemanyag-spórolásban is. Vegyes használat mellett, olykor-olykor „lepencézve” (aki nem érti a célzást, kommentek között jelezze és részletezem), 6,5 literrel jóllakott, márpedig ez elfogadható érték egy 120 lóerős masinától. A futómű is elég feszes ahhoz, hogy a sportos élmény átjöjjön, mindazonáltal nem estek át a ló túloldalára a keményre hangolásával. Persze a nagy felni rázósabb élmény a hazai utakon, mint egy jó kis ballonos abroncs, de a GT Line modellekkel amúgy is azokat a vásárlókat célozzák, akik néhanapján szeretik megkergetni a szerpentineken a kocsit. Érdemes még megemlíteni, hogy ezzel a kombóval bizony hátra is tárcsafékek járnak a dob helyett, szóval tényleg szinte minden összeállt, hogy egy serdülő korba lépett, forró ferdehátúnak tekintsük a Rio GT Line-t. Akárcsak a
Ceed GT esetében egy picit nagyobb motorral már hezitálás nélkül hot hatch néven említeném.
Alacsony és széles, élményszámba megy, ahogy az utat fekszi
Nézzük a „mocskos” anyagiakat. Ekkor már erősen akarni kell a sportautós élményt, hiszen a GT Line felára jelentős. Egy mezei Rio 3,5 millió forinttól hazavihető. A GT Line viszont már 5,5 millió forint. Ha nem fehérben választjuk, akkor a többi metálfényért elkérnek 120 ezer forintot, viszont a 150 ezer forintért adott vezetősegéd csomag kedvező árfekvésű. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer alapáras, viszont az említett csomagban van még automata vészfék, sávtartó, holttérfigyelő, automata távfény és éberségfigyelő is. A tolatókamera a hétcolos érintőképernyővel és a TomTom navival megtámogatva plusz 250 ezer forint és tovább gyurmázható az ár a szintén 250 ezer forintos napfénytetővel. Így már 6,3 millió forint közelébe nőtt a tesztautó ára, ami egy kisautóért erősen elgondolkodtató. Ha izmosítanának rajta még egy kicsit és felhoznák egy valódi hot hatch szintjére, akkor jóval csábítóbbá válna.
Az árcédulán kicsit megszaladt a ceruza
Többek szerint egy kicsit kettes Golf GTI utánérzés, legalábbis ebben a grafitszürke színben
Értékelés
Pozitív
Sportos dizájnelemek, kulturált háromhengeres motor, összeszerelés minősége, élményfaktor
Negatív
Túl vastagon fogott a toll az árcédulán a GT Line esetében
Árak
Tesztmodell alapára
5 499 000 Ft (2019.07.22.)
Tesztautó ára
6 269 000 Ft (2019.07.22.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
998 cm3
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
172 Nm 1500-4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,1 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Belső szélesség elöl:
1460 mm
Belső szélesség hátul:
1400 mm
Belmagasság elöl:
930-1000 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
250 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1050 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1050 mm
Csomagtér magassága:
500 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1440 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
750 mm
Motor és váltó
Motorosztály:
Euro 6d-Temp
Hengerűrtartalom:
998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
172 Nm 1500-4000 1/min-nél
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
CO2-kibocsátás:
127-140 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
55 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
63 dB(A)
Optikai csomagos autók soha nem lesznek sleeperek, ahogy a NOS matrica sem pótolja a lóerőt. Ennyi erővel az ST Focusokat sem kell gyalázni, ugyanekkora motorka van bennük, talán 5 LE többlettel.
TypeS Civic-l játszadoztunk tegnap a kettesen Vácnál Budapest felé (1.8 140LE), nálam 3000rpm körül kapcsolt le a klíma amikor elmentem mellette külső íven.
Innen is pacsi neki 🙂
Íven és kanyarokban legtöbbször nem az autón, hanem a sofőrön múlnak a dolgok. 🙂
Ennél egy TS Yaris sokkal nagyobb élményt nyújt és olcsóbb is, meg jóval tartósabb (volt). 🙂
Háát, nem azért – de a Fabia Monte Carlo is ide van árazva, ahogy a Peugeot is a 208 GT-Line is (ami mondjuk Magyarországon nem elérhető, de létező modell).
Az lehet, hogy ennyiért meg lehet venni a Suzuki Swift Sportot vagy akár egy Abarthot is – de az, hogy beleraknak egy olyan erőforrást amitől valóban belép a modern hot hatch kategóriába egyáltalán nem indokol magasabb árcédulát – egy 150 lóerőes motort is kb. annyiért gyártanak le, mint egy 90 vagy 120 lóerőset. Szóval most az egyszer a gyártók oldalán állok – ezekben a sportos külcsínű, de mégsem beismerten hot hatch modellekben majdnem ugyanannyi hozzáadott érték és extra felszereltség van, mint azokban, amiket a zsurnaliszták és marketingesek valóban sport modellekként aposztrofálnak. Csak ne felejtsük el, hogy azokban az országokban, ahol gigantikus biztosítási költségek vannak ezeket az optikai tuningos modelleket nem biztos, hogy annyira bünteti a rendszer, mint a nagyobb tesóikat.
Jól értem, hogy ehhez képest jóval olcsóbban lehet hazai gyártású (vagy jobban?) hasonlóan felszerelt 1.4T esztétikai bűncselekményt (sx4scross) vásárolni ami ráadásul közel 2s -t még rá is ver gyorsulásban százon erre a ‘gétélájnra ???
Vagy divat kéttónusú fényezett 1.4T Vitarát, ami szintén elhúz mellette 0-100 -on és fél lilacsoki az árelőnye …amiből azért azt lehet tankolni+szervizelni egy darabig.
Hát ez a hülyének is megéri!
Hát a SUVukik ellen akár a Zetort is fel lehetne hozni alternatívának, hiszen ugyanott van árban, csak még magasabban ülsz, még több trágyát képes elhúzni és még jobban elboldogul terepen. Ráadásul a Zetorban is Rába futómű van (mondjuk ezzel most lehet, hogy mellélövök, mert nem biztos, hogy pont a Zetorban, de az tuti, hogy valamelyik posztszovjet mezőgépben még ugyanúgy fő beszállító a Rába tengelyeket tekintve, mint a Suzukihoz).
Itt viszont egy polgári használatra szánt autóról van szó, amely nem rendelkezik és nem is akar rendelkezni semmilyen haszongépjárműves vagy terepjárós tulajdonsággal. Mentes annak minden előnyétől és hátrányától. A KIA Rio kihívója a Suzuki Swift, de semmiképp sem a gyártó hobbi terepjárói, quadjai vagy más járművei.