Köszönd meg Sennának is – 30 éves a Honda NSX
Ayrton Senna tanácsai is segítették 30 évvel ezelőtt az NSX fejlesztőit
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ha pontos akarok lenni, akkor Acura NSX-nek nevezem az autót, hiszen a Honda amerikai almárkájának emblémájával debütált a sportautó az 1989-es Chicagói Autószalonon.
Harminc évvel ezelőtt egy legenda született meg a Chicagói Autószalon látogatóinak szeme előtt, hiszen akkor mutatták meg először, még kötőjellel írva a nevét az Acura NS-X koncepcióautót, amely két évvel később ért meg a sorozatgyártásra. Most, három évtized eltelte után az Acura szintén a Chicagói Autószalonon ünnepelte a típus születésnapját, többek között a márka ügyvezető igazgatójának, Jon Ikedának a részvételével, akinek a pályafutása éppen akkoriban kezdődött az Acuránál. Illetve érdekes lehet még Csaba Csere személye is, aki, mint a nevéből egyből kiderül, magyar felmenőkkel rendelkezik és ő volt az első újságíró, aki egyaránt vezette az első NSX-et a debütálásakor és a jelenlegit is. Őt szintén meghívták az idei Chicagói Autószalonra, hogy meséljen az élményeiről.
Természetesen ezen kívül rengeteg fotót felvonultató tárlattal készült még az Acura és leforgattak egy videót is, amelyben együtt szerepel az első NSX és a jelenlegi, ezt majd lentebb megnézheted te is. Nem volt azonban zökkenőmentes az autó előélete. A prototípus NS-X, amit anno kiállítottak rövidebb tengelytávolsággal rendelkezett, mint a későbbi szériaérett változat és a túlnyúlásai is rövidebbek voltak elöl, illetve hátul egyaránt.
A változást a motor lecserélése okozta. A kiállított autóban eredetileg egy vezérműtengelyes V6-os motort láthatott a közönség, amely az Acura Legendből származott. Azonban a Honda Motor Company akkori feje, Kume Tadashi kérdőre vonta az NSX mérnökcsapatát, hogy miért nem használják a változó szelepvezérlésű motort, amit nem sokkal korában fejlesztett ki egy másik Honda mérnökgárda.
Erre azt a választ kapta, hogy azt a technikát csak a négyhengeres motorokhoz szánták. Ám ezzel a válasszal nem volt elégedett a vezér és arra ösztönözte a mérnököket, hogy ültessék át a technikát a V6-os motorra is. Így költözött végül két vezérműtengelyes, V6-os VTEC motor az NSX-be, de nem volt könnyű szülés. A DOHC VTEC erőforrás hengerfeje ugyanis szélesebb lett, ezért, hogy elférjen, meg kellett növelni az autó tengelytávolságát.De, miért emlegettem fel Ayrton Senna nevét? Nos, talán máig az egyik legemlékezetesebb tény az autó fejlesztésével kapcsolatban, hogy az F1-es szupersztárt, aki akkoriban a Honda motoros McLarent vezette, felkérték az NSX tesztelésére. A brazil versenyző még 1989-ben, a suzukai pályán tekert bele jó néhány kilométert a sportautóba. A teszt végén arra a megállapításra jutott, hogy lehetne még merevebb az autó. „Nem vagyok benne biztos, hogy valóban értékes információkat tudok adni egy nagy sorozatban gyártott autó fejlesztéséhez, de egy kicsit gyengének tűnik” – közölte akkoriban a mérnökökkel, utalva ezzel a karosszéria merevségére.
A mérnökök tehát nekiláttak merevebbre faragni a kasztnit. Elvitték az autót a Nordschleifére is, ahol még jobban érződött a kasztni csavarodása, ezzel pedig rontott a vezető és az autó közötti közvetlenebb kapcsolaton. A tesztek utáni hónapokban sikerült 50 százalékkal merevebbé tenni a karosszériát, a siker pedig nem maradt el. Az NSX-et máig a Honda, illetve az Acura történetének egyik legjobb sportautójának tartják. Még részletesebben olvashatsz az autó sztorijáról az NSX 25. évfordulójára készült cikkünkben!
Nézzétek meg a beígért videót is!
Ez a kocsi akkoriban egy hihetetlenül jól felépített kampány része volt.
Jópár éves dominancia az F1-ben motorszálíltójként (nem csak a Meki, de 87-ben pl a Senna Lotusa mellett a Williams erőfölénye is egyértelmű volt a mezőnyben, akkor már látszott hogy részben a Honda motor miatt, de talán a gyengus Lotus még jobban mutatta a Honda (illetve Senna) jelentősségét).
A sportot követők számára egyértelművé vált hogy a Hondánál értenek a motorfejlesztéshez, pedig még sehol sem volt a Mekis dominancia.
Emellett hamarosan érkeztek az akkoriban felfoghatatlanul kihegyezett 160LE VTi-k és az általánosan használható 1.5 VTEC motorok.
Az NSX csak hab volt a tortán. Mellesleg 89ben azért ez a forma is igen nagyot is szólt modernségével.
Egyébbként kicsit furcsálom hogy a Párizsi Retromobile-on a Honda stand a 20 éves S2000-nek szólt, annak ellenére hogy egy NSX GT3-ast is elhoztak (ami feltételez némi gyári támogatást a képviselethez). Meg sem említi a sajtóanyag az NSX évfordulóját, pedig lenne mit.
Amúgy itt egy egy brigád aki elvitt három NSX generációból egyet a rendezvényre: https://www.motoringresearch.com/car-news/features/30-years-honda-nsx-retromobile/ Csodálom hogy nem láttam őket standon….
@csalfa: ugye olvastad hogy a Honda bezárja az európai gyárát?
Igen, olvastam. És? Te azt jövendölted, hogy a Honda csődbe megy és eltűnik a föld színéről, aztán sóval hintik be a helyét. Ehhez képest egy angliai gyárbezárás lesz csupán, aminek a Honda-fanok még örülnek is, mert az angol gyártás szégyenfoltot ejt a Honda becsületén. A gyárbezárás után vélhetően majd japán gyártású Hondákat kap Európa. A Honda jó ideje xarik a mi kis kontinensünkre, topmárka Kínában, Észak-Amerikában, és akkor még sok területről nem beszéltünk. De te majd jól megaszondod a buta fejeddel, hogy bár az eladásokat globálisan nézik, de igazából csak az európai eladásoknak van értéke :DDD
Te megint hazudozol össsze vissza. Alapvető dolgokat nem vagy képes felfogni mert nem megy az értő olvasás.
Amire én gondoltam az pont az, persze ennyire gyorsan én sem számítottam rá, 1 éve még a Nissan is azt mondta, hogy maradnak az Egyesült Királyságban, persze akkor még volt húsosfazék brit állami támogatás és nem látszott hogy rosszabb felételekkel gyárthatnak mint Japánban….
Nyilván a Honda fanok akkor is verték a nyálukat az elmúlt 20 év autóira ha Angilából érkeztek (legfeljebb ignorálták a tényeket).
A Topmárka az valami más, Fapados igénytelen vacakokkal keresi a pénzt, az utolsó “Hondát” (S2000 és az Intergra) épp 20 éve mutatták be.
Csak ehhez nem árt autókat látni közelről is…
Papa, majd folytatjuk az eszmecserét, ha végre képes leszel értelmesen érvelni, a múltban általad leírtak letagadása nélkül. Elhiszem, hogy szégyelled magad a sok ökörség miatt, de Rothfbb kolléga is olvasta. Több, mint ciki, ha már többen is láttuk, mégis letagadod. Az meg a lőtéri kutyát nem érdekli, hogy neked mi az igazi Honda. Nekem speciel az összes…
Neked tényleg totálisan kínai minden, ami autó. Mehetsz a komplett idióta angol haverjaid közé, oda való vagy…
A török üzem is bezár, ahogy egy hazai üzemet is becsuknak.
Két okot említenek gazdasági oldalak: az egyik, hogy túlbecsülték magukat és üresjáratban megy a gyártás (talán negyed kapacitáson termelnek, ami viszont felveti azt, hogy sokkal nagyobb sikerre számítottak, de nem jöttek be a számítások), a másik, hogy az EU és Japán között éveken belül meg fog szűnni a vám, így megéri Japánban termelni, majd onnan behajózni az autókat.
A Brexit csak egy indok.
A Brexit AZ indok. Minden más csak kifogás. Persze a Sun kategóriájú lapoban továbbra is próbálják ignorálni a valóságot.
A beszámolók alapján inkább a Civiccel van a baj, mert tágyalnak egy másik modellről.
Nehéz nem észre venni, hogy ebben az évben kidőlt a Ford és a Nissan angliai gyártókapacitása is (tavaly pedig a GM menekült ki angliából). Olyan vicces sztorikról mint amikor a nagyszájú brexit mániás Dyson bejelentette pár hete, hogy inkább áthelyezi a cégköztpontot az EU-val rendezett viszonyt ápoló Szingapurba.
Szóval jelenleg ott tartunk hogy a brit autógyártás most kidől…
A második sorban a Civic tekitetében a török gyártásra gondoltam. A sajótinfók alapján még dolgoznak rajta hogy valamit gyártsanak ott. Nem lepne meg hogy a Toyota letarolta volna a török piacot a CHR-rel, és most azon filóznak mivel tudják megfogni a piacot.
Átolvasva pár cikket a török gyártókapacitás fenntartása nekem sem tűnik valószínűnek.
Ha nem lenne brexit, akkor is bezárnak a gyárak előbb-utóbb, ennek egyetlen egy oka van: baromi nagy kapacitásokat építettek ki. Nem csak a Honda, mindenki.
Ford: gyengélkedik Európában (olyannyira, hogy felmerült megint az európai részleg beszántása, az elmúlt évtizedben megszűnt pár összeszerelő üzemük), az eladásokat bőven tudja fedezni a megmaradó gyártókapacitás.
Audi: most tervezik megszopatni a munkavállalókat azzal, hogy megszüntetik a harmadik műszakot, a kieső kapacitást pedig úgy fedezik, hogy felgyorsítják a szallagot (magyarul gyorsabban kell dolgozni, mert csökken a szintidő) és még műszakpotlékot sem kell fizetni, ami sok-sok pénz.
Nissan: racionálizál, drága brit bér helyett gondolom szorgos török kezek csavarozzák ezentúl össze az autóikat.
Lehetne még sorolni, de most akadt egy baromi jó esély arra, hogy a népharag ne a gyártókon csattanton, hanem a politikusokon. Ha ezzel megspóroltak néhány millió/milliárd eurót, meg buksisimit is fognak kapni a részvényesektől.
Végre egy értelmes vélemény, amivel maximálisan egyet tudok érteni. A vámos dologról én is olvastam.
Egész egyszerűen alkalmazkodnak, reagálnak, realizálnak. De minden gyártó így fog tenni, ha még nem tette, mert ha nem és továbbra is a traktorokat fogja eröltetni, azt a piac nem fogja kímélni és akkor már késő lesz. Keményen el fognak bánni azokkal, akik nem haladnak a változásokkal.
Nem tudom, olvastad-e mit tervez az idióta Trump: nemzetbiztonsági kockázatnak akarja minősíteni az európai gyártású autókat, mert olyan szintű lett az importjuk, hogy veszélybe sodorja az amerikai autóipart 🙂
Ez azt jelenti, hogy vámmal akarják súlytani az import autókat, ha így lesz, idén biztos nem fognak a németek 470e autót athajóztatni az óceánon. (Ami természetesen ki fog hatni azonnal a magyar gazdaságra is…)
Globális autóipari változások okozzák, hogy pl a Honda bezárja európai gyárait. De ez semmit sem jelent, európai gyártók is átcsoportosítanak és költségcsökkentenek. A dízel a vége felé közeledik, plusz az elektromos, hibridek teret nyernek. Ehhez alkalmazkodik minden autógyártó. Én mivel ebben dolgozom, én is tapasztalom. Ebből megint azt sikerült levonni, hogy a Honda csődbe megy? Nem akarlak megbántani, de a japán autók iránti ellenérzéseid egyre inkább egybites csőlátású zombivá degradálnak téged. Szomorú látni, ahogy egy elvileg autórajongó értelmes ember ennyire leépül.
Franciák most jelentették be a 700 millió eurós csomagjukat, hogy saját kapacitásokat építsenek ki elektromos autókkal kapcsolatban (főleg akkumulátor-gyárra lesz szükségük), mert nem akarnak függeni a kínai kormánytól.
A trump-os részre válaszolva, szerintem előbb el fogják távolítani azt az idiótát, minthogy eljutna az európai autók vámolásáig. Ez olyan, mint a Huawei-es sztori. Az is csak hisztériakeltés. Olyan, mint itthon a Soros-Juncker kampány. A sok buta egybitesre építenek és ez egy darabig működik is, de kezd kifulladni.
Sajnos a teljes Brexit folyamat is egy ilyen választók felelőtlen behülyítése sztori, csak Trump győzelme nyilván még nagyobbat szólt. Pedig ennyire könnyű választása még nem volt szavazóknak, mint akkor…
Az Obama adminisztráció felépített egy vilgárendet ahol az amerikai autópiaccal jól jártak a külföldiek (gyakorlatilag 30 éve ezen nőtt ki a japán autógyártás, most is ez adja pl a japán práémiummárkák eladásainak döntő többségét), de egyúttal az amerikai munkások megélhetése is biztosított (ezt érte el a Clinton adminsztráció a 90-es években). Ez a folyamat jutott oda, hogy 2016-ra a legnagyobb BMW gyár Amerikában volt (van), és a Volvo is belekezdett egy gyárba ami az egész világra termelt. Gyakorlatilag az amerikai autók exportjának döntő részét európai márkák adták. Ekkor jött ez az idióta Trump.
A belengetett ökörségeivel két nagy bibi van: 1. az Európai prémiummárkáknak NINCS amerikai prémium helyettesítője. Előbb vennének japán modelleket, mint Caddilacet. Ha pedig mindet letiltanák “ideológiai” alapon, akkor nem maradna érdemi alternatíva.
2. Az európai és japán konkurensek többségét helyben gyártják (és eddig exportálták), most pedig ez került veszélybe. Már a bizonytalanság is abba az irányba fog mutatni, hgy a BMW mondjuk nem kockáztat és a nagy pldszámú X3-ast elkezdi az EU-ban is gyártani.
A sok kretén amerikai munkás meg a saját állását nyrta ki. Detroitban pont ez történik most. Swindon is pont ezt a mintát követte a sok barom első körben szavazott a Brexitre.
Bérki brámit is próbál magyarázni, a teljes külföldi autóipar eltűnik most Angliából. 1-2 hónap alatt.
És ez még semmi olyan vicces dolgokhoz képest mint amikor a “az EU majd térden csúszva jön tárgyalni” Dyson bejeletette hogy mégis inkább Szingapúrba helyezi a vállalat admin székhelyét…
Ha onnan nézzük, lehet hogy a gyártás nem a Brexit miatt megy Japánba vagy Szingapúrba (hanem mert ezek az roszágok képesek voltak arra, amit a brit kormány most nem, rendezetett viszont étrehozni az EU-val), hiszen mehetne Szlovákiába is (csak eléggé valószínűtlen).
De az viszont biztos hogy a UK-ből a Brexit miatt megy el. Nem volt napirenden a Nissan vagy a Honda távozása, még egy éve sem. A hard Brexit önmagában is egy atombomba minden gyárnak, ezt MINDEN fél elmondta, JLR-ről Mercedes F1-en át Hondáig.
Figyelj a Hoinda csődbe megy csalfa értelmi képességeinek a mutatója. Ezt itt ő szajkózza megállás nélkül, és már körbeturnézta vele a facebookot. Én néha lírom hogy hazudik, ő pedig elsomfordál. Nagyjábból ezt játszuk le minden körben.
Írja ezt egy “hiteles” ember, aki SEHOL SEM vállalja az arcát, kamuprofillal tolja a FB-on és belengették már neki a kitiltás esélyét az egyik konkurens oldalon. Szerintem Holiday kolléga ott van veled, és együtt ötlitek ki a sok marhaságot a négyturbós dízel Lexustól kezdve az “oroszok mindent lopnak”-on át a Honda csődjéig, ráadásul szemmel láthatóan valami anyagot is nyomattok közben. Süt rólatok a szavahihetőség :DDD
Ami pedig a May adminsztrácót illeti, bár még ők tűnnek a legszalonképesebbnek, hihetetlen dolgokat csináltak a viszonylag hivatalos források szerint (értsd, BBC és nem Russia Today).
Pl odamentek Németországhoz hogy mejd “lezsírozzák” (leszalámizzák) a kerpoltikát, ami ugyebár uniós hatáskör, nyilván úgy küldte el őket a német szövetségi kormány mint Trumpot is (aki emlékszik rá, Juncker ment helyre tenni az autóvámos ökörsését, legutóbb).
Aztán odamentek “tárgyalni” nemrég Japánnal de felékészeletlenek és arrogánsak voltak, amire a válasz az volt hogy Japán nem fogadta őket, majd jött a Hodna és a Nissan Tsunami.
A kínai tárgyalásokat azzal kezdték hogy akár hadihajókat vinnének a kínai tengerre. Mondenom sem kell, a kínai egyezmény sehol 🙂
És most 1 hónappal a brexit előtt ott állunk, hogy
1. nincs rendezve a messze legangyobb kereskedlmi partner EU-val a kereskedelmi viszony, azaz BÁRHOL jobb lesz gyártani, mint az angoloknál.
2. Nincs rendezve a vám és egysébb szabályozás. Ez nem olyan hogy egy autó “megszületik” angliában, az összeszerelendő alkatrészek egy része is az EUból jön, egys autót lehet hogy 2-3szor is le kellene vámolni.
3. Japánnal a viszony inkább feszült
4. Kínával a viszony eléggé feszült
5. Trump egy olyan szerződést lengetett be ami elfogahatalan (pl hogy a brit TB vegye be az amerikai gyógyszereket is a tmogatási körbe).
De legalább “szuverének”… 🙂