A téli utak akár halálos veszélyeket is tartogathatnak
Fizetett hirdetés
Közlekedjünk megkülönböztetett figyelemmel!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bár a havazás gyönyörű, az autósoktól extra figyelmet és körültekintést követel. Mutatjuk, mire érdemes ügyelni télen.
A téli nehezített útviszonyok sok baleseti helyzetet eredményeznek, így ilyenkor az autósoknak fokozott figyelemmel szükséges közlekedniük – hívta fel rá a figyelmet dr. Túrós András, a Szent Kristóf Alapítvány kuratóriumának elnöke. Hogy mik is a főbb veszélyforrások, és mit tehetünk a csökkentésükért, a kuratóriumi elnök azt is kifejtette. Télen, különösen, amíg a megváltozott viszonyok az újdonság erejével hatnak, sok balesetet okoz a relatív gyorshajtás, az útviszonyokhoz való alkalmazkodás hiánya, a követési távolság be nem tartása. Míg a városban ilyenkor megnövekednek a koccanásos balesetek, az országutakon és autópályákon is megnő a megcsúszó, másik járműnek vagy tereptárgynak ütköző autók száma. Dr. Túrós András azt javasolja, hogy „amikor az idényben először lefagy az út, leesik a hó, biztonságos helyen mindenki próbálja ki óvatosan az ABS-es fékrendszer működését, a gumiabroncsok tapadását, a megváltozott fékutakat, mivel ilyenkor teljesen megváltozik a gépjármű viselkedése, ahogy az út-gumiabroncs közötti viszony is. Ismerjük meg a gépjárművünket, hogy ne vészhelyzet esetén realizálódjon bennünk, hogy mások a viszonyok, mint ahogy azt jó idő esetén megszoktuk.”
Azonban, nemcsak a tél eleje veszélyes, hanem a későbbiekben is sok nehézséget okozhatnak a vezetőknek a megváltozott tapadási felületek . „A havas utat könnyű észrevenni, így ott általában jobban vigyáznak, de fokozott óvatossággal kell lenni például a hajnali jegesedés okozta jégpáncéllal bevont utakon, illetve amikor a száraz vagy sónedves útról – vélhetően – csúszós felületre érkezünk (pl. mikor mellékutcába hajtunk), s egyaránt a felüljárókon, hidakon is. A korszerű vezetéstámogató rendszerek sem tudják a fizika törvényeit felülbírálni, a beléjük vetett bizalom azonban sokszor elkényelmesíti a vezetőt. Azonban, sokat tehetünk a biztonságos közlekedésünkért, ha odafigyelünk gépjárművünk megfelelő téli felkészítésére. A havas, latyakos, jeges utakon ugyanis a gumiabroncsok állapota, profilmélysége, a világítás, fűtés állapota nagyon lényeges.”
Ez egy jó összefoglaló.Ha fizetett,ha nem.
Akár,még szigorúbb is lehetne a hangvétele.
Én három biztonságfokozó megoldásra hívnám fel a figyelmet,eléggé el nem ítélhető módon,mivel
ezek drága dolgok.Mentségemre,csak azt tudom felhozni,hogy az emberélet a legdrágább.
1.Jó minőségű,márkás téligumi.
2.Vezetés támogató rendszer ésszerű használata.Igen,tudom,hogy nem hagyom az autót önmagára hagyva vezetni,de sokat segít.Én mindent bekapcsolok.Ez 8 féle aktív menetbiztonsági eszközt jelent.
Csak egy példa:intelligens adaptív-sebességrögzítő:a beállított távolsággal követi az előttem haladót.
Magától gyorsít,és fékez az előttem haladót követve,a beállított távolság tartásával.Ha kell meg is áll.Ergo:a ráfutásos baleset elkerülhető,elbambulás esetén is. 3.pont:összkerékhajtás.
A legfontosabbat kihagytad, hetente kimenni csúszkálni az üres parkolóba, és legalább egyszer elmenni vezetéstechnikai tréningre.
Jó dolog a vezetéstámogató rendszer, de egyfelől szörnyen álmosít, másfelől azt hiszed hogy biztonságban vagy. Pl hiába van neked távolságtartó tempomatod, hogy ha az előtted lévő nem lassít és telibe veri a kettővel előtted lévőt, aztán te vagy a következő.
Összkerékhajtás is szinte fölösleges, hacsaknem hegyre kell felmenni. Elsőkerékkel is elmész bárhol, és legalább észreveszi a hétvégi sofőr hogy kapar, nehezen indul, csúszik a kocsi tehát biztos csúszós az út. Sokan úgy nyomják hogy látszik a kocsin hogy az összes hárombetűs vacak izzad a kocsiban, belül meg hátradőlve sminkel a szöszi, mert nincs semmi visszajelzés a kocsiban, a műszerfalon úgysem érti mi az a sok villogó izé. Viszont ha már elindulásnál elkaparna rendesen észhez térne az elején hogy hoppá, csúszik az út. Ezt a helyzetet leszámítva váratlan helyzetben tényleg jó az ESC
Egyetlen egy fontos dolog van téli (és nyári vezetésnél). Olyan sofőr aki ismeri az autót, mert kontrollált körülmények között megnézte hol a határ, legyen az vezetéstechnikai tréning, parkoló, vagy üres utakon csapatás. Az hogy érzed hogy megcsúszik a kocsi, vagy nem úgy tapad mint szokott többet ér szinte bármilyen segédnél.
Először is pontosan, ahogy előttem írták, szépen a havas nagy kietlen ipari parkolóban farolgatni, érezni a kocsit, aztán óvatsoan vezetni (a téligumi meg a biztonsági rendszer nem minden) és a nyári gumit pedig elfelejteni. Aki nem megy csak sík utakon városok közt pár km-t meg néha jobb időben egy százast annak jó a négyévszakos, de hegyvidék=téli.