A téli utak akár halálos veszélyeket is tartogathatnak
Közlekedjünk megkülönböztetett figyelemmel!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bár a havazás gyönyörű, az autósoktól extra figyelmet és körültekintést követel. Mutatjuk, mire érdemes ügyelni télen.
Sok meglepetést okozhat egy havazás, érdemes biztonságos helyen, akár egy parkolóban kipróbálni, milyen tapadásra, fékhatásra számíthatunk ilyenkor
A téli nehezített útviszonyok sok baleseti helyzetet eredményeznek, így ilyenkor az autósoknak fokozott figyelemmel szükséges közlekedniük – hívta fel rá a figyelmet dr. Túrós András, a Szent Kristóf Alapítvány kuratóriumának elnöke. Hogy mik is a főbb veszélyforrások, és mit tehetünk a csökkentésükért, a kuratóriumi elnök azt is kifejtette. Télen, különösen, amíg a megváltozott viszonyok az újdonság erejével hatnak, sok balesetet okoz a relatív gyorshajtás, az útviszonyokhoz való alkalmazkodás hiánya, a követési távolság be nem tartása. Míg a városban ilyenkor megnövekednek a koccanásos balesetek, az országutakon és autópályákon is megnő a megcsúszó, másik járműnek vagy tereptárgynak ütköző autók száma. Dr. Túrós András azt javasolja, hogy „amikor az idényben először lefagy az út, leesik a hó, biztonságos helyen mindenki próbálja ki óvatosan az ABS-es fékrendszer működését, a gumiabroncsok tapadását, a megváltozott fékutakat, mivel ilyenkor teljesen megváltozik a gépjármű viselkedése, ahogy az út-gumiabroncs közötti viszony is. Ismerjük meg a gépjárművünket, hogy ne vészhelyzet esetén realizálódjon bennünk, hogy mások a viszonyok, mint ahogy azt jó idő esetén megszoktuk.”
A hókotrók elsőként az főútvonalakat és az autóbuszok által járt utakat takarítják, számos helyre csak később jutnak el
Azonban, nemcsak a tél eleje veszélyes, hanem a későbbiekben is sok nehézséget okozhatnak a vezetőknek a megváltozott tapadási felületek . „A havas utat könnyű észrevenni, így ott általában jobban vigyáznak, de fokozott óvatossággal kell lenni például a hajnali jegesedés okozta jégpáncéllal bevont utakon, illetve amikor a száraz vagy sónedves útról – vélhetően – csúszós felületre érkezünk (pl. mikor mellékutcába hajtunk), s egyaránt a felüljárókon, hidakon is. A korszerű vezetéstámogató rendszerek sem tudják a fizika törvényeit felülbírálni, a beléjük vetett bizalom azonban sokszor elkényelmesíti a vezetőt. Azonban, sokat tehetünk a biztonságos közlekedésünkért, ha odafigyelünk gépjárművünk megfelelő téli felkészítésére. A havas, latyakos, jeges utakon ugyanis a gumiabroncsok állapota, profilmélysége, a világítás, fűtés állapota nagyon lényeges.”
Nem csak a havas út jelenti a téli közlekedési körülményt, ködre és akár ónos esőre is számítani kell
Alapkövetelmény, hogy télen téli gumival ajánlott csak közlekedni. A négyévszakos kompromisszum, a nyári életveszélyes
Ez egy jó összefoglaló.Ha fizetett,ha nem.
Akár,még szigorúbb is lehetne a hangvétele.
Én három biztonságfokozó megoldásra hívnám fel a figyelmet,eléggé el nem ítélhető módon,mivel
ezek drága dolgok.Mentségemre,csak azt tudom felhozni,hogy az emberélet a legdrágább.
1.Jó minőségű,márkás téligumi.
2.Vezetés támogató rendszer ésszerű használata.Igen,tudom,hogy nem hagyom az autót önmagára hagyva vezetni,de sokat segít.Én mindent bekapcsolok.Ez 8 féle aktív menetbiztonsági eszközt jelent.
Csak egy példa:intelligens adaptív-sebességrögzítő:a beállított távolsággal követi az előttem haladót.
Magától gyorsít,és fékez az előttem haladót követve,a beállított távolság tartásával.Ha kell meg is áll.Ergo:a ráfutásos baleset elkerülhető,elbambulás esetén is. 3.pont:összkerékhajtás.
A legfontosabbat kihagytad, hetente kimenni csúszkálni az üres parkolóba, és legalább egyszer elmenni vezetéstechnikai tréningre.
Jó dolog a vezetéstámogató rendszer, de egyfelől szörnyen álmosít, másfelől azt hiszed hogy biztonságban vagy. Pl hiába van neked távolságtartó tempomatod, hogy ha az előtted lévő nem lassít és telibe veri a kettővel előtted lévőt, aztán te vagy a következő.
Összkerékhajtás is szinte fölösleges, hacsaknem hegyre kell felmenni. Elsőkerékkel is elmész bárhol, és legalább észreveszi a hétvégi sofőr hogy kapar, nehezen indul, csúszik a kocsi tehát biztos csúszós az út. Sokan úgy nyomják hogy látszik a kocsin hogy az összes hárombetűs vacak izzad a kocsiban, belül meg hátradőlve sminkel a szöszi, mert nincs semmi visszajelzés a kocsiban, a műszerfalon úgysem érti mi az a sok villogó izé. Viszont ha már elindulásnál elkaparna rendesen észhez térne az elején hogy hoppá, csúszik az út. Ezt a helyzetet leszámítva váratlan helyzetben tényleg jó az ESC
Egyetlen egy fontos dolog van téli (és nyári vezetésnél). Olyan sofőr aki ismeri az autót, mert kontrollált körülmények között megnézte hol a határ, legyen az vezetéstechnikai tréning, parkoló, vagy üres utakon csapatás. Az hogy érzed hogy megcsúszik a kocsi, vagy nem úgy tapad mint szokott többet ér szinte bármilyen segédnél.
Először is pontosan, ahogy előttem írták, szépen a havas nagy kietlen ipari parkolóban farolgatni, érezni a kocsit, aztán óvatsoan vezetni (a téligumi meg a biztonsági rendszer nem minden) és a nyári gumit pedig elfelejteni. Aki nem megy csak sík utakon városok közt pár km-t meg néha jobb időben egy százast annak jó a négyévszakos, de hegyvidék=téli.