Körkép: munkagépnek való terepjárók 1,5 millió forintig

Milyen terepjárók jöhetnek szóba munkagépként 1,5 millió forintig?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hiába a rengeteg SUV, nehéz közöttük olyan példányra bukkanni, amely szívfájdalom nélkül befogható mezőgazdasági, erdészeti és hasonló munkákra. Sőt, ilyesmire csak a valódi terepjárókat érdemes választani. De mit kaphatunk másfél millió forintos határig?


Lassan tényleg a végéhez közeledik a szikrázó napsütéssel tarkított őszi időjárás és jönnek a nagy esőzések, majd a latyakos tél. Mindez a száraz és poros földutakból, sáros, csúszós kalandparkot varázsol, megizzasztva a manapság oly népszerű szabadidő-autókat. Ezért akik valódi munkagépet keresnek, valószínűleg rá sem néznek a csili-vili látszatterepjárókra, viszont akkor miket érdemes keresniük? Egy jó barátom nemrég belevágott egy kis mezőgazdasági vállalkozásba, ezért most olyan terepjárót keres, amit lényegében csak a saját földjén, illetve az azt övező földutakon használna, nagy ritkán egy kis országúti járkálással kiegészítve. Összeültünk hát és elkezdtünk szétnézni a piacon, amelynek tapasztalatai alapján összeállítottam egy listát a szóba jöhető járművekről.
Hirdetés

Először úgy gondoltam, hogy majd szépen ABC-sorrendben haladva végiglépkedek a márkákon, ám úgyis mindenkinek a Lada Niva jut eszébe először, mint ideális terepjáró, amit lehet ütni-vágni, mégsem sajnálja az ember. Már 40 éve, szinte változatlan formában készül az orosz terepjáró, amelyet jelenleg 4x4 típusnévvel újonnan is el lehet hozni a szalonból. A Használtauto.hu felületén is érdemes tehát így keresni, persze a legtöbb hirdetés Niva név alatt található. A Nivában az a jó, hogy már nagyon olcsón hozzá lehet jutni, és tényleg egy kőkemény terepjáró. Viszont, ha a szóba jöhető hibáit kellene felsorolnom, szimplán csak azt mondanám, hogy bármikor, bármi előfordulhat vele. De a legsűrűbben talán a zárak, a vízpumpa, és a hengerfejtömítés mond csődöt, természetesen kortól és futásteljesítménytől függően. Ráadásul mohón eszi a rozsda a kasztnit. A másfél millió forintos határ közelében már a 2000-es évek második felében gyártott példányokat lehet találni, amelyeknél talán kisebb a hibák előfordulásának az esélye. De ez egy nagyon nagy talán.

A második márka, ami szinte biztos, hogy egyből beugrik terepjárót keresve, a Land Rover. Munkagépnek egyértelműen a Defender a megfelelő, bár a márka többi modellje sem vall szégyent a terepen, hiszen a név kötelez. De már a Discoveryt sem szívesen használnám arra, hogy telepakoljam mondjuk bezsákolt dióval. Ami azért szomorú, mert nincs másfél millió forint alatt hirdetett Defender! Elképesztő, hogy a húsz év körüli Land Rovereket is mennyire drágán kínálják.

Ha nincs Land Rover, akkor jöhetne az amerikai Jeep, amely itthon lényegében a terepjáró szinonímájává vált, hiszen nagyon sokan a terepjárókat egyszerűen csak dzsipnek nevezik. A márka Cherokee és Grand Cherokee típusából lehet többet is találni másfél millió forintig. Utóbbi bár jó a terepen, de inkább egy családi autó. A sima Cherokee viszont alkalmasabb munkaautónak. Bár sokan az ős Willys Jeep egyenesági leszármazottjaként, a Wranglert mondanák inkább valódi terepjárónak, ha már szállításra is be kell fogni, akkor nem feltétlenül jó választás. A Wrangler inkább hobbi célokra alkalmas, ráadásul nincs is a keresett árkategóriában. Viszont a Cherokeeval megbízhatóság szempontjából ugyanaz a helyzet, mint a Lada Nivával. Ódákat zengenek terepjár-óképességéről és elpusztíthatatlanságáról, mégis oldalakat lehetne megtölteni a hibalistájával.

Mi a következő, ami biztosan sokaknak eszébe jut? Hát persze, hogy a Toyota Land Cruiser. Csakhogy ebben az árkategóriában nagyon keveset kínálnak, úgyhogy érdemesebb a Hilux modelleket keresni. Ám ekkor jön a bökkenő. Ezek pont másfél millió forinttól kezdődnek.

Hoppá, hiszen létezik még más, a terepjáróiról ismert márka. Ott az Isuzu! Nézzük meg! És konstatáljuk szomorúan, hogy sok lehetőség itt sincs a másfél millió forintos határig. A Trooper viszont legalább egymillió forint alatt kelletti magát. Szintén pozitívuma lehet, hogy motorikusan nem sok hiba fordul elő a 2,8 literes dízel egységgel, viszont minden más problémás lehet. Természetesen azon ne lepődjön meg senki, hogy a kopó alkatrészekre oda kell figyelni egy munkára és mostoha körülmények között használt autón.

Ha már a platós járgányok felé fordultam a Toyotánál, akkor nézzük meg a Mazdánál is. Néhány darab akad a B2500-ból másfél millió forintig, ugyanabból a szériából, amely megegyezik a Ford Ranger típussal. Munkagépnek tökéletes, hiszen szállításra is kiválóan alkalmas és a terepjáró képességei is elegendőek a mezőgazdasági felhasználáshoz. Többnyire megbízhatóan üzemelnek a 2,5 literes dízelmotorral felszerelt változatok, viszont a menetstabilizáló hibáját jelző fény kigyulladását többen is jelezték, miközben valójában nem volt baj a rendszerrel.

Bőségesebb a kínálat a Mitsubishi Pajeróból. Szeretik a hobbiból terepezők, de be lehet fogni munkagépnek is, sőt létezik rövid és hosszú változat, úgyhogy egészen jó választásnak tűnik. A legtöbb eladásra kínált példányban a 3,2 literes dízelmotor dolgozik, amelyre viszont sok a panasz. Viszont munkaautónak az L200 is kiváló lehet, amelyből szintén akad néhány példány kedvező áron. Ráadásul a 2,5 literes dízelmotorja kevésbé macerás szerkezet, az elektronikai problémáktól eltekintve tehát egészen megbízható autó.

A Mitsubishi licenc alapján gyártott Hyundai Terracan mellett sem lehet szó nélkül elmenni, bár ez is kicsit túlárazottnak tűnik, azért akad belőle másfél millió forint alatt. A 2,9 literes dízelmotorról sem találni komoly hibákat. Szóval lényegében csak a kopó alkatrészek megfelelő időben történő cseréjére kell odafigyelni.

Néhány vénséges Nissan Patrol is felkerülhet a listára, bár nem tolonganak a használtautó-piacon. Pedig motorikusan még az 1980-as években gyártott példányok is bírják a strapát. A 2,8 ás a 3.3 literes változatoknál sem a motor, sokkal inkább a terepezés miatt elhasználódó mechanikus alkatrészek a problémásak.

Az Opel háza táján a Frontera jelenthet megoldást a munkagép kérdésben. Helykínálata bőséges, a motorkínálata viszont már nem annyira. Szinte csak a 2,2 literes dízellel kínálják, amelyről megoszlanak a vélemények. Egyesek szerint alig akad vele probléma, míg mások rengeteg bibiről beszámolnak. Egy közös pont azért akad: elektronikai hibákról folyamatosan hallani.

Bár terepre mindenképp nagyon jó a Suzuki Samurai, a kis mérete kompromisszumokat követel, ha valaki szállítani is szeretne vele ezt-azt. A Suzuki hírnevéhez méltóan elnyűhetetlen típus, igaz csak 1,3-as benzinmotorral lehet ráakadni. Ha fiatalabb jármű a cél, akkor pedig a Jimny nevet érdemes keresni, ami szintén a megbízható 1,3 literes motorral csábít, ám ugyanúgy kis mérettel.

Összegezve a keresést, elég meglepő, hogy milyen drágán próbálnak túladni a picit sem kímélt, öreg és viseletes terepjárókon a tulajdonosaik, ezért nincs könnyű helyzetben, aki nem szeretne sokat áldozni egy munkagépre. Természetesen nem is érdemes spórolni rajta annak, aki életvitelszerűen használja majd, ám, akik hobbi célból, vagy a barátomhoz hasonlóan „kezdő mezőgazdászként” keresnek strapabíró és olcsó terepjárót (munkagépet), vakarhatják a fejüket. Biztosan akad még a listáról kiszorult modell, mivel nem akartam a végtelenségig húzni. Többek között az Aro, a Tata és az Uaz is ott motoszkált a fejemben, de néhány a szabadidő-autóság és terepjáróság határán egyensúlyozó modell is, szóval nyugodtan írjátok meg a kommentek között, hogy hasonló helyzetben, milyen járművet választanátok.
Munkagépnek is használható terepjárók
Modell Motorok Évjárat Kilométeróra-állás Vételár
Lada Niva 1,6 benzin, 77 LE 1981-2008 80 000-
300 000 km
200 000-1 400 000 Ft
Jeep Cherokee 2,5 dízel, 116 LE, 2,8 dízel, 163 LE, 4,0 benzin, 190 LE 1989-2007 80 000-
000 km
400 000-1 490 000 Ft
Isuzu Trooper 2,8 dízel, 97 LE, 1984-1992 150 000-
600 000 km
120 000-700 000 Ft
Mazda BT2500/Ford Ranger 2,5 dízel, 109 LE 2001-2006 200 000-
250 000 km
600 000-700 000 Ft
Mitsubishi Pajero/L200 2,5 dízel, 87 LE, 2,5 dízel, 95 LE, 2,8 dízel, 125 LE, 3,2 dízel, 165 LE, 3,0 benzin, 150 LE 1990-2003 140 000-
440 000 km
250 000-1 499 000 Ft
Hyundai Terracan 2,9 dízel, 150 LE 2003-2004 170 000-
370 000 km
645 000-1 490 000 Ft
Nissan Patrol 2,8 dízel, 116 LE, 3,2 dízel, 110 LE 1985-1992 95 000-
480 000 km
520 000-1 490 000 Ft
Opel Frontera 2,2 dízel, 116 LE, 2,3 dízel, 100 LE 1993-2003 140 000-
350 000 km
260 000-1 495 000 Ft
Suzuki Samurai 1,3 benzin, 60 LE, 1,3 benzin, 70 LE 1985-1999 50 000-
220 000 km
225 000-1 370 000 Ft
Suzuki Jimny 1,3 benzin, 80 LE, 1,3 benzin, 85 LE 1999-2006 80 000-
180 000 km
425 000-1 500 000 Ft

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.11.06. at 09:20
    Permalink

    A Hyundai Terracan kapcsán nemrég kommentelők írták, hogy a 2.9-es dízel Mercedes-motor – hitetlenkedve olvastam ezt akkor, de aztán utánanézve meggyőződtem róla, hogy vélhetően a SsangYong Musso szintén 2.9-es egységét használhatta a Terracan is. Szóval ez egy komoly egybeesés, de erről tud valaki valami konkrétumot?

    Amúgy kimaradt a listából a már említett SsangYong márka(a Korandóról, Korando Familyről, Mussóról, Rextonról, Kyronról lehetett volna írni), hiányoltam a Daihatsu varacskos disznóit, a Rocky-t és a Ferozát, a Hyundai Gallopert(á la M. Pajero), a Nissan Terranót(főleg a II-ből van komolyabb kínálat) és testvérét, a Ford Maverick-et, a Mitsubishi Pajero Pinint, az Opel Monterey-t(az Isuzu Trooper testvérmodelljét), emellett szerintem vehető terepjárónak a Kia Sportage I. gen. és a Sorento I. gen., továbbá a legelső Suzuki Vitara is. Kis szerencsével öreg Ford Bronco is horogra akadhat ennyiért.

  • 2018.11.06. at 11:19
    Permalink

    A Terracan 2.9-es dízele négy- míg a SssangYong Mussoé öthengeres. Két különböző motorról beszélünk. Érdemes mindennek utánamenni mert nagyon sok rossz vagy félinfó forog közszájon 🙂

    Az első Vitara tényleg méltatlanul maradt ki. Az ára és a képességei alapján is része lehetne ennek a válogatásnak. Idevenném még az Isuzu Amigo-t (Opel Frontera) is.

    A Nivat nagyon átgondolnám személyes tapasztalatok alapján. Jó terepjáró, olcsón fenntartható, mindenhol van hozzá alkatrész de nem üzembiztos és állandóan van rajta tennivaló. Ha meg épp egészséges a mechanika és az elektronika akkor a rozsda jelent feladatot. Méretben, árban, fogyasztásban egy korai Vitara mindenképpen megfontolandó alternatíva.

  • 2018.11.06. at 18:44
    Permalink

    Ha nagyon szorít a büdzsé, akkor Tata és Mahindra > Lada Niva. Nem szépek és nem is népszerűek, de lehet hozzájuk olcsón alkatrészt találni. Korai RAV4 ha keményvonalas munkagépnek nagy tömeget vontatni nem is, de gyakori terephasználatra szintén kiváló. Lassan a Dacia Duster is beleesik ebbe az ársávba.
    A Nivával nem az a baj, hogy ne lenne szívós, hanem ha valaki nem saját használatra veszi, akkor az alkalmazottak a kinézete meg hírneve miatt tuti sokkal kíméletlenebbül ész nélkül fogják használni, mint egy szofisztikáltabb távol-keleti céges autót. Ez ugyan használt autóknál ritka, de az előéletben meg fog látszódni. Lada vásárlásnál nem kell magas elvárásokat támasztani, mert bőven találkozni szétfurkált, garázsműhelyben módosított meg szabálytalan megoldásokkal.

Vélemény, hozzászólás?