Mindenre volt válasza – Veteránkorba lépett a BMW E34

A népszerű E34-es 5-ös BMW idén lépett veteránkorba, 30 éves a modell

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Sornégy, sorhat, vényolc? Esetleg sportkombi? Az E34-es 5-ös BMW már mindenre tudott megfelelő lapot húzni, a trükkös tetőablakot és az összkerékhajtást beleértve. Idén 30 éve mutatkozott be.


Egyre kevésbé meglepő, hogy ma már leginkább műanyag lökhárítós modellek lépik át a veterán korhatárt. Oldtimer minősítést ma már nem csak egy E28-as 5-ös BMW kaphat, utódja, az E34 is beérett, harminc évvel ezelőtt, 1988 februárjában indult a gyártása. Fejlesztése már jóval korábban, egészen 1981-ig kell visszautaznunk az időben, ha az első skicceket szeretnénk róla látni.

Az E34 szoros párhuzamban készült a korabeli 7-essel, ezért is a temérdek hasonló részlet.

Karakterük megegyezik, ám a csúcsmodell két évvel korábban ünnepelhette a veterán kort. A két autót ugyanaz a művész vázolta fel, ám Ercole Spada még azelőtt távozott a BMW-től, hogy az 5-öst véglegesítették volna, az utolsó vonalakat már Claus Luthe finomította. A 7-essel ellentétben az 5-ösre egy kicsit sportosabb formatervet képzeltek el. A feneke nem lefelé görbül, a lankásan elölről hátrafelé emelkedő övvonalat a hátsó lámpáknál meredeken lecsapták, így hátulról könnyedén megkülönböztethető a két modell, elöl pedig a 7-es szűkre szabott maszkja lesz árulkodó. Az E34 formája, akárcsak ma, talán a legharmonikusabb a kor BMW-i közül.

Apró dizájn elemként itt jelent meg először a bajuszléccel egybeépített vese.

Vagyis ahol a karosszéria színére fényezett elem már körbe öleli a jellegzetes hűtőmaszkot. Az akár projektoros és mosó berendezéssel is szerelt fényszórók még négy külön egységből álltak, ahogy az irányjelzők is, a közös bura alá helyezett lámpákkal épp az E34 modellciklusa alatt mutatkozott be a BMW, az E36-tal.

Harmadik generációs 5-ösként az E34 számtalan újítást hozott a modell történetébe, megjelent például a Touring, vagyis a kombi.

A családi kivitel dizájnban tökéletesen passzolt a szedánhoz, és olyat tudott, amit a mai napig nem enged el a BMW, ez pedig a külön is nyitható hátsó ablak a csomagtér fedelén. Egy valamitől viszont elbúcsúztak elég hamar, ez pedig a Toruing nyitható teteje, ami trükkösen két részből állt, és nem csak elöl, de a hátsó utasok feje felől is elhúzható volt. A Touring továbbá ledönthető hátsó üléseket is kínált, valamint a kombit sem hagyták ki az M5 sorozatból. Felszereltségét tekintve az E34 már alapvetően sem volt szerény, alap volt a szervókormány, az elektromos tükörállítás, a csomagtérajtót és a tanknyílást is záró központi zár, valamint a hat hangszórós kazettás magnó, a kétzónás fűtés, 1990-től a sofőroldali légzsák, egy évvel későbbtől a blokkolásgátló mind a négy keréken, valamint a fűtött ajtózárak és az ablakmosó fúvókák.
Hirdetés

Ezeken túl az amerikai kivitelek alapból kaptak légkondit, 10 hangszórós kazettás magnót, a nagyobb motoroknál bőrüléseket, elektromos ablakokat, 10 irányban elektromosan állítható első üléseket és elektromosan nyitható napfénytetőt 1992 után. Az E34 menetbiztonsága is rendkívül fejlett volt, bár légzsákból csak kettőt kínált, azt is csak 1992 után, ez volt az első 5-ös, mely kipörgésgátlót és menetstabilizátort is kapott, valamint hatfokozatú váltót és akár állítható keménységű futóművet. Az elektronikai megoldások egyik csúcspontja az akár utólag is beszerelhető fedélzeti számítógép, vagy konyhanyelven nagy board, mely fogyasztási adatokkal, hatótávolsági adatokkal, és persze pontos idővel és dátummal is szolgálhatott.

Egyes modellekben még kulcs nélküli nyitási rendszer is elérhető volt, de a tempomat és a kétzónás digitális klíma is népszerű extra volt.


Motorválasztéka minden korábbi 5-ösnél szélesebb, összesen kilenc motorcsalád volt elérhető 1988-1996 között az E34-ben.

Az alap négyhengeres M40 kódjelű 518i-től, mely Európában az alapmodell volt, a hathengeres benzineseken át, amiből az M20 kódjelű egy vezérműtengelyes 520i volt az alap a többi piacon. Ennek helyére 1990-ben érkezett a dupla vezérműtengelyes, már változó szelepvezérléses hathengeres. Az M50TU motorkódú 525i-hez a modell történetében először akár összkerékhajtást is lehetett kérni, ez volt az iX modell, az 530i és 535i modellek kezdetben sorhatosak, később V8-asok lettek. A nyolchengeres modellek közül a csúcs, és az M5 alatt a legmagasabb modell mindenképp az 540i, az M60B40-es motorkódú modell szívó V8-asa 282 lóerővel szolgálta ki sofőrét, aki alapáron már hatfokozatú kézi váltót kapott, opciósan pedig ötfokozatú automatát, mindezt csak az utolsó években, ugyanis 1993-ban jelent meg ez a variáns. Turbódízelből a 24 és 25 td modellek, valamint a 25 tds modellek voltak elérhetőek, a nagyobbak a modellfrissítést követően.
Mindenképp a sorozat ékköveként jelent meg az M5, mely külsőre is hozott csemegét bőven, ám az apró kiegészítők még csak szolidan jelezték a sportmodellt. Motorja a soros hathengeres S38B36 kezdetben 311, a gyártás végére viszont már 340 lóerőt teljesített, és 3,8 literesre fúrták. 1991-es bemutatkozásakor már mellette pózolt az M5 Touring is a Frankfurti Autószalonon, ám csupán 1995-ig készült, 1993 után pedig csak az európai piacra. Hogy Amerika se maradjon sportmodell nélkül, megkapták az 540i M-sportot az M5 összes kiegészítőjével, annak fékeivel és felnijeivel, ebből csupán 205 darab készült, de 139-et a hatfokozatú kézi váltóval rendeltek. Kanadának M540i néven készítettek ezen felül feljavított fékes és 18 colos felnivel szerelt kivitelt, melyből csupán 32 példány készült, mindegyik kézi váltóval. Ausztrália és az Egyesült Királyság is kapott különleges M modellt az M5 teljes utasterével felszerelve, az 540i modellek váltója az utolsó évben már az a hatfokozatú Getrag volt, melyet az utód, az 1995-ben érkezett E39 is megkapott.

Utolsó évében együtt készült utódjával; a sikeres évek alatt, miközben egyszer frissítettek, összesen 1 333 412 darabot adtak el belőle.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

    • 2018.08.22. at 13:33
      Permalink

      Melyik Mercire gondolsz? A konkurens W124 re ahol a MAP szenzor az ECUban es a biztositektabla lepten-nyomon kontakhibas vagy megdoglik az OVP jelfogo? 🙂 🙂 🙂

  • 2018.08.21. at 11:18
    Permalink

    E34 ből igaz kis szériában de készült (297db) 518g néven gyári cng gázos verzió is. Ezeknek mindegyike kombi volt és csak Német országban forgalmazták. Hazánkban 3 darab van abból 2 forgalomban 😀 Kár hogy nem kerültek bele a cikkbe

  • 2018.08.21. at 18:53
    Permalink

    Aki már élt 1988-ban, és emlékszik is arra az időre, annak még most is igazán megdöbbentő, hogy hol tartott már akkor a BMW. Kétzónás digit klímáról azt sem tudtuk volna, hogy eszik, vagy isszák. Itthon az volt a csúcs, hogy a Daciát a Merkur akár 1 év alatt is szállította és a TLX 5 sebességes volt. És talán 88-tól lehetett kapni az E Kadettet itthon is. Ez a BMW még mindig szép, sőt…..

    • 2018.08.22. at 11:00
      Permalink

      Hozzá kell szokni, hogy a műanyag-lökösös autók OT-képes korba lépnek. Nemsokára veterán lesz az F-Astra, a Golf III és a Vento, a Renault 19, a tojás Mazda 626, a Toyota Carina E… Vannak olyan autók, amik anno messze megelőzték a korukat design terén, és ez a tulajdonságuk némileg hátránnyá degradálódott a veteránná érésük küszöbén. Még mai szemmel is viszonylag modernek és nem is ritkák annyira, sőt… Emiatt nem igazán motivál senkit egy gyári állapotú példány beszerzése és az utókor számára történő konzerválása. A plasztik-lökhárítós korszakkal szerintem szépen-lassan eltűnik az a bizonyos varázs…

      • 2018.08.22. at 12:00
        Permalink

        Igen, láttam már, bár a sportkocsitervezésnél alapvető szempont, hogy a forma előzze meg a korát. Meg azokra mindig vágyik az ember, mindegy, hány évesek 😀

        • 2018.08.22. at 23:43
          Permalink

          Azért volt olyan hogy megelőzte de a kor valahogy másfelé ment aztán 🙂
          Lásd Subaru SVX.
          A 300ZX Twin turbo egyszerre modern és kortalan. Még Nakamura előtt készült, de pl a 350z hátsó része (oldalnézetből) nagyon emlékeztet a 300ZX TT-re.

  • 2018.08.22. at 11:58
    Permalink

    1. Az nem muanyag lokos hanem muanyag boritasu rozsdamentes es lokesgatlo patronokon(kisebb utkozeskor ez veszi fel az eszergiat)
    2. A “sima” klima is digitalis(klima nelkuli vsak futeses verzio is) hiaba a sima kezeloszervek de a futesboxban sok szervomotor mozgat mindent.(felaras extra volt a klimakhoz sz AUC is)
    3. BC4 bol a legjobb hogy tudott idpzitett alloszelloztetest is
    4. BC4nel van benne erdekesebb extra is(elektromos kormanyoszlop allitas a memorias ulesekhez vagy hatso pezsgos huto esetleg elso italhuto ha elore nem kertem mobiltelefont amin tul kerheto volt hatra elektromos naprolo es reggelig sorolhato a lista)
    5. A futott zar se volt szeria a keson kiadott peldanyokban csak kerheto extra
    6. CNG kivitelt is illett volna m

    • 2018.08.22. at 12:43
      Permalink

      Nem, nem volt digitalis. Azert mert szervomotorok mozgatjak, attol meg nem digitalis. Latsz kis kijelzoket szamokkal az alap E34-ben? Nem, tehat nrm digitalis.

      • 2018.08.22. at 13:10
        Permalink

        Szereld szet a vezerlopaneljet (ami amugy USA es nem nemet) es kezd el tanulmanyozni a kapcsolasirajzat, mukodeset. Ha az neked nem digitalis vezerlesu akkor elektronikai dolgokat ne javitsal… (vezerlo panel a pollenszuro mogott alul). Sok csicsas lcd kijelzos kezeloszervunek nincs ilyen “okos” vezerloje mint az e32/34 -nek.

        • 2018.08.22. at 17:26
          Permalink

          Attol meg a digitalis klima nem az, amire te gondolsz.
          E38-ban volt olyan, ami potmeteres, tehat hasonlo rendszeru, mint az E34 panelja, de digitalisan irja az ertekeket.

          • 2018.08.22. at 19:14
            Permalink

            Szamomra az mar digitalis ha digitalis vezerloje van es nem tizmillio analog fapados szabalyzokore. Az hogy te a kijelzot tekinted fo dolognak nem valtoztat azon semmit hogy mennyire pontos a vezerlese… beszerelhetsz alibabarol vasarolt digitalis homerot egy zsiguliba is sttol meg a futesvezetlese egy fapados csap. amugymeg ha ennyire kijelzomanias vagy kozlom veled hogy az e34 klimavezerloje is kismillio erteket kijelez a gyari DIS diagon keresztul! Sajnos ide nem tudok beszurni kepeket akar a sajat kocsimrol… szoval teny a felhasznaloja szamara nincs digitalis visszajelzes de igen komoly komplex preciz vezerloje van! Km/h jeltol kezdve mindent figyel amit csak szukseges… gyujtas kikapcsolas utan is lepesekrol lepesre mozditja a zsalut a stabil homerseklet erdekeben…

  • 2018.08.23. at 18:17
    Permalink

    A kijelző majdnem mindegy is. A klímánál inkább az a lényeg, hogy automata, vagy nem. A digitális automata, de előfordul olyan is, hogy “tekerős” is automata. A hőfokot jellemzően ezeken is lehet állítani, még akkor is, ha nem digitális a kijelzés. Az automata azt tudja, hogy ha 22 fokra állítom, akkor a kocsiban 22 fok lesz, nyilván valamilyen plusz/mínusz eltérést (delta) engedélyezve, hogy ne kapcsolgasson ki-be állandóan. Tehát ha 22 fokra állítom, akkor mondjuk 21,5-22,5 között tartja a hőmérsékletet. Ha kell bekapcsol, ha meg úgy szükséges, akkor kikapcsol. A nem automata (manuális) klíma pedig ha a leghidegebbre állítom, akkor fujja a hideget, akkor is, ha már megfagytam. Nem néz, nem szabályoz semmit, fújja a leghidegebbet, mert ennyit tud.

Vélemény, hozzászólás?