Robogómegosztó: 49 forintos perc-, 4900 forintos napidíjjal
Budapesten elstartolt a közösségi villanyrobogózás is
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Blinkee.city névvel, az E.ON támogatásával és energiájával, kizárólag elektromos robogókkal startolt Budapesten a közösségi motorozás.
A közösségi autózás után itt a közösségi robogózás is. Miként a budapesti "közautó" is jellemzően elektromos, az E.ON támogatásával indított Blinkee.city is kizárólag elektromos, helyi szinten emissziómentes robogókkal indult. Mától 20 robogót kínálnak Budapest belsejében, ám jövő héttől már 50 tagú lesz a flotta, amivel a most még erősen korlátozott, a GreenGo vagy a MOL Limo autómegosztókénál is kisebb elérhetőségi terület is bővülni fog. A robogókat okostelefonos applikációval, regisztráció, azaz jogosítványunk beszkennelése és hitelkártyánk hitelesítése és persze adataink megadása után használhatjuk. A jogosítvány jóváhagyását 24 órán belül ígérik, ami nem olyan vészesen "plug&play", de reméljük, hogy az ügyfélszolgálat valójában a maximálisnak megadott időnél gyorsabb lesz.
A regisztrációt követően nincs havidíj, a robogóhasználat percenként 49 (diákoknak 41) forint, viszont bármennyit is robogózzunk egy napon a Blinkee.city rendszerében, napi 4900 forintnál nem fognak többet számlázni. Igaz, közben érdemes a természetesen az okostelefonos applikációban látható/kereshető robogókat váltogatni, ugyanis azok 35 Ah-s akkumulátorukkal nagyjából 60 kilométeres hatótávot tudnak. A 3,1 kW teljesítményű villanyrobogók gyakorlatilag bármilyen gépjárműre vonatkozó jogosítvánnyal vezethetők, a regisztrációnál persze azt is nézik, hogy a legalább AM kategóriás engedély legalább fél éve a miénk legyen.
A gyakorlati használat valóban egyszerű: a robogót az okostelefonos applikációból előre lefoglalhatjuk, majd onnan nyitva éled a műszerfal, ég a fényszóró. A jobb oldali markolatnál található zöld gombbal nyithatjuk a csomagtartódobozt, ahol előírás szerinti sisak és ahhoz egészségügyi sapka, köznapibb nevén hajháló is található. Sőt, leírást és egy plexitörlő kendőt is bekészítettek. A lábtakaró műanyagra is jutott egyértelmű használati utasítási ábrasor. A használat egyszerű, de arról érdemes tudni, hogy a sisak elvesztése (ami a doboz nem megfelelő zárásából is eredhet) 22 000 forintba, a szabálytalan parkolás a bírságon túl is 7000, a szolgáltatási területen kívül hagyás 5000 forintba kerül. Amennyiben balesetet okozunk, 100 000 forintos önrésszel kell számolnunk, ha pedig teljesen megsemmisítjük a robogót, 990 000 forintot kell fizetnünk - ez vélhetően az amúgy polírozott alufelnis, LED fényszórós villanyrobogó bekerülési költsége. A robogókat Budapest közigazgatási területén kívülre nem vihetjük, de ha a szolgáltatási területen kívül állunk vele, ugyanúgy 6 forintos percenkénti várakozási díjjal kell számolnunk, mintha azon belül állnánk meg, s nem adnánk vissza, hogy hamarosan biztosan azzal indulhassunk ismét útnak.
Egy környi próba után kijelenthető, hogy az elektromos robogót biztosan nem azért fogjuk szeretni, mert vészesen jól megy, de legalább egyszerűen vezethető. Az is biztos, hogy nem sokkal olcsóbb, mint bármelyik autómegosztó, s ha ketten megyünk, már utóbbiak az olcsóbbak. De az is biztos, hogy a zsúfolt forgalomban az elektromos robogóval lehetünk a leggyorsabbak. Mindenképp egy üde és újabb fontos összetevője a közlekedési eszközök egyre bővebb mixjének. Érdemes rá regisztrálni, bármikor jól jöhet. Abban pedig csak bízhatunk, hogy sikeres és egyre bővebb zónában elérhető lesz, hiszen ez is hozzájárulhat, hogy néhány autóval kevesebb legyen a városban, azaz az kevésbé legyen zsúfolt, szmogos, zajos.