Trendeket teremt? – Próbán az új Sprinter!

Kipróbáltuk a formabontó megoldásokat mutató Mercedes Sprintert!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A haszongépjármű-szegmens nagyágyúja nem csak új, de a harmadik generáció teljesen külön készült, nincs köze a Crafterhez. Egy biztos, ma már nem akkora kihívás ezekkel dolgozni, örülhet, aki Sprintert kap.


Rengeteg trend érkezik a haszongépjármű szegmensbe is, amivel leginkább személyautóknál találkoztunk csak. Ugyanis a legtöbb vezetéstámogató rendszer, kényelmi funkció és egy csomó apróság is betört a teherautók piacára is. Azt már láttuk és próbáltuk is, hogy mennyire felhasználóbarát egy új Crafter, ám most még inkább izgalmas a szegmens. A harmadik generációs Mercedes-Benz Sprinternek ugyanis nincs köze az új Crafterhez, a két nagyágyú mostantól teljesen külön fejleszti ugyanarra a felhasználásra szánt teherautóját.

A Mercerdes elég erősen odatette magát, aki új Sprinterrel fog dolgozni, biztosan elégedett lesz, a főnöke meg pláne.


Pár dolog megváltozott, az új Sprinternél, ugyanis elengedték a szigorúan vett hátsókerékhajtású felépítményt. Félreértés ne essék, marad az is, de belépőszinten mostantól elsőkerekes a Mercedes teherautója, amivel vélhetően a vevőt terhelő költségek is visszább szorulnak.

Ebben az esetben a raktérpadló 8 centivel került lejjebb, a teherbírás pedig 50 kilogrammal több, mint a hátsókerekes Sprinteré.

Hatféle karosszériával és háromféle hajtáskombinációban készül a Sprinter. A szimplafülkéstől kezdve a duplafülkésen, dobozoson, platóson át a sofőrrel együtt 20 fős buszig mindent meg fognak találni az érdeklődök, de természetesen csupasz alvázas megoldás is lesz a speciális felépítménnyel dolgozóknak. Elérhető lesz az összkerékhajtás is, egyelőre viszont csak első és hátsókerekes modelleket próbálhattunk 314 és 319 CDI-ket.
Kétféle motorral érkezik az új Sprinter, a négyhengeresek mind ugyanazok a jól bevált 2143 köbcentis gázolajosok, amiket már jól ismerünk. Többféle teljesítményszinten érkeznek természetesen, ám a Mercedes azt ígéri, egységesen 80%-kal javult a motor károsanyag kibocsátása, köszönhetően a hatékonyabb részecskeszűrőnek, valamint az AdBlue tartály is nagyobb lett, így hosszabb távokat autózhatnak majd a felhasználók utántöltés nélkül. Elsőkerékhajtással 114, 143 és 177 lóerős kivitelek lesznek, utóbbit csak a lakóautóknak szánják, hátsókerékhajtáshoz 114, 143 és 163 lóerős teljesítmény párosítható. Itt van még egy opció, a szegmens egyetlen hathengeres dízelmotorja, ami az új Sprinterben 190 lóerőt és 440 Nm nyomatékot teljesít, utóbbit 1600-2600-as főtengelyfordulat között.
A közepes fronthajtásút és a V6-ost sikerült próbálnunk, előbbit 314 CDI jelzéssel és hatfokozatú kézi váltóval, utóbbit 319 CDI jelzéssel, 9 fős mikrobusz felépítménnyel és hetes automatával. A négyhengeres dízel járása kiegyensúlyozott, egész kellemes jelenség, a kézi váltó kimondottan pontos és finom kapcsolású, minden kezelőszerv igazán személyautós. Valójában csak a méretekkel kell megbarátkozni és onnantól nincs gond. A V6-os duruzsolása már indítás után egyértelműen jelzi, hogy ez nem négy henger. Harapós, már-már sportosan adagolható a gáz, a motor hangja még élvezhető is, azt hiszem, erre mondják azt, hogy prémium teherautó. Hiszen ez nem csak a külön utastér légkondis shuttle buszhoz kérhető, hanem a platós teherautóhoz is. A váltó ügyesen teszi a dolgát, persze nem volt túl nagy terhelésünk egyik autóban sem.

A fronthajtáshoz érkezett egy új opció, méghozzá a 9 fokozatú automata váltó, ami szintén egyedüli a szegmensben.


Hirdetés
Van itt még jó pár dolog, amivel a Sprinter úttörő a szegmensben, kérdéses, hogy trendet teremt-e. Az új 10,25 colos érintőkijelzős multimédia kiválóan kezelhető, a felület egészen más, mint amit ismerünk, de nekem jobban kézre állt, és az, hogy lehet érinteni, nagy könnyebbség.

Ehhez már elérhető az MBUX rendszer is, ami lényegében a Mercedes online kapcsolatú asszisztense, mely hangvezérléssel is irányítható.

Valahogy úgy működik, mint az almás márka telefonjánál Siri, kérhetsz tőle ezt-azt, amit ő azonnal intéz. Telefonhívást, üzenetírást, időjárás-jelentést, hasonlókat, ám a rendszer képességei elég szűkek, és az sem árt, ha tökéletes angol kiejtéssel beszélünk hozzá. Képes tanulni, ami nagyjából azt jelenti, hogy megjegyzi a szokásainkat, például ha minden délután ugyanarra a címre megyünk mondjuk haza, akkor a szokásos időpontban automatikusan beállítja a navigációt. Kérdés, hányan fogják ezt a rendszert igénybe venni annak tekintetében, hogy nagyjából háromszor kell neki elmondanunk, amit szeretnénk, hogy rájöjjünk, ezt a helyzetet nem fogja tudni kezelni és inkább nekilátunk kézzel kikeresni, mondjuk a kívánt rádió állomást.

Az online kapcsolat leginkább értékes pontja az autók tulajdonosainak, flottamenedzsereknek elérhető Mercedes PRO applikáció.

Ez egy online felület, amin keresztül szemmel tarthatják az autókat, azokról pillanatnyilag érvényes szervizinformációkat kérdezhetnek le, de látják az aktuális üzemanyagszintet, AdBlue szintet, hogy zárva vannak-e az ajtók, ablakok, meg hasonlók. Talán a legfontosabb, hogy ezen keresztül kommunikálhatnak a sofőrrel, valamint a beépített navigációs rendszerrel. POI-kat, vagyis helyszínadatokat küldhetnek, például az új úti célét, ami azonnal elindul az adott autó multimédiás rendszerén, valamint üzenetet is írhatnak a sofőrnek ezen keresztül. A rendszer talán egyetlen hátulütője, hogy 70 km/h alatt nézheti csak meg a sofőr az üzenetet, vagyis ha Budapesten elindul az M5-ösön Szeged felé és közben a „főnök” megváltoztatja az úti célt Győrre és tegyük fel, hogy csak ezen keresztül kommunikálnak, akkor azt a sofőr csak akkor fogja megtudni, ha már Szegedre ért. Furcsa dolgok ezek, de kétségtelen, hogy működhet, pláne, hogy folyamatosan nyomonkövethetőek az autók, menetadatokat rögzít a rendszer és digitális menetlevélként is működik.
Az új Sprinter kimondottan csöndes, rendkívül kényelmes ülésekkel is rendelhető, amik elektromosan is mozgathatóak, valamint kézzel még az ülőlap hossza is változtatható. Vannak vezetéstámogató-rendszerek, például holttér-figyelő, sávelhagyás-figyelmeztető és ráfékezéssel dolgozó sávelhagyás-gátló, 360 fokos kamera rendszer, parkolóradarok körben, de akad távolságtartós tempomat is. Furcsa trendet indít el a Mercedes azzal, hogy az összes USB csatlakozót a legújabb USB-C típusúra cserélték, ebből soronként kap a busz kivitel, de mindegyiknek van kettő-három a műszerfalán is. Ezek használatához mindenkinek be kell szerezni kábelt, vagy átalakítót, ugyanis egyelőre nem tudok olyan telefonról, ahol a töltőkábel mindkét vége ilyen lenne. Előrébb jár a Mercedes, talán még annál is, amit szeretnének. Bátraké a szerencse, a modern technológia már a haszonjármű szegmenst is szorongatja, így itt is teríteni kell a lapokat. A Mercedes pedig most kirakott pár ászt, kérdés, mit játszunk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?