Ki tudja, hol tartana most a biztonság nélkülük

90 éves fennállását ünnepelhette idén a Volvo

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tragédia utáni szomorúság és dac vezetett a világ legbiztonságosabb autóinak létrejöttéhez. Egyszerű csapágyból világelső biztonsági rendszerekkel ellátott masszív autók születtek, 90 évvel ezelőtt kezdődött a történet.


Nagy dolgok történtek idén a Volvónál, a 2017-es év több új modellt, a Polestar különválását és büszke visszaemlékezést is tartogatott számukra. A Volvo idén ünnepelte 90-éves fennállását, méghozzá az éves Techno Classicán, ahová több kitűnő állípotú veteránautót is hoztak. 1927 április 14-én készült el az első autó, az új XC60 gyártásának megkezdését pedig ugyanerre a dátumra időzítették 90 évvel később. Európa kedvenc középkategóriás prémium szabadidő-autójának második generációja is sikeres lehet, hiszen technológiában, helykínálatban és minőségben is hasonlóan, ha nem jobban teljesít, mint a nagyobb 90-es testvére. De a Volvo nem is gyártana ma autót, ha a történetben ne lett volna egy tragédia, egész pontosan ez indította be az autók gyártását.

A Volvo név bejegyzése még az SKF műve volt az 1910-es évek végén, valójában precíziós csapágyak gyártására tervezték felhasználni egy új modellcsalád neveként. A név ugyanis latinul azt jelenti gördülök és ez persze egyaránt passzol csapágyhoz és autóhoz is. A vállalat vezetőségében történt tragédia viszont mindent megváltoztatott. Assar Gabrielsson felesége elhunyt egy szörnyű autóbalesetben, mire a megözvegyült férfi elhatározta, mindent megtesz azért, hogy a lehető legbiztonságosabb autókat gyártsa, holott előtte erről nem igazán volt szó. Emblémát is választottak a Volvo név mellé, az acél jelére esett a választás, utalva a köznép nyelvén svédacélnak nevezett rendkívül szilárd és jól használható nyersanyagra. Van itt más is, hiszen ugyanez a jele Marsnak, a háború istenének és persze a férfi nemnek.
A Volvo egész hamar rátért a gömbölyded formatervekre, hiszen csak legelső autójuk, az ÖV4 volt klasszikus, nyitott kerekes, karosszériával ellátva, a 600-as széria már az amerikai stílus szerint zárt utaskabinnal és a karosszériára épülős sárvédőkkel érkezett. Már az első autónál látszott, hogy sejtenek valamit, törésteszt híján egy véletlen baleset során derült ki, hogy egy amerikai autóval szemben jóval kevesebb sérülést szereznek az utasok egy baleset során a Volvóban. Az ÖV4 pedig még nem is volt éppen felszerelve semmi különleges extrával, a biztonsági fejlesztéseket csak a második világháború idején kezdték el és az 1944-ben bemutatott népszerű PV444 más ragasztott, biztonsági szélvédőt kapott, szériagyártású autóban elsőként. A háború okozta nyersanyag hiány miatt csak három évvel később kezdhették meg a gyártást, ám 1955-ben már amerikai partot ért az első exportált autó is.

Hirdetés
Később, 1959-től pedig minden egyes Volvo modell első üléseit 3 pontos, a ma is használt megoldású biztonsági övekkel szerelték, ezt egyébként a Saabtól érkező Nils Bohlin szabadalma alapján gyártották. 1964-ben hátrafordítható gyerekülést, később beépített emelőpárnát és hátsó középső hárompontos biztonsági övet hozott a Volvo. A gyermekvédelem legalább annyira fontos volt, mint a felnőtt védelem, később pedig a gyalogosvédelem is fontossá vált, jött a hátrafordítható ISOFIX rögzítésű gyerekülés '99-ben, egy évvel korábban az S80 a világon elsőként kapott függönylégzsákot, ami 2004-ben megjelent a cég kabriójában is. A V40 gyalogosütközéskor felpattintotta a géptetőt, így nagyobb hézagot teremtve a lemez és a motorblokk között, a gyalogosnak több esélye lett, hogy ne kemény tárgyba verje a fejét. A legtöbb gyártó mára átvette ezt a megoldást. Holttérfigyelő, elalvásra figyelmeztető, beépített segélyhívó-rendszer, nagy látószögű visszapillantó tükör, mind a Volvóhoz köthető, legalábbis első forgalomba helyezett autóban történő alkalmazása. Az automata vészfékrendszer fejlesztésében is élen jártak, hatékonyan működő rendszert prezentáltak, ám a bemutató csúfos hiba miatt rosszul alakult. Emlékszünk a közönség előtt kamionba futó autóra, aminek meg kellett volna állnia? A rendszer tudta volna teljesíteni, ám a sofőr belenyúlt a fékbe, így nem aktiválódott, ahogy ez később ismét megtörtént egy XC60-nal. A Volvo vészfék-rendszere 2014-ben elsőként már a kerékpárosokra is figyelmeztetett és akár állóra is fékezett az XC90.

A 2000-es évek eleji Ford uralom után 2010-ben új kézbe került a márka, méghozzá kínai fennhatóság alá. A Geely-vel kötött szerződést kíváncsian várta az autós világ és meglett a gyümölcse, az új XC90 személyében, de hamarosan megérkezett a 90-es sorozat másik két tagja és idén az új XC60, majd pár hónappal ezelőtt az XC40-is. Itt van egy újabb világelső technológia, méghozzá a hangrendszerben, ugyanis most először építettek mélynyomót az utastéren kívülre, hogy helyet takarítsanak meg. A kínai befektetés által a fejlesztések is fellendültek, minek során a turbós kétliteres motorok olyan megoldást kaptak, amivel közel megszüntették a turbólyuk jelenségét.

Ma már egy új Volvo akár ki is kerüli az elé kikanyarodó autót és egész közel jár ahhoz, hogy sofőr nélkül is közlekedhessen.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

One thought on “Ki tudja, hol tartana most a biztonság nélkülük

Vélemény, hozzászólás?