Még mindig felvillanyoz!
Toyota Prius
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Természetesen a Prius hibridhajtása miatt kapja a legtöbb figyelmet, ám ezen kívül is egy igazán figyelemre méltó autó.
Persze a Prius a különleges hajtás nélkül is egyedi autó lenne, bár ez csak második ránézésre derül ki. A szabványos ezüstszürke autó belevész a mai autók tömegébe, de ha jobban szemügyre vesszük, észrevehetjük a céltudatos formázást, a részletmegoldásokat, melyekkel elérték a karosszéria igen csekély légellenállását. De még jobban kell mereszteni a szemünket ahhoz, hogy meglássuk az immár két évvel ezelőtti ráncfelvarrásnál eszközölt módosításokat a lámpatesteken, a lökhárítókon vagy a hűtőmaszkon.
Az utastérben is igazából csak egy régebbi Priusból átülve tűnnének fel a kellemesebb anyagok, a néhány újabb extra.
A klíma és a hifi irányíthatóságán a kormányra helyezett gombokkal javítottak, ám a 16 gomb biztos kezelésének begyakorlásához nem ártana egy sok órás intenzív tanfolyam elvégzése. Ám a klíma állítgatásához így is az érintőképernyőt kell tapogatni, melynek felületén hamar úgy összegyűlnek az ujjlenyomatok, hogy egy bűnügyi technikus csak vakarná a fejét a zsírfoltok láttán... Legyen tehát nálunk LCD-tisztító kendő! Ennek elhelyezése igazán nem jelent gondot valamelyik praktikus tárolórekeszben.
Problémát inkább terjedelmesebb tárgyak szállítása okozhat, ugyanis a méretes csomagtér használhatóságát némileg lecsökkenti szerencsétlen formája - ez a különleges technika ára. Vigasztalódjunk inkább a hátsó ülésekkel, ahol a japánok tévedésből az amerikai kosárlabda-játékosok lábhosszméreteit vették alapul a tervezéshez...
A vezetési üléshelyzet - mai autók között nem ritka módon - talán kicsit magas, a kormány is csak föl-le állítható, de a legtöbb vezető így is megtalálja a kényelmes pozíciót.
No, de félre a szúrós szemű vizsgálódást, hiszen egy Priust senki nem ezekért a tulajdonságaiért vesz meg, hanem hajtásáért! Kapcsoljuk hát be az autót (igen, igen: a motor ilyenkor még nem feltétlenül indul be, csak ha az akkuk túlságosan lemerültek), tegyük előremenetbe az irányváltó kapcsolót, és gázt - helyesebben elektront - neki! Ha bekapcsoljuk az EV gombot, akkor lakóövezeti tempóban igazi villanyautóként hangtalanul suhanva tehetjük meg az első pár száz métert. Ám eközben nagyon figyeljünk, nehogy a kocsi elé lépjen egy gyanútlan gyalogos - bizony, több országban már a hibridek mesterséges zajforrással való felszerelését fontolgatják... De hagyjuk a játékot, és haladjunk! Ha rendesen odalépünk, a benzinmotor a fokozat nélküli váltóknál megszokott módon felpörög, a villanymotorok bődületes indítónyomatékukkal szinte kilövik a kocsit. Ha a padlón tartjuk a gázpedált, és 11 másodpercig hallgatjuk a benzinmotor egyenletes pörgését, akkor már el is értük a százas tempót. Nagyobb sebességnél már csökken a lendület, húzósabb autópályatempónál pedig már érezzük (és motor hangján halljuk is) a teljesítményhátrányt a dögös turbódízelekhez képest. Ez nem jelenti azt, hogy a Prius ne lenne alkalmas telt házzal keresztülgurulni Európán, már csak finom rugózása és jó zajszigetelése miatt is. Ám igazából országúton és városban van elemében, ahol a villanymotorok nyomatékának segítségével bármilyen forgalmi helyzetben spontán és erőteljes gyorsításra képes. Fogyasztása is ennek megfelelően alakul, gyors autópályán lényegében nincsen előnye a korszerű dízelekkel szemben, de elővárosi-bejárós használatban már produkálható a katalógusértékhez közelítő, négyessel kezdődő fogyasztásérték. Sőt, alig kér többet a Prius kedvenc versenyszámában, a hagyományos hajtású autók fogyasztását megdobó megáll-indul-lassít nagyvárosi tülekedésben.
Ám egy átlagos kompaktautóhoz képest a felárat még a mai magas benzinárakkal sem tudja ledolgozni a Prius, hiszen komoly összeget, alapból hétmillió forintot kér érte a Toyota. De vásárlóinak legalább nem kell - igaz, nem is lehet - a megfelelő motor, változat, felszereltség kiválasztásával veszkődni, mivel egyféle motor és egyféle, szerencsére elég gazdag felszereltség létezik. Azt a kevés rendelhető extrát pedig csomagokban kínálják, a Smart 185 000-ért tartalmaz intelligens kulcsot, MP3- és WMA-dekódert, ködlámpát; az IPA Navi csomag 780 000-ért a Smart extráit, azon felül automata parkoló-rendszert, tolatókamerát és navit kínál. És további 270 000-ért rendelhető bőrgarnitúra is, de egy különleges gépekre fogékony, mégis környezettudatos Prius vásárló aligha vesz ilyen állatellenes terméket, ugyebár.
Sanyi, a Corollás
Megjelenése óta izgat a Prius. Azóta sokat kacsingattam felé, de vezetni most először nyílt alkalmam. A kormány mögött otthon éreztem magam, az ergonómia, a kapcsolók ismerősek a Corollából. Tetszik a futurisztikus műszerfal, kellemesek az anyagok, bár a középső könyöklőt a Corolla után kicsit labilisnak, improvizáltnak érzem. A Prius viselkedése, menettulajdonságai is saját Toyotámra emlékeztetnek, persze a motor és a hajtás egészen különleges élmény! Kezelése pofonegyszerű, gyorsítóképessége is meggyőző, csak a gázpedál állásától, nem pedig a gyorsulástól függő motorhang szokatlan. Jó játék az LCD-n figyelni a hibridhajtás aktuális üzemmódját meg gyűjteni a visszatermelt energiát jelképező faleveleket. Hátul a Priusban több a hely, de nekem ennél fontosabb a csomagtartó, amely lapos, hosszú, szabálytalan formája miatt kevésbé jól kihasználhatónak látszik. Ennek ellenére kéne, de az ára meghaladja lehetőségeimet - talán egyet használtan?