Red Bull a tálcán
Formula–1, Török Nagydíj
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Tálcán nyújtotta a kettős győzelmet a Red Bull a McLarennek, miután két autójuk az élen összeütközött.
„Belülre mentem, előtte voltam, és már a fékpontra koncentráltam, amikor nekiment a hátsó kerekemnek és kicsúsztam. Nem vagyok az a típus, aki mindent másokra ken. Egy csapatban versenyzünk.”
A visszajátszásból kiderült, hogy a két autó teljesen egymás mellett haladt, aztán hirtelen Vettel autója Webber felé indult és akkor ütköztek össze.
„Sebastiannak (Vettel) volt egy kis végsebesség előnye, és belülre jött” – mesélte Webber. „Egymás mellett voltunk, és nagyon meglepődtem, amikor hirtelen jobbra jött, miközben én tartottam a versenyvonalamat. Nagyon gyorsan történt minden.”
Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője sem volt elragadtatva az eseményektől: „Mindig egy dolgot kérek a versenyzőinktől: igen, versenyezhettek egymás ellen, de mindig hagyjatok egymásnak helyet, és pontosan ez az, ami ma nem történt meg. Nagyon frusztráló dolog 28 pontot tálcán odanyújtani a McLarennek.”
Pár órával később még többet tudhattunk meg a történtekről, amikor a Red Bull megerősítette, hogy az ominózus negyvenedik körben Webber üzemanyag-spóroló fokozatban volt, míg Vettel nem, ami magyarázhatta a két autó közti sebességkülönbséget.
„Most már tudunk minden tényt” – mondta Horner. „Marknak (Webber) üzemanyag-takarékos módba kellett kapcsolnia, ami az egyenesekben egy kis sebességhátrányt jelentett a számára.”
Ezt nem rádión, hanem a műszerfalra kiírva jelezték neki, amiből azonnal lábra kelt az a pletyka, hogy a Red Bull Vettelt akarta győzelemhez juttatni, de Hornernek erre is volt magyarázata: „(Vettel) a verseny elején egy kilóval több üzemanyagot tudott megspórolni.”
Webber a rajt után Hamiltonnal csatázott az első helyért, Vettel viszont a harmadik helyen tisztán tudott autózni. A kerékcseréknél a Red Bull jobban taktikázott, Hamilton autóján a jobb hátsó kerékkel volt egy kis gond, így Vettel eléje, a második helyre tudott visszajönni. A 40. körben Webber vezetett Vettel, Hamilton és Button előtt. A két McLaren elég közel követte a két Red Bullt.
„Vettelnek még volt egy köre mielőtt az üzemanyag-takarékos módba kellett volna kapcsolnia. Őt nem kértük meg rá azonnal, mert Hamilton nagyon a nyakán volt.”
„De a probléma még mindig az, hogy nem hagytak egymásnak elég helyet. Láthattuk a versenyen a két McLarent egymással vívni, de ők hagytak helyet.”
Majd Horner még azt is kifejtette, hogy nincs csapatsorrend a Red Bullnál. „Mind a két versenyzőnk egyforma eséllyel versenyezhet. Mind a ketten ugyanolyan motorbeállításokkal, ugyanannyi benzinnel kezdték a versenyt. Csapatszempontból nekünk mindegy, hogy ki nyer, de mindig a kettős győzelem a cél, ami ma meglehetett volna.”
Így viszont a McLarennél volt meg, ahol egyébként kísértetiesen hasonló dolgok játszódtak le. Miután a két Red Bull kiütötte egymást, Hamilton állt az élre, Buttonnal a nyomában. Hamiltonra többször rászóltak, hogy takarékoskodjon az üzemanyaggal, és hogy ez mind a két autójukra érvényes. Hamilton visszavett és Button egy igazán mesteri húzással megelőzte őt, amit Hamilton azonnal megkontrázott, és visszavette az első helyet. Mindkét előzés kellően agresszív volt, de mind a kétszer nagyon vigyáztak egymásra, nehogy összeütközzenek. A célban Hamilton nem volt valami boldog, és valószínűleg a McLarenről is hosszas oknyomozó riportokat olvashattunk volna, ha nem köti le minden újságíró figyelmét a Red Bull-ügy.
A McLaren a kettős győzelmével, egy pont előnnyel átvette a vezetést a Red Bulltól a konstruktőrök bajnokságában. Egyéniben Webber áll az élen 93 ponttal a két McLarenes Button (88) és Hamilton (84) valamint Alonso (79) előtt. Vettel kiesésének köszönhetően 15 pont hátránnyal az ötödik.
A verseny egyébként nagyon azt a képet mutatta, hogy a McLaren felzárkózott a Red Bull mögé, és a két csapat jócskán ledobta magáról az üldözőit.
A negyedik, ötödik helyen a két Mercedesszel Schumacher és Rosberg futott be, míg Kubica a hatodik helyre hozta a Renault-t.
A Ferrari egyáltalán nem remekelt, és míg az év elején világbajnoki esélyesnek tűntek, most a Renault-val kellett volna megbirkózniuk, de nem sikerült. Massa Kubica mögött csak a hetedik lett. Egy rossz taktikai lépés miatt nem jutott be Alonso a Q1-be és csak a 12. helyről rajtolt. A verseny utolsó köreiben pedig az egyre jobb formába lendülő Petrovval vívott, akit egy kisebb kakaskodás végén sikerült csak megelőznie. Az előzés során össze is ért a két autó és Petrov defektet kapott, ami miatt kereket kellett cserélnie, de a friss gumin megfutotta a verseny leggyorsabb körét. Alonso pedig nyolcadiknak futott be.
Kamui Kobayashi tizedik helyével a Sauber megszerezte idei első pontját.
A Formula–1-es világbajnokság két hét múlva, Kanadában folytatódik.
A Török Nagydíj végeredménye:
- Lewis Hamilton, McLaren–Mercedes, 1:28:47,620
- Jenson Button, McLaren–Mercedes, +2,645
- Mark Webber, Red Bull–Renault, +24,285
- Michael Schumacher, Mercedes GP, +31,110
- Nico Rosberg, Mercedes GP, +32,266
- Robert Kubica, Renault, +32,824
- Felipe Massa, Ferrari, +36,635
- Fernando Alonso, Ferrari, +46,544
- Adrian Sutil, Force India–Mercedes, +49,029
- Kamui Kobayashi, BMW Sauber–Ferrari, +1:05,650
- Pedro de la Rosa, BMW Sauber–Ferrari, +1:05,944
- Jaime Alguersuari, Toro Rosso–Ferrari, +1:07,800
- Vitantonio Liuzzi, Force India–Mercedes, +1 kör
- Rubens Barrichello, Williams–Cosworth, +1 kör
- Vitalij Petrov, Renault, +1 kör
- Sébastien Buemi, Toro Rosso–Ferrari, +1 kör
- Nico Hulkenberg, Williams–Cosworth, +1 kör
- Timo Glock, Virgin–Cosworth, +3 kör
- Lucas di Grassi, Virgin–Cosworth, +3 kör
- Karun Chandhok, HRT–Cosworth, +6 kör
Kiesett versenyzők
- 46. kör Bruno Senna, HRT–Cosworth, benzinnyomás
- 39. kör Sebastian Vettel, Red Bull–Renault, baleset
- 33. kör Heikki Kovalainen, Lotus–Cosworth, hidraulika
- 32. kör Jarno Trulli, Lotus–Cosworth, hidraulika
Leggyorsabb kör: Vitalij Petrov, Renault, 1:29,165
A világbajnokság állása:
- Mark Webber 93
- Jenson Button 88
- Lewis Hamilton 84
- Fernando Alonso 79
- Sebastian Vettel 78
- Robert Kubica 67
- Felipe Massa 67
- Nico Rosberg 66
- Michael Schumacher 34
- Adrian Sutil 22
Konstruktőrök világbajnoksága:
- McLaren–Mercedes 172
- Red Bull–Renault 171
- Ferrari 146
- Mercedes GP 100
- Renault 73
- Force India–Mercedes 32
- Williams–Cosworth 8
- Toro Rosso–Ferrari 4
- BMW Sauber–Ferrari 1