100 ezer elektromos autó a célja a brit fővárosnak
Villanyost akar London
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az elektromos árammal hajtott autók fővárosa akar lenni London, amelynek polgármestere olyan komoly programot hirdetett, amire az autógyártók is odafigyelnek.
Az elektromos áram hajtású autók előnyeivel mindenki tisztában van. A kipufogócsövükön mérve nulla a károsanyag-kibocsátásuk.
De ha az általuk felhasznált áram előállítását is figyelembe vesszük, akkor is átlagosan 30-40%-kal kevesebb CO2-t termelnek, mint a benzines vagy dízel autók, amely tovább csökkenthető, ha megújuló energiaforrásból állítjuk elő az áramot.
A nagyvárosok CO2 kibocsátásának 70-80%-a a közlekedésből származik, így azok csökkentésének egyik leghatékonyabb módja az elektromos autók bevezetése.
Igen ám, de próbáljon meg valaki Pesten elektromos autóval közlekedni. Először is a nadrágját ráfizeti a beszerzésre, aztán jön a következő kérdés, hogy a 100-160 km után lemerült akkumulátort hogyan töltse fel. Lógasson le az ötödikről egy hosszabbítót és kösse rá az autót? De mi van, ha csak egy sarokkal arrébb tud megállni? Vegyen még száz méter hosszabbítót?
London főpolgármestere, Boris Johnson felmérte ezt a problémát, és elsősorban az infrastruktúra fejlesztésével szeretné vonzóvá tenni az elektromos autók használatát. Terve szerint 2020-ra, de ha lehet, még előtte 100 ezer elektromos autó rója majd London útjait.
Ehhez az elkövetkezendő 12 hónapban 1600 töltőt telepítenek a városba, amelyet 2013-ra 7500-ra, 2015-re pedig 25 ezerre akarnak növelni.
A töltők jelentős része a munkahelyeken lesz, de telepítenek majd nyilvános parkolókba, a metró és a szupermarketek parkolóiba és az utcára is. A tervek szerint 2015-re London bármely részén egy mérföldön belül elérhető lesz töltő.
Az infrastruktúra kiépítése mellett London vezetése példával is elől jár, és első lépésként négy elektromos autót vásároltak a Londoni Közlekedési Társaság számára. Ezt a számot szeretnék hamarosan ezer fölé tornázni.
Az első, a város tulajdonába került elektromos autókat a Mitsubishi szállította, amely az i-MiEV-re alapozva már meg is nyitotta kizárólag elektromos autókra szakosodott szalonját Londonban.
A Mitsubishik, hogy jól meg lehessen különböztetni őket benzines társaiktól, brit zászlós dekorációt kaptak a tetejükre és a két visszapillantójukra, ami eddig a Minik kiváltsága volt.
Angliában az állami tulajdonú társaságok elektromos autó vásárlását kifejezetten támogatják, és a benzines, valamint a villanyos autók ára közti különbséget a költségvetés fedezi.
Johnson tervei szerint pusztán az elektromos autók térhódításával 2025-re London jelenlegi CO2 kibocsátását 60%-kal csökkentené.
A megcélzott 100 ezres autópark pedig már akkora szám, amely az elektromos autók gyártását is komolyan meglendítheti.
Angliában jelenleg 8000 elektromos autó üzemel, ebből 1800 Londonban.
A városban lakók 95%-a napi nyolcvan kilométernél kevesebbet autózik, ami azt jelenti, hogy egy feltöltéssel nagyjából másfél-két napig lehet járni.
A Mitsubishi i-MiEV-ek teljes feltöltési ideje hat óra, ami egy munkanap alatt bőven elvégezhető, de egy egyórás bevásárlást alapul véve, a hipermarketek parkolójában ácsorogva is 20-30 km-re elegendő áramot vételezhetünk az autónkhoz.
Persze mindezt Londonban. Budapesten marad a hosszabbító az ablakból.
Vezettem Priust, megvan a varázsa, de azért azt nem mondanám, hogy soha nem akarok másban ülni 🙂 Véleményem szerint, amíg egyetlen csepp kőolaj lesz a föld alatt, addig ne várjunk semmilyen csodát, ez a játszma pénzről, hatalomról szól, semmi másról. Sajnos.
Fantasztikus a cikk, köszönöm, azok nevében is akik még látnak fantáziát az elektromos autóval való közlekedésben! Ha lenne több időm, több oldalon keresztül válaszolnék. Aki vezetett elektromos autót (vagy mondjuk egy Priust) soha többet nem akarna másfajta hajtású autóba ülni. ÉN vezettem tisztán elektromos autót is, ha lenne pénzem azzal járnék, sokkal többet is lehet spórolni velük mint azt a cégek publikálni merik, egyszerüen megfelelő vezetési sítlussal!
Kritikusabb mondataim nem annyira a cikk szerzőjének szólnak: én igenis kilógatnám 3 naponként a panelből a hosszabítot (most ne azt nézzük, hogy esztétika meg munkavédelem, meg szabványok stb. meg az irigy szomszéd…); van Suzuki Swift hibrid tanulmány: gyártásba kell adni és lehetne HU ELEKTROMOS AUTÓ nagyhatalom: a Suzukinak írtam emailt, hogy érdekelne vételre egy ilyen kocsi – azóta is mind válaszolnak…; igenis kell-enek akaraterős emberek, mert lehet, hogy FORD T nélkül még ma is szekéren járnánk; akarat: milliónyi benzinkutat volt akarat felépíteni, de nem merjük elhinni, hogy tudunk kihelyezni pár 220v csatlakozási pontot, pedig a bonyolult szerkezetű parkolási órákat az egész világban kihelyezték… Akkor a környezet védelméről-megovásáról nem is írtam. Na ennyi röviden és bocsánat, ha bárkit is megsértettem!
A Hódgép is próbálkozott korábban elektromos autók gyártásával. Mára léteznek komlyabb energia források. Nem volna érdemes újrakezdeni a fejlesztést?