Csak a biztonság kedvéért
Mindenkinek saját kéme van
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az idén újra engedélyezték a murvakémeket a rali világbajnokság aszfaltos versenyein. Bulgáriában pedig akár a kémekből is komoly mezőnyt lehetne kiállítani.
A versenyzők biztonsága érdekében azonban az aszfaltos versenyeken az idén újra engedélyezték őket.
A murvakémek a gyorsasági rajtja előtt mennek végig a pályán, versenyzők lefénymásolt itinerével és minden olyan dolgot bejelölnek, ami a pályabejárás és a verseny között változott.
Ezek leginkább eső utáni vízfoltok lehetnek, de egy komolyabb murvakihordás is veszélyes lehet.
„Csak a biztonság miatt van szükség a kémekre” – mondta Sébastien Loeb. „Egy olyan gyors versenyen, mint a Bolgár Rali, ha egy kanyarban víz van, akkor esélyed sincs bevenni.”
A murvakémek feladata nem könnyű, hiszen egy tapasztalt versenyzőre és egy tapasztalt navigátorra van szükség, akik képesek a versenyző itineréből tájékozódni, és azt megfelelően javítani.
Emellett gyorsnak is kell lenniük, hiszen a rajt előtt egy-két órával mennek végig a pályákon és a javított itinert még vissza is kell juttatni a versenyzőkhöz.
Ezért nem csoda, hogy a legtöbben éppen munka nélkül lévő egykori vb-s versenyzőket kértek fel erre a feladatra.
Petter Solberg például a Martinique-ről származó Simon Jean-Josephet ültette murvakém autójába, aki korábban a Ford, a Subaru, a Renault és Citroën gyári versenyzője is volt.
Szintén vb-s tapasztalattal rendelkező versenyzőt, Alex Benguét bízta meg Sébastien Ogier ugyanezzel a feladattal. Ogier számára az is nagyon fontos volt, hogy aszfalt tapasztalattal rendelkező versenyző legyen a kéme, miután a francia tehetségnek ezen a talajon kevés a rutinja.
Érdekes módon Sébastien Loebnek nem az autó sofőrje, hanem navigátora volt a fontos. Neki a rali vb egyik legtapasztaltabb navigátora, Dennis Giraudet javítja az itinerét, míg a volán mögé Dominique Heintzet ültette.