A franciák kiszállással fenyegetőznek
A Peugeot berágott a Skodára
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Olivier Quesnel, a Peugeot Sport igazgatója kijelentette, ha a Skoda jövőre is gyári csapattal marad az IRC-n, ők kiszállnak.
„A célunk, hogy az IRC-n maradjuk, de számomra az IRC az importőri és a privát csapatok versenyének a helyszíne. Ha jövőre is gyári Skoda-csapat lesz, akkor mi nem maradunk. Lehetetlen a számunkra” – mondta a francia szakember.
„Nem fogom arra költeni a pénzemet, hogy gratuláljak a Skodának. Megmondtam az Eurosportnak (az IRC promótőrének) is, hogy csináljatok, amit akartok, de ha jövőre is lesz gyári csapat, akkor számomra vége.”
„A Peugeot brit importőrével és a Kronos-csapattal mi havonta egy tesztet végzünk, a Skoda egyfolytában tesztel. Gyári csapattal mi is fel tudnánk venni velük a versenyt, de a Peugeot gyári csapata Le Mans-ban versenyez, az IRC-n nem akarunk gyári csapatot indítani.”
Quesnel szavai kicsit érthetetlenek, hovatovább hisztibe hajlanak. A Skoda valóban fölényben van az idei IRC-sorozaton, sőt szinte kiütötte a Peugeot-t, de nem azért mert sokat tesztel.
Egy futamgyőzelemnek számtalan összetevője van, aminek csak egyik része az autó, kell még hozzá versenyző és csapattaktika is. Éppen ezért a mérnökök a pályaversenyzésben a köridőket, a raliban pedig a gyorsasági szakaszok eredményeit szokták figyelni.
Ha ezt tesszük, akkor láthatjuk, hogy a Skoda és a Peugeot között az ég adta világon semmi különbség nincs. Sőt, a Monte-Carlo Ralin Mikko Hirvonen bebizonyította, hogy a vadonatúj Ford Fiesta S2000-essel is fel lehet venni a versenyt a Peugeot-val és a Skodával. A Madeira Ralin pedig ugyanezt tette Luca Rossetti a már leírt Fiat Grande Punto S2000-essel.
A Skoda idei fölénye egészen egyszerűen abból adódik, hogy a két gyári autójukat két nagyon jó pilóta, Jan Kopecky és Juha Hänninen vezeti. A brit importőrükön keresztül egy harmadik top versenyzőjük, Guy Wilks is van. Utóbbit balesete óta Freddy Loix helyettesíti, részben a belga importőr támogatásával. Tehát minden versenyen három nagyon jó pilóta képviseli a Skodát. Ha ez egyik hibázik, még mindig ott van kettő, akik hozzák az eredményeket.
A Peugeot viszont egyedül a bajnoki címvédő Kris Meeke-re épít. Meeke az idén ugyan bebizonyította, hogy minden versenyen képes a győzelemért harcolni, de nagyon peches szezonja van. A három bukfence és a két motorhibája miatt a nyolc versenyből csak háromszor tudott pontot szerezni. Ha pedig az egy Peugeot-ból egy kiesik, akkor nincs másik helyette. Arról nem is beszélve, hogy a gyártók versenyében az adott márka két legjobb autóját értékelik. Ha pedig csak eleve egy top pilóta indul Peugeot-val, akkor ki szerzi a másik pontot?
A Peugeot ugyan próbálkozott a Citroën vb-s ászának, Sébastien Ogier-nek, a bevetésével, aki azonban a Monte-Carlo és a Szardínia Ralikon is műszaki hiba miatt kiesett. A Peugeot gyári versenyzője, Stéphane Sarrazin pedig az Ypres Ralin ugrott be, ahol az első gyorsaságiján árokba esett.
Ezt a versenyt egyébként Freddy Loix nyerte, aki két évig volt Peugeot gyári versenyző, de miután az idei évre nem kapott támogatást, kénytelen volt a Skoda belga importőrénél kilincselni.
De emlékezzünk csak vissza az elmúlt három évre, amikor a Peugeot zsinórban nyerte az IRC egyéni és gyártók versenyét is.
Akkoriban a Peugeot volt a legelterjedtebb Szuper–2000-es autó. A két gyári versenyző mellett pedig mindig volt még öt-tíz másik Peugeot, így ha az egyik autó kiesett, még volt másik nyolc, amelyik pontot szerezhetett. Míg a legnagyobb rivális, a Fiat folyamatosan azzal küzdött, hogy ha a két gyári versenyzőjéből egy hibázott, máris bukták a versenyt a Peugeot-val szemben.
Na és Kris Meeke hogyan is nyerte meg tavaly a bajnokságot? A szezont négynapos teszttel kezdte, két komplett versenytávval, ami alatt háromszor borította fel az autót. Meg is tanulta vezetni. De melyik ellenfelének volt ilyen lehetősége?
Persze megteheti a Peugeot, hogy nem nevez jövőre az IRC-re. Az Eurosport által szervezett bajnokságról azonban tudni kell, hogy csak azokat a márkákat értékelik, akik neveztek a sorozatra. Ha a Peugeot nem nevez, egyetlen privát 207-est sem értékelnek. Vagyis aki IRC-re akar menni, az válogathat a Skoda és a Ford közül. De akkor mi lesz azzal a rengeteg Peugeot 207 S2000-es versenyautóval, ami a Peugeot Sport raktárában porosodik? Hogyan fogják eladni őket?
A Peugeot Szuper–2000-eseinek megítélését nagyban segítette az IRC-n elért három bajnoki címük, úgyhogy megsértődhetnek mindenkire, de ha jövőre kiszállnak az IRC-ről, akkor azzal nem csak öngólt lőnének, hanem harakirit követnének el.