Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató, Kecskemét

Szárnyakat adott vágyaimnak

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A repülőgépek mellett a földi járművek is szerepet kaptak az egy év kihagyással ismét megrendezett Kecskeméti Nemzetközi Repülőnapon.

Nagyon készültem idén a repülőnapra, s bár egész szép társaság verődött rá össze, végül munka, rossz idő vagy egyéb fontosabb elfoglaltság ürügyén gyakorlatilag mindenki lemondta a kecskeméti kiruccanást. Sebaj - gondoltam magamban –, hiszen úgyis a repülőgépeké a főszerep, beszélgetni pedig nem nagyon lehet a hajtóművek zaja miatt, így végül úgy döntöttem, egyedül látogatom meg az idei nemzetközi légi parádét.
Az időjárással nekem is meggyűlt a bajom, majdnem csalódnom kellett, mert először a reggeli köd, majd később a túl alacsony felhőzet miatt csúszott komolyabban a program. Több látványosság sajnos elmaradt, a reggel nyolctól induló show csak tizenegy óra tájékán kezdődhetett el, ráadásul rövidítve. Ez persze nem jelentette azt, hogy kevésbé lett volna érdekes a bemutató, így viszont maradt egy kis idő arra is, hogy körbenézzek a repülőtéren. Úgy tűnik, igaz a mondás, tényleg minden rosszban van valami jó, mert egyáltalán nem bántam meg a nézelődést! Érdekes párhuzam volt például, hogy a szabad területen a repülőgépgyártó SAAB a személyautóit is kiállította, s amíg a JAS-39 Gripenek a levegőben járták táncukat, addig négykerekű testvéreik a délutánra már felforrósodott aszfalton mutatkoztak be. Autós vonatkozásban még jelen volt a Volvo, a Ford és a FIAT is.

Egy stílusos haditechnikai bemutató ugyancsak helyet kapott a kecskeméti bázison, és ennek köszönhetően találkozhattam össze Berta Istvánnal, aki bámulatos kollekcióval készült e jeles nap alkalmából. Gyűjteménye szinte teljesnek mondható a II. világháborús amerikai katonai ereklyékből: többek között elhozta a normandiai partraszállás alkalmával Európába hozott, eredeti állapotúra felújított Willy’s Jeep-jét, és sok más különlegességet. Elhívta a barátait is, akik további harci gépezeteket és járműveket állítottak ki, mint például boxermotoros BMW oldalkocsis motorkerékpárt, M-zárolt plombás benzines FUG-ot - amely nagyon ritka, mert főként dízeleket használtak a Felderítő Úszó Gépjárműből -, valamint egy komplett tábori konyhát utánfutón.

A nap második felére már szinte alig maradt felhő az égen, így csodálatos légi parádét láthatott, aki kilátogatott a helyszínre


A tekintélyes múlttal rendelkező Rába a vadonatúj, kéttengelyes, összkerékhajtású logisztikai tehergépkocsiját hozta el ponyvás felépítménnyel, illetve egyéb katonai tehergépkocsikat is kiállított. Ezek a járművek a Magyar Honvédség igényeinek megfelelően, a hosszú távú gépjármű fejlesztési programba illeszkedően kerülnek legyártásra.

A nap második felére már szinte alig maradt felhő az égen, így csodálatos légi parádéban gyönyörködhetet, aki kilátogatott a helyszínre. Nekem személy szerint az olasz Alenia C-27J Spartan produkciója tetszett a legjobban, ez a teherszállító repülőgép szinte meghazudtolta a fizika törvényeit, amikor műrepülést hajtott vele végre a pilóta. Szavakkal egyszerűen nem lehet azt a látványt leírni, amikor a közel 30 tonnás vasdarab fejjel lefelé volt a levegőben!
Kötelékrepülésben nálam ugyancsak az olaszok voltak a favoritok: a Frecce Tricolori, amely idén ünnepli 50. születésnapját - a Pagani Automobili tavasszal ennek tiszteletére készítette el a Zonda Tricolore modellt, 670 lóerős V12-es motorral. A tíz darab, kétüléses Aermacchi MB-339-A/PAN gyakorlógép gyönyörűen koreografált, lélegzetelállító bemutatóval kedveskedett a magyar és külföldi közönségnek, és piros-fehér-zöldre, pardon, zöld-fehér-pirosra festette az addigra már gyönyörű kék égboltot. A szuperszonikus gépek között a Rafale 4. generációs gépe vitte nálam a prímet, hajmeresztő manővereket mutatott, ráadásul 2 db SNECMA utánégetős hajtóműve egész testemben éreztette velem az erejét, illetve a hangerejét.
A Magyar Honvédséget a JAS-39 Gripen, a MiG-29B, az AN-26 szállító repülőgép, a Mi-24 és a Mi-17 képviselte - utóbbi kettő harci helikopter -, amelyekkel a kecskeméti repülőtér felett rögtönzött levegő-levegő harccal szórakoztatták a közönséget. A koreográfia szerint a Gripenek befogták és „lelőtték” az egykoron rettegett Mig vadászrepülőgépeket (nem értem, miért nem fordítva mutatták be a gyakorlatot, hiszen mennyivel jobb lett volna látni, hogy a Gripen meglép a MiG elöl, ha tud...), majd a földre kényszerítették az AN-26-os szállítógépet, biztosították, valamint a helikopterek segítségével kiszabadították a túszokat, végezetül elfogták a terroristákat.

A nap egyik fénypontjának számított a pápai repülőtérről átruccant amerikai szállítógép, a Boeing C-17 Globemaster III (beceneve a funkciójának alárendelt sárkányszerkezete miatt BigMac), amely most először magyar másodpilótával a fedélzetén emelkedett a hazai légtérbe. Sajnos az óriás gépmadár csak egyetlen leszállást majd felszállást, továbbá egy alacsony magasságban végrehajtott áthúzást produkált, de így is tekintélyt parancsoló látványt nyújtott a Kecskeméti Nemzetközi Repülőnapra kilátogatóknak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?