X-Road varázslat: az érzelemmentes cégautó kifejezés definiálására megfelelő fehér Focus kombi határozottan megvadult a néhány sötétszürke műanyag elemtől
Lehet vele nagyokat túrázni, de az aszfaltot jobb nem elhagyni, mert nincs semmi, ami a bajban segíthetne
Külseje alapján nem tűnik vészesen elavultnak a Ford Focus, de a fiatalabb, frissebb fejlesztésű kategóriatársai már elkezdték lekörözni a kölni típust, így a küszöbön áll a modell harmadik generációja, amely a jövő év elején kerül a bemutatótermekbe. A váltás kézzelfogható jele, vagy inkább előszele, hogy az ősszel érvénybe lépett 2011-es modellévtől (az autógyárak nem a hétköznapi életben megszokott december 31-éhez igazítják a ciklust) drasztikusan beszűkült a Focus választéka. 3 ajtós karosszéria már csak alap Ambiente felszereléssel, valamint 1,4 literes, 80 lóerős benzinmotorral létezik, míg a közepes Fresh, illetve a csúcs Titanium az 5 ajtós kasztni mellett még kombiként és limuzinként is hazavihető. Az aktuális divatszínben, azaz fehérben pompázó, különösen gazdagon extrázott tesztautónk amolyan búcsúajándék volt a magyarországi importőrtől. Ehhez hasonló 2.0 TDCi dízelmotoros, dupla kuplungos PowerShift automataváltóval szerelt, Individual bőrcsomaggal kibélelt kivitelt majd az új Focus fog kínálni - árát tekintve valószínűleg nem a spórolós vásárlóknak -, azonban van valami, ami a hátralévő időben még az ügyfelek rendelkezésére áll, ez pedig az X-Road csomag.
Utólagosan szerelik fel az X-Road burkolatokat, de a minőség nem bóvli, hiszen gyári Ford-tartozékról van szó
Csaltunk, mert végtelen pusztának tűnik a helyszín, de csak méterekkel tértünk le az útról. Ennyi még belefért
Gyárilag kétféle megoldás létezik, hogy megváltozzon egy autó külseje: vagy eleve módosított karosszéria hagyja el az üzemet, vagy - hasonlóan a tuning műhelyek gyakorlatához - utólag alakul át a jármű. A manapság trendinek számító krosszosítást a prémiummárkák elég komolyan veszik ahhoz, hogy példának okáért az Audi A4 allroad, netán a Saab 9-3X bármiféle barkácsolás nélkül, önálló termékként gördüljön ki a kapun. Ez a figyelmesség persze mindig benne foglaltatik abban a nem éppen szerény összegben, ami a számlán végösszegként szerepel, a Fordnál azonban úgy vélték, a CrossGolfon kívül igazából senki nincs a láthatáron, mint potenciális ellenfél, ezért nem lesz baj a gombhoz varrni a kabátot. Ennek a megoldásnak van előnye és hátránya is. Előbbi a relatíve olcsóság, ami forintban kifejezve kb. 400 ezret jelent, és ha kombi Focust választunk, akkor szabad a vásár, az X-Road csomag elemei bármelyik puttonyos kivitelre felrakathatók – de kizárólag erre, három, négy, vagy öt ajtóval nem társítható az opció. Az érem másik oldala, hogy az autó markánsabb - ha úgy tetszik férfiasabb - látványán kívül semmi nem változik, nincs megemelt karosszéria, nincs 4x4 hajtás, de még csak egy árva differenciálzár sem, ami aszfaltról letérve segíthetné az előrejutást. Hiába, kis pénz, kis foci.
Zsúfolásig pakolták a tesztautót extrákkal. Az Individual bőrkárpit a háttámlán és az ülőfelületen puha hasított bőrrel kényeztetett, a 8 hangszórós Sony hifi pedig képes volt arra, hogy a mobiltelefonon tárolt zenéket Bluetooth kapcsolaton keresztül lejátssza
Szépséghiba - oldalt nem esztétikusak a nagy illesztési hézagok
Mivel az X-Road készletet a márkaszervizben szerelik fel utólag, ez jó hír lehet a használt Focus kombi tulajdonosoknak, akik autóvásárlás nélkül is megrendelhetik a csomagot, és kedvük szerint vadíthatják meg a kocsijukat. Őszintén szólva, a Focus előnyére válnak a fényezetlenül felragasztott, felpattintott szürke műanyagok, amelyek egy unalmas, flottaszagot árasztó kombiból dögös aszfaltbetyárt varázsolnak. Hihetetlen, de nekünk úgy tűnt, működik a módszer, egyedüli kritikánk az illesztési hézagok nagyvonalúsága az oldalelemeknél – erre bizonyíték a fehér alapfényezés túlzott láthatósága. Mivel a terepjárós hókuszpókuszok ebben a kategóriában szinte mindenkit hidegen hagynak (akinek valóban komoly autó kell, akár a munkája, akár az életvitele miatt, az eleve olyat keres), a hiányzó dolgok igazából nem számítanak, a hangsúly a látványon van, és ez elegendő, maximum a magasabbra emelt karosszéria, illetve a megerősített futómű lenne praktikus.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Teljesítmény:
100 kW (136 LE)
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kombi
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata - 6 fokozatú
Teljesítmény:
100 kW (136 LE)