100 éves matuzsálemek – Scania autóbusz-történelem
Scania autóbuszok immáron 100 éve
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az első Scania-Vabis autóbusz átadására 1911-ben került sor, így a svéd gyártó idén ünnepli autóbusz-részlegének 100 éves fennállását.
A Scania autóbuszok története dióhéjban
1911 - Az újonnan létrejött Scania-Vabis átadta az első svéd gyártású, motorral hajtott buszt, a “Nordmark bus” nevű járművet. Lánchajtást alkalmazó alvázát a Scania készítette Malmö városában, Svédország déli részén, míg motorral és karosszériával a Vabis látta el Södertäljében.
1932 - A buszok értékesítése meghaladta a tehergépkocsik értékesítését. Folyamatosan nőtt az igény az egyre nagyobb járművek iránt. A Scania-Vabis bemutatta a „Bulldog” buszt, amely egyszerű, helytakarékos formájával úttörőnek számított.
1948 - A Scania-Vabis először exportált buszokat Brazíliába, amit 1951-ben teherautók követtek a brazil Vemag autóipari vállalattal kötött import-megállapodás értelmében.
1953 - Bemutatkozott a svéd piacon az egyesült államokbeli Mack Manufacturing Corporation vállalattal közösen kifejlesztett Scania-Vabis Metropol elővárosi busz. A soros, nyolchengeres motort keresztben építették be a busz hátuljába. A Metropol volt az első önhordó karosszériás, 100 százalékban hazai gyártmány.
1957 - A Scania-Vabis - szilárdan megvetve lábát Brazíliában - motorgyártásba kezdett. Az 1959-ben megjelent B75 volt az első kifejezetten brazil piacra szánt busztípus. Az orrmotoros járművet turista- és városi buszként is használták. Erős motor és masszív alváz jellemezte, továbbá előkészítették a felépítmények könnyű variálhatóságára.
1971 - A Scania-Vabis 1966-ban bemutatott egy kényelmes, utasbarát városi buszt, a CR76 típust. A kis tömeg és az alacsony padlószint állt a fejlesztés középpontjában, míg a motort úgy hangolták, hogy a lehető legkisebb legyen a károsanyag-kibocsátása. Eme CR76 alapján született meg 1971-ben a CR111, a „csendes” busz, amelynek zajszintje csupán 77 dBA volt.
1986 - Egyre fontosabb szerepet játszott a környezetvédelem. Stockholmban a helyi közösségi közlekedési vállalattal együttműködve a Scania megkezdte az etanollal hajtott buszok normál városi körülmények közötti üzemszerű tesztelését. A 11 literes motort úgy alakították át, hogy a dízelmotorok égési körfolyamatának megfelelően üzemeljen etanollal.
1996 - A Scania bemutatta új alumíniumkarosszériás városi autóbuszát, a Scania OmniCity típust. Az alacsonypadlós jármű a karosszéria teljes oldalsó lesüllyeszthetőségével megfelelt a városi forgalom követelményeinek. Ezt az alvázat az alacsony belépésű Scania OmniLink és az emeletes Scania OmniCity típusokhoz is felhasználták.
2004 - Öthengeres motorjával és masszív alvázával az F-széria ideális a nehéz üzemelési körülmények esetére, amikor is egyszerre nyújt kényelmet, és nagy befogadóképességet.
2007 - Miután a Scania 1995-ben kifejlesztette első hibrid tanulmánybuszát, 2007-ben bemutatott egy innovatív hibrid busztanulmányt, amely a maximális kényelem érdekében sarkokba kitolt kerekeket, és összkerék-kormányzást kapott.
2009 - Hat háromtengelyes OmniLink etanolhajtású hibrid busz megkezdte teljes körű üzemeltetési tesztjét Stockholmban, a helyi közösségi közlekedési vállalattal együttműködésben.
2010 - Átadták az első Scania Touring turistabuszt. A kínai Higer felépítmény-készítő vállalattal közösen készülő típus célja, hogy az új és a meglévő piacok igényeinek egyaránt eleget tegyen.