Az emberi természet nehezen változik: a tehetősebb európaiak egyszerűen belebetegednének a gondolatba, hogy kisebb autóba üljenek, ehelyett inkább otthoni szelektív hulladékgyűjtéssel és energiatakarékos izzókkal nyugtatják a lelkiismeretüket. Persze ez is valami, de elég egy pillantást vetnünk a reggeli berlini csúcsforgalomban araszoló autótömegre, és máris kiderül, hogy van még mit változtatni szemléletünkön.
Egyedül Portugáliában sikerült a 130 g/km alatti érték alatt maradni. A negatív listavezető Svájc, toronymagasan megelőzve az egy kategóriával kedvezőbb besorolás határán egyensúlyozó, de még 150 g/km feletti Svédországot és Németországot. Magyarország 147,7 g/km értékkel nincs előkelő pozícióban, de 2,7 grammnál nagyobb leszorítással a középmezőnybe kerülhetne
Szélesedik a Toyota hibridválasztéka, a kompakt Auris után hamarosan a Yaris is megjelenik a palettán
Meglepő tény derül ki a JATO legfrissebb, 21 európai országot felölelő tanulmányából: 2010-ben a kontinens leginkább környezettudatos autóvásárlói a portugálok voltak, akik a tavalyi újautó-eladási statisztikák szerint 130 g/km alá szorították autóik széndioxid-kibocsátását. Most persze kellemesen megdicsérhetnénk a portugálokat, és követendő példaként állíthatnánk őket Európa elé, de félő, hogy nem az elhivatott környezetbarát szemlélet terelte őket a kisebb és takarékosabb autók felé, hanem a fenyegető államcsőd. Ennek fényében sokkal komolyabbnak tűnik a franciák és a dánok 130,8 illetve 131,8 g/km-es értéke, és még szomorúbbnak Németország, Svédország és Svájc teljesítménye; e három ország polgárai az elmúlt évben következetesen olyan autókat választottak, amelyek szén-dioxid kibocsátási átlaga meghaladta a 150 g/km határértéket.
Modellkínálatát tekintve a Fiat a legzöldebb márka, ha a szén-dioxid kibocsátás alapján kell sorrendet felállítani
Ha összeurópai szinten szemléljük a széndioxid-kibocsátást, akkor azt tapasztaljuk, hogy az tavaly 5 g/km-rel csökkent. A statisztika azonban megtévesztő, mert míg néhány ország tényleg nagyot lépett előre e téren, addig Kelet-Európa igencsak rontja az átlagot: a Csehországban, Lengyelországban, Magyarországon, Szlovákiában és Szlovéniában eladott új autók szén-dioxid terhelése öt év alatt mindössze 10 g/km-rel mérséklődött. A JATO jelentése az autógyártókat is értékeli termékeik súlyozott szén-dioxid kibocsátása szerint. A lista élén továbbra is a Fiat áll, bizonyítva, hogy az alacsony emisszióhoz néha nem alternatív hajtás kell, hanem apró motorokkal hajtott kiskocsik. A Toyota került a második helyre - és itt már tényleg sokat számított a hibrid hajtás széles körű bevezetése -, a dobogó harmadik helyét pedig a SEAT foglalja el. A JATO egyébként arra figyelmeztet, hogy a közeljövőben ez a sorrend jelentősen megváltozhat, hiszen a következő években mindennapossá válhatnak azok a fogyasztáscsökkentő csúcstechnológiák, amelyeket mostanában egymás után mutatnak be az autógyárak.
forrás: ECO Hírügynökség