Magyarországon az utóbbi hónapok nagy
visszahívási akciója a Suzukié volt, olyan öreg évjáratú autókat is visszarendelt a márka, ami a szakmában nem jellemző, így a negatív mellett jelentős pozitív visszhangja is volt a hírnek. A szervizek is rugalmasan álltak hozzá a történtekhez, pontosan, gyorsan javítottak, cseréltek lengéscsillapítót, ahol kellett. Viszont nem minden kiértesített jutott még el a szervizbe autójával.
Közel 125 ezer Suzukit hívott vissza a gyártó. Aki nem ment el, és a hibás autóval balesetet okozott, nem kérhet magának kártérítést
Az autó
gyártója felel azért – olvasható a Noerr jogi álláspontjában –, hogy a terméke ne veszélyeztesse a fogyasztó életét, egészségét és testi épségét. A tulajdonos viszont
köteles betartani a karbantartási előírásokat. A gyári hibás autóval okozott kárért mindig a gyártó felel, akkor is ha a vevő csak a kereskedővel kerül kapcsolatba. Az utóbbi időben elszaporodott visszahívások miatt
felmerül a kérdés: hogyan alakul a gyártó, illetve a vásárló felelőssége akkor, ha a felhívás ellenére nem jelenik meg a szervizben, ahol kijavítják a hibát. A felhívás mindig személyre szóló, tehát egyenként, valamennyi tulajdonost értesíteni kell, a sajtóban megjelentetett közlemény ezt
nem pótolja. A gyártó viszont nem juthat el valamennyi vásárlóhoz, hiszen egy részük már tovább adott az autón, új helyre, vagy éppen külföldre költözött.
Ha gyári hibás autó okozza a balesetet, a szenvedő fél káráért a gyártó felel
A hírlevélben megjelent tanulmány két ügyvéd szerzője a német megoldást hozza példaként. Ott a piacfelügyeleti hatóság és a gyártó a visszahívási akció végén listát készítenek a szervizekben meg nem jelent kocsikról. A listát megküldik a forgalmi engedélyt kiállító hatóságnak, amely egyszerűen
kivonja a forgalomból a nem biztonságos autókat. Miután Magyarországon nem működik ez a rendszer, így a probléma másik ága is fontos: mi történik akkor, amikor megkapta az értesítést a tulajdonos, de nem vitte el kijavíttatni autóját a szervizbe? Ha a kocsival – a visszahívási hiba miatt – okoz kárt a tulajdonosa, a harmadik személy káráért továbbra is a gyártó felel. A tulajdonos saját kárát viszont nem kell megtérítenie.
forrás: AutoPRO