Csoki ihlette műanyagok a Fordokban

MuCell, a műanyag forradalma

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Autói súlyfeleslege ellen apró buborékokkal indít támadást a Ford - a mérnököknek a hasonló szerkezetű csokoládék adták az ihletet.

A képlet egyszerű: minél könnyebb egy autó, annál kevesebbet fogyaszt. Éppen ezért minden gyártó lámpással keresi a könnyű és szilárd, ugyanakkor megfizethető alapanyagokat. A műanyagok terén azonban még váratott magára a nagy áttörés – egészen mostanáig. Egy amerikai gyártó, a Trexel azonban két évvel ezelőtt kidolgozott és publikált egy eljárást, amely rövidtávon forradalmasíthatja a plasztik alkatrészek gyártását. A technológia felfedezéséhez saját bevallásuk szerint a nassoláson keresztül vezetett az út: a levegőbuborékokkal dúsított csokoládészelet volt az ihletadó. A világ több országában Aero fantázianéven forgalmazott csoki tömör társaihoz hasonló külső méretei ellenére jóval kevesebb csokoládét tartalmaz, ám mivel nem üreges (pontosabban nem egyetlen nagy, hanem több száz vagy akár ezer, apró lyukat alakítanak ki benne a buborékok), szerkezetében ugyanolyan szilárd lehet, mint a hagyományos csoki szeletek.

Az autóipar most ezzel a technológiával készül diétára fogni modelljeit – először is a Ford-csoport, amely már megjelenésekor nagy fantáziát látott a találmányban. A vállalat idén megjelenő új típusaiban, például a harmadik generációs Focusban már alkalmazza ezt a MuCell névre hallgató speciális plasztikot, amely két különleges eljárásnak köszönheti egyedi szerkezetét. Az egyik a fröccsöntés során alkalmazott gázbevezetés, amelynek során mikroszkopikus méretű buborékok alakulnak ki a műanyag masszában. Ezt követően aztán, még mielőtt az anyag megszilárdulna, „széthúzzák” a hermetikusan lezárt fröccsöntő formát, így az adott mennyiségű, eleve gázzal könnyített anyag nagyobb térfogaton oszlik el. Az anyagsűrűség a mérések szerint negyedére csökkenthető (tehát jóval kevesebb nyersanyag szükséges a gyártáshoz, ami ráadásul gyorsabban és kisebb nyomáson végezhető, tehát halmozottan jobb a hatásfoka), a tömeg pedig 20 százalékkal csökken.

Nem csak méregdrága technológiákkal lehet takarékosabbá és környezetbarátabbá tenni az autókat, a Ford szerint elég hozzá néhány apró (gáz)buborék is


A szelepfedélről lefaragott, vagy a műszerfalon megspórolt néhány deka persze önmagában nem fogja megváltani a világot. Ám itt is érvényesül a mondás, miszerint sok kicsi sokra megy. De ha már itt tartunk, jegyezzük meg, hiábavaló minden fejlesztés, amikor vezetőként és utasként felesleges kilókat cipeltetünk az autóval - legyen szó a hétvégi vásárlás után a csomagtartóban felejtett kartonnyi ásványvizekről, a csomagtartóban felejtett kerti szerszámokról, vagy éppen saját túlsúlyunkról. Szóval csak csínján azzal a csokoládéval!
forrás: ECO Hírügynökség
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?