428 lóerő, 2100 Nm. Vajon mi lehet ez? Setra menetpróba

Setra S 416 GT HD: 4 csillagos komfort

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A tesztelők sokszor nyafognak, hogy szűk az utastér, nincs hely a lábaknak, a fejnek, netán összeérnek a vállak. A Setra S 416 GT HD próbáján azonban most emberünkre, azaz autóbuszunkra akadtunk.


Kettős jubileumot ünnepel idén a Setra: 100 éve készült az első Kässbohrer autóbusz, és 60 éves maga a Setra márka, vele együtt pedig az első önhordó típus, az S 8 – akit érdekel eme történet, itt talál bővebb olvasnivalót. Az ulmi gyár e jeles alkalomból jubileumi Special Edition modellekkel kedveskedik ügyfeleinek, és ennek kapcsán adódott lehetőségünk, hogy az éppen Magyarországon tartózkodó S 416 GT HD tesztbusszal utazási próbát tegyünk. Kezdjük máris apró pontosítással: a típusnév precízen HD/2 jelzéssel végződik, ugyanis ebben a 13 méteres kategóriában nem csak a kipróbált kéttengelyes változat létezik (innen ered a /2), a típus háromtengelyesként is megvásárolható. Ennek magyarázata a terhelhetőség, ugyanis szellősebb üléselrendezéssel, kvázi kevesebb utassal elegendő a szimpla hátsó megoldás. A fedélzeten a vezetőn kívül csupán 42 fő számára alakítottak ki férőhelyet, ez pedig igen kedvező elrendezés a komfort szempontjából, az utasok egyáltalán nincsenek összezsúfolva.

Elsőre kissé megdöbbentő látvány volt a hivatalos elnevezéssel karibi kék, élőben kissé türkizes árnyalatot mutató metálfényezés, amely színnel próbált harmonizálni a padlóra tett, dús pázsitra hajazó szőnyeg, illetve részben az ülések kárpitozása. Egy sportkocsinál talán érthető lenne ez a próbálkozás, de sportbusz ugye nincs. Tévedtünk. Friedhelm, a gyári tesztpilóta büszkén ecsetelte, hogy az S 416-os eme változata a maga nemében stabil, agilis, élvezetesen vezethető jármű, már-már sportbusz, és megdöbbenésünket fokozta, hogy a műszerfalnál, az üléseknél szénszálas mintázatú műanyagot alkalmaztak díszítéseként, sőt, a perforált bőrrel borított kormányra is jutott két betét. Na, szinte csak a könnyűfém felnik hiányoznak! – viccelődtünk hangosan, majd a következő pillanatban arcunkra fagyott a mosoly, mert Friedhelm már mutatta is a polírozott kivitelű Alcoa Durabright tárcsákat. Több megjegyzésünk, illetve kérdésünk nem volt.

Utasnak lenni jó. Pontosabban, egy Setra fedélzetén egész biztosan. A ComfortClass osztályba tartozó, 4 csillagos minősítés már garancia arra, hogy nagy távolságokat tegyünk meg légkondicionált környezetben, külön szolgáltatásként mosdóval, WC-vel, mosogatós mini konyhával és bárral. Az utóbbi komplexum a busz hátsó részébe került, de elől, az utaskísérő előtt is található egy praktikus hűtőláda. Ugyan alapfelszerelésként Travel/Top ülésekkel szerelik a GT HD-t, a tesztjárműben bőven akadtak extra tartozékok, így az állítható támlás, legújabb fejlesztésű Voyage Plus székek kerültek beépítésre, lehajtható asztallal, alul lábtámasszal. Köszönhetően a zsúfolásmentes elrendezésnek, a térköz bőséges, a „szardíniakonzerv effektus” nem kísért, és a 2 010 milliméteres belmagasság személyautós léptékkel ismeretlen dimenzió. A kisebb csomagoknak, kézipoggyászoknak a fej fölött húzódó polcon van helyük, a bőröndök pedig a busz gyomrában, a két tengely közötti ládában pihennek. Mindenkinek jár biztonsági (csípő)öv, egyéni LED világítás és légbefúvó. A szórakoztató központ 2 darab 19 colos LCD kijelzőből, rádióból, CD és DVD lejátszóból áll, ám a képernyőn nem csak film, de az utat mutató panorámakamera képe is megjelenhet.

A 13 méter hosszú, 2,5 méter széles és 3,6 méter magas Setra kedvezőnek mondható, 23 méter sugarú körön képes megfordulni. A teljes terheléssel 18 tonnát nyomó óriás mozgatásáról 12 literes, OM 457 LA jelzésű, 428 lóerős, soros hathengeres dízelmotor gondoskodik, amelynek maximális forgatónyomatéka 2 100 Nm – tegyük még gyorsan hozzá, hogy 1 100 1/min fordulaton! A manuálisan is kapcsolható PowerShift automata sebességváltónál nyolc előremeneti, és egy hátrameneti fokozattal gazdálkodhat a vezető, a retarder (tartós fék) Voith, a fékrendszer Knorr gyártmány, a sebességfüggő Servocom kormányművet pedig a ZF szállítja – kínai holmiknak egyelőre nem terem babér. Az ember nem is hinné, egy ilyen nagy busszal milyen könnyen sikerül felvenni a forgalom ritmusát, és jellemző a Setra műszaki színvonalára, hogy számos személyautóból ismerős dologgal találkozni. Ilyen a sávban tartó Lane Assist, a távolságtartós tempomattal együtt dolgozni, és a vezető helyett beavatkozni képes Active Brake Assist, továbbá van ESP menetstabilizáló, az utat Litronic fantázianevű xenon fényszóró világítja, és ha valahol, akkor egy busznál tényleg praktikus kiegészítő a tolatókamera, ahol az ember még akkor is 12 méter távolságra ül, ha már valamibe hátulról belerombolt.

A S 416 GT HD/2 esztétikus megjelenésével, meggyőző kidolgozási minőségével, és magas szintű komfortjával a Setra turistabuszait összefogó család méltó tagja, amely kedvező fenntartási költségeivel az üzemeltetőknek is igyekszik a kedvében járni. A tesztkör végén 24,5 literes fogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép 100 kilométerre vetítve, ez pedig már első hallásra sem sok, picit számolva pedig igazán elgondolkodtató. 42 utassal számolva a bruttó üzemanyagköltség (377 forintos gázolajjal) 2,19 Ft/km, és mivel a busz vizes bábukkal és homokzsákokkal terhelve, nem üresen futott, az adat reálisnak tekinthető.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

One thought on “428 lóerő, 2100 Nm. Vajon mi lehet ez? Setra menetpróba

  • 2017.10.31. at 10:56
    Permalink

    Ha a Volán társaságok ilyen buszokat üzemeltetnének a helyközi és a távolsági járatokon, akkor valószínűleg kevesebbet használnám a kocsit.

Vélemény, hozzászólás?