Padlófék 100 km/óráról: tényleg rövidebb a fékút
Ahogyan a vevők kérték: Michelin Primacy 3
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Noha még javában a téliguminak van szezonja, a Michelin már most bemutatta a jövőre piacra lépő, Primacy 3 nyári abroncsát.
Nem kérdés, hogy a legfontosabb a biztonság, s ha az abroncsoknál e kérdés kerül szóba, az emberek elsősorban a nedves úton mutatott képességekre, esetleg a vízen-futási, azaz az aquplaning jellemzőkre gondolnak, pedig messze nem attól kell félni. Amikor ugyanis az egyik kerék mély vízre érve felúszik és irányíthatatlan lesz, akkor a sofőrök kivétel nélkül úgy megijednek, hogy onnantól kezdve nagyon óvatosan vezetnek. Így a Michelin szakmai partnerének számító Drezdai Egyetem, accidentiológiával, azaz a balesetek elemzésével foglalkozó szakemberei szerint az elmúlt 10 évben megvizsgált 20 ezer balesetnek mindössze 1 százaléka történt ilyen helyzetben. A részletes statisztikák természetesen temérdek egyéb érdekes adatot is megmutatnak: a balesetek 70 százaléka száraz úton, 60 százaléka alacsony, városi sebességnél, 75 százalékuk egyenes úton, és ebből következően 25 százaléka kanyarban adódik. Ezen tapasztalatok alapján fejlesztette a Michelin 60 mérnöke az elmúlt 3 évben a Primacy 3-at, azaz most nem csak a hangzatosabb, vizes- és kanyarképességek szerepeltek a legfőbb fejlesztési pontok között, hanem a leggyakoribb felhasználási módnak és ebből következően a leggyakoribb baleseti helyzetnek is számító, száraz, egyenes úton mutatott képességek is. A legfőbb ütőkártyák a már említett rövidebb fékutak – hiszen a balesetek zöme egyenes úton keletkezik, de gondoltak a fennmaradó, kanyarban megcsúszással kezdődő esetekre is. Az, hogy 3 km/órával nagyobb tempóig marad stabil az autó Michelin Primacy 3-mal, mint a vetélytárs abroncsokkal, nyilvánvalóan keveseket győz meg, pedig vészhelyzetben ez sokat jelenthet, s a kitörés előtti pillanatokban is sokkal kevesebb kormánykorrekcióval volt íven tartható a próbált E-osztályos Mercedes, mint a Continental Premium Contact-tal szerelt társa.
A rövidebb fékút és a nedves úton tapasztalt jobb irányíthatóság természetesen egy tőről fakad: a jobb tapadásból következik. Utóbbit két dolog, a nem csak összetevőivel, hanem keverésével is egyedi gumielegy, illetve a szintén friss mintázat adja. Az abroncs felületének belső részén a gumiblokkok mindössze 0,2 mm távolságra kerültek egymástól, ezáltal a fékezéskor egymásnak feszülő gumirészek nem dőlnek olyan mértékben, mint egy hagyományos abroncsnál, s nagyobb felületükkel érintkeznek az útfelülettel – azaz jobban tapadnak. Ennek ellenére a vetélytársaknál kisebb gördülési ellenállással gurulnak, a bemutatón két Peugeot 308-ast gurítottak le egy-egy emelvényről, az egyiken természetesen Primacy 3, a másikon „vetélytárs”, eltakart, de Bridgestone Turanza ER300-nak látszó abroncs feszült, utóbbi mintegy 5 méterrel kisebb távot tudott megtenni, mint a michelines példány. A csekélyebb gördülési ellenállással a Michelin számításai szerint az abroncs 45 ezer kilométeresnek kalkulált élettartama során 70 liter üzemanyag takarítható meg, ami mai benzinárakkal számolva is közel 30 ezer forintot jelent. A Primacy 3 mellett persze elsősorban a biztonsági jellemzők szólnak.
Akit meggyőzött, az februártól 185/60 R15-től, első körben 20 féle méretben választhatja, majd hamar 245/45 R18-ig, 38 tagúvá bővül az év végére már 51 méretet soroló paletta, s addigra számos új modellre is ez kerül majd gyári szerelésben. Ára egyelőre nem ismert, vélhetően némi felárat fog jelenteni a Primacy HP-hoz mérten, ám ha a vevők már csak az újabb iránt érdeklődnek, akkor azt teljesen le is váltja majd, az árkülönbség minden bizonnyal nem lesz jelentős.