Ülésfűtés szerelés nélkül. Karácsonyra jó lesz?

Négyes mérkőzés - szivargyújtós ülésfűtések

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ha nincs gyári ülésfűtés és ha kárpitot sem kívánunk bontani, hogy az alá fűtőbetétet toljunk, még mindig van lehetőség az ülés fűtésére. Négy verziót tettünk próbára.

Mivel nemrég külön írtunk arról, hogy mennyire fontos a gyári ülésfűtés, most arról már nem kívánunk hosszasan értekezni. Röviden annyi, hogy ma, főként bőrkárpitos autót hiba nélküle rendelni. Utólag persze majdnem minden orvosolható, így akár a gyárit közelítő tudású fűtőbetét is építhető az eredeti kárpit alá, s léteznek az ülésre pofonegyszerűen húzható, fűtőszállal bélelt huzatok is. Utóbbiból tettünk próbára négyet, hogy kiderítsük, mennyire oldható meg velük a probléma, azaz a téli hideg elleni gyors védekezés. [kepallobal=420838]Mintájával és kárpitanyagával is eltér egymástól a hőmérséklet-szabályzós és az azt nélkülöző Cartrend. A szabályzóssal jobb fűtést mértünk, de ez a huzat állt legkevésbé jól az ülésen[/kepallobal]
Sokan szívesen legyintenek mind a gyáriak, mind a beépíthető készletek árára, mondván, hogy az ülésre tehetők töredék áron megoldják a fűtést. A Conrad Szaküzletből kapott négy különböző üléshevítő ára 4 490 - 12 990 forint közötti – valóban egytől egyig jóval olcsóbbak a gyáriaknál. Mindegyik egységes előnye, hogy gyakorlatilag csak rá kell tenni az ülésre, majd hátul és alul hevederrel rögzíteni, a tápkábelüket bekötni a szivargyújtóba és kész, az üléshuzat fűt.
Persze azért nem véletlenül van közel háromszoros árkülönbség a négy verzió között. A legolcsóbb üléshevítőnek számító Cartrend huzat például vékony, szinte tartás nélküli lepedő, elektronikája nem több mint egy kábel, valamint egy, az üléshuzatba épített izzószál. A szivargyújtóba dugott csatlakozó és a fűtőrész között sem hőmérséklet-szabályzó, sem kapcsoló nem található, magyarán, ha már izzik a fenekünk, ki kell húzni a „konnektorból”.
Noha a Conrad katalógusa szerint ezzel egyező az 500 forinttal drágább (azaz 4 990 forintos), szintén Cartrend, de már hőmérséklet-szabályzós ülésfűtés, a gyakorlatban azonban megjelenésükkel és anyagukkal is eltérnek egymástól - minőségi különbség mondjuk nemigen állapítható meg, azt azonban tudni kell, hogy a hőmérséklet-szabályzó nem más, mint egy kétfokozatú, (a kikapcsolással együtt) háromállású kapcsoló. Rögzíthetőség szempontjából e két, viszonylag vékony huzat egy kutya. Mi mindössze egy első generációs, miniautónak számító Chevrolet Spark első ülésére próbáltuk felhúzni, de már arra is éppen csak rá lehetett szíjazni őket. Ráadásul az ülésen csak egy-egy ponton feszülnek, máshol gyűrődnek, ki-be szállásnál ügyelni kell arra, hogy a minimális tartású ülésmelegítők széleit ne gyűrjük magunk alá. Gyakori hajtogatással ugyanis extrém esetben a rendszer zárlatossá tehető.
[kepallojobb=420836]Így fest az Unitec, üléshuzat alá is rejthető kétrészes fűtőbetétje. Hevedereivel jól rögzíthető, de érezhetően megváltoztatja az ülésgeometriát[/kepallojobb]
Az összevetés középutasának tekinthető a 6 990 forintos, kétrészes, üléshuzat alá ajánlott Unitec fűtőbetét. Ez már érezhetően vastagabb, mint a Cartrend modelljei, az ülőlapra és a háttámlára is külön szíjazandó rész közös jellemzője, hogy csak az ülés középső felületeire jut belőle, így a gyári oldaltartás a legtöbb modellben elvész. Nem kényelmetlen benne ülni, ellenben nem mozog annyit ki-be szállásnál, mint a Cartrendek, illetve mivel csak az ülések közepét borítja az alsó-felső betét, nincs feszülő rész a támla és a lap találkozásánál, másrészt szél sincs, ami gyűrődhetne.
Az talán nem meglepő, hogy legjobban a legvastagabb és egyben legdrágább, 12 990 forintos Waeco MagicComfort MH 40 GS fekszik az ülésre, ugyanakkor ülésforma-megtartás szempontjából ez a legrosszabb. Egyrészt önmagában is igen vaskos, másrészt olyan túlzott, állíthatatlan derékpárnát kapott, hogy így a legtöbb autóban, a legtöbb sofőrnek és utasnak kényelmetlen lehet. Nyilván van, akinek bejön, nálunk azonban, aki próbálta, az elsőre kivétel nélkül frászt kapott tőle, igaz, volt, aki elviselhetőnek tartotta, ám a többség nem kívánt benne hosszasan ülni. Kiegészítőivel egyébként ez a legprofibb, a szivargyújtóba tolandó csatlakozója például reteszelhető, így az biztosan nem fog kicsúszni onnan, ha pedig kihúznánk, a dugalj külön zsebbe tehető. A kapcsoló ennél is ugyanolyan, mint a többiben (ahol van), háromállású, kétfokozatú, a tápkábel rögzítéséhez egyedül itt jár tépőzáras szalag, amivel jól elrendezhető a kapcsoló helye is. [kepallobal=420847]Jól illeszkedik az ülésre a Waeco, ám túlzott deréktámasza miatt ez sem kényelmes[/kepallobal]
Az azonban csak az egyik kérdés, hogy milyen ülni a fűthető üléshuzatokban. Legalább ilyen fontos, hogy mennyire fűtenek, hiszen ez az elsődleges szerepük, a huzat pedig nagyjából csak azért van, mint lazacos szendvics alatt a kenyér: hordozónak. A fűtés hatásosságát infravörös hőmérővel, egységesen 3 perces idő alatti hevüléssel mértük. Mivel egymás után mértük végig a négy huzatot, illetve fűtést, egységesen 8 Celsius fok volt az indulási hőmérséklet. A legjobb eredményt érdekes módon a „kapcsolós” Cartrend hozta, erősebbik fokozatában, 3 perc után 12-18 fok közötti értékeket mérhettünk rajta, a legtöbb ponton 15 fokra hevült a felülete. Stabilabban, de csak 15 fokos hőmérsékletet hozott a kétrészes Unitec és szinte ugyanilyet a Waeco, valamint a legolcsóbb Cartrend is. Viszonyításként egy gyári ülésfűtést is kipróbáltunk, ami alig múlta felül „3 perces hevítésben” a próbált utólagosak legjobbját. Érdemes továbbá szólni arról is, hogy noha a kárpit alá építhető Waeco sem fűt úgy, mint a jobb gyári rendszerek, elmaradása minimális.
Hirdetés
Az összevetés fűtés szempontjából csaknem döntetlen végeredményű. Kényelmi szempontból azonban egyértelműen hirdethető győztes, ami a 6 990 forintos, akár kiegészítő üléshuzat nélkül is alkalmazható, de alapvetően ahhoz ajánlott Unitec. Akinek bejön a Waeco MagicComfort deréktámasza, az azzal is jól járhat, szerintünk azonban érdemesebb az egyetlen üléses, kiegészítő fűtések helyett a két ülésre 26 990 forintért kapható, kárpit alá építhető Waeco rendszert venni. Tény, hogy utóbbi jelentős beépítési munka- vagy pénzráfordítást is igényel, de sokkal igényesebb, tartósabb megoldásnak ígérkezik, mint az ülésre húzhatók. Utóbbiakkal kalkulálva pedig már rögtön érthető a gyári ülésfűtések ára is…
A tesztkészülékeket a Conrad Szaküzlet biztosította.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 07:00
    Permalink

    Te saab-os lehet, hogy nem multál el még 30. Mert az idő múlásával bizony, hogy kell beszélni az ülésfűtésről. Aranyeresek, nők, stb. a felfázást csak egyszer kell elszenvedni. Majd ha neked is lesznek ilyen panaszaid (neadjisten) te is megtudod,hogy az ülésfűtés bizony komoly dilemma. És kell beszélni róla. A digitklíma, 300db-os cd tár, 1.500.000.-ft-os hifi cucc az a hülyeség.

  • 2017.10.31. at 07:00
    Permalink

    ezek az utólagos szirszarok szerintem annyira gáz dolgok hogy csak égeti vele magát az ember.
    nekem fűthető szellóztethető bőrös ülésem van saab ban aztán egy évben kb 2 szer be is kapcsolom télen mikor -20 fok van megy nyáron mikor 40 fok van aztán ennyi. melósautóm kettes golf dízel abba nincs sefűtés se hűtés de nem is nagyon hijányyik belőle szerintem többet ér az ember ha rendesen felöltözik mert akkor nem fázik és nem kell ijen cuccokra költeni a pénzt

Vélemény, hozzászólás?