Most akkor jó egy Fiat, vagy nem jó?

A Fiat Bravo használtteszt margójára

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kipróbáltunk egy használt Fiat Bravót, és megállapítottuk, hogy nem rossz, de a jó az nem ilyen. Cserébe olcsó, formás, a felszereltsége gazdag, s alig kopott. Aztán megdobbant a cuore.

Itt van ez a cikk, egy 2009-es Fiat Bravóról írt használtteszt, s az érkező hozzászólások megihlettek. Ha most arra tetszik gondolni, hogy védem a mundér becsületét, ám nyugodtan, én viszont inkább azt szeretném, ha tiszta vizet öntenénk a pohárba.
A lehető legtömörebben összefoglalva, Katona Mátyás főszerkesztő ezeket jegyezte le a próba után: a Bravo formás, csomagtartója öblös, bár pereme magasan van; utastere tágas, ellenben ülései nem a legkényelmesebbek; könyöklője korlátozottan használható; hátsó lábtere azért elegendő, mert az első támlák trükkösen mélyítettek; a felhasznált műanyagok kemények; felszereltsége gazdag, ugyanakkor a hátsó ablak kurblis; a tárolóhelyek zöme szűk; az 1,4 literes benzinmotor indulásnál nyomatékszegény, aztán bezzeg szépen teszi a dolgát, csendesen és takarékosan; futóműve gatya, egyenesfutása bizonytalan, a karosszéria oldaldőlése jelentős; a kormány pontatlan; ára alacsony, akárcsak a presztízse.
Egyetért? Ismeri a konkrét típust? Vezetett már ilyet, ült benne? Önnek is Bravója van? Fiatos? Olaszautó-rajongó? Autósújságíró-gyűlölő? A hosszászólók némelyike szakmailag rossznak tartotta a cikket, s erre nekem az a válaszom, kedves hölgyem/uram, elhiszem önnek, hogy szereti a kocsit, de tényleg van jobb nála, nem is egy a kategóriában. Mondom ezt úgy, hogy én is szeretem a Bravót, meg úgy általában a Fiatokat és az olaszokat. Az olasz kultúrát, az olasz kaját, az olasz focit (fogalmam sincs, miért), az olasz nyelvet, Itáliát, ahogy van, nem mintha ez idetartozna.
Vezettem korábban ilyen Bravót 1,4-es benzinesként, majd most hősünket, ez így kettő. Volt szerencsém az 1,9 literes Multijethez, az 1,6 dízelből hármat is hajtottam, a kétliterest szintén próbáltam. Ez így hat. Az 1.6 MJet-ek közül kettővel ráadásul hosszú hónapokon és több tízezer kilométeren át barátkoztunk. Imádtam őket, mert elég nagyok voltak, de nem túl, fölöslegesen nagyok, motorjukat pedig erősnek, bár turbólyukasnak ismertem meg a hidegen kerepelésért kárpótló szerény fogyasztással. A futóműve ellenben mindnek gatya volt. Kóválygós, kanyarban oldaldőlős, pályán bizonytalan egyenesfutású, állandóan kormányzós-korrigálós. Igen, a Bravo-kormány és a pontosság közé nem tehető egyenlőségjel.
Bántott a sok kemény műanyag? Engem speciel nem, mert nem zörögtek vagy lógtak, s kopogtatni sem szoktam, hogy juj, vajon kemények-e, de amúgy tényleg kemények. A váltóban azt díjaztam, hogy 6 fokozatú, egyébiránt akadozott az összes próbált autóban. Az ülésben hosszabb távokon fészkelődtem. A tartósan használtakkal semmi probléma nem volt. Semmi. No és még ma is szeretem a Bravo formáját, de.
De ettől még a Bravo nem az a hű, de jó autó. Ami megszépíti, az a konkurenciához viszonyított olcsósága, ami sajnos azt is jelenti, lássuk be, hogy nincs presztízse. Ó, el ne felejtsem megemlíteni, hogy ennek az ex-céges piroskának a gyári dísztárcsái már-már alufelnit idézőek, le a kalappal. Mit is akartam még mondani? Ja, hogy teljesen érthető, ha az olaszpártiak felhorkannak egyik kedvencük - jogos - kritizálásakor. Megdobban a cuore, a szív, az értelmet lazán kenterbe veri az érzelem - én is tudom, hogy megy az ilyesmi, nem véletlenül nyüstöltem Unót (hej, az a Turbo mekkorát lépett), Tipókat, Panda 100HP-t, Lancia Kappát... Könnybe lábad a szemem egy Delta Integrale - fotó, videó - láttán.
Hirdetés
Aztán: hogy az elfogult zsurnalisztáknál mindig a németek a nyerők? Nem tudom. Ezt a Bravót egyszerre próbáltuk egy 2010-es H Atrával, azaz Classic III-mal, a következő használtteszt róla fog szólni, ha ezt elárulhatom. Már el is árultam. Önök szerint az jobban tetszett nekünk, mint a Bravo? Biztos, mert germán, ugye? Folytköv. a jövő héten itt az interneten, ahol persze "azt írnak, amit csak akarnak".
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 06:18
    Permalink

    Most mi a probléma?Írtam fiatalabb autóról is véleményt.Sőt a teszteken is sokszor előfordul hogy igencsak fikázzák egyes típusok váltókezelését…Szóval azért most sem olyan tökéletes a technika, és elég gáz hogy némely huszonéves autóban jobb a váltó mit egy maiban.

  • 2017.10.31. at 06:18
    Permalink

    Neked fantasztikus tapasztalataid vannak váltóügyben. Esetleg történelmi visszatekintésnek jó lesz a múzeumban:) Ascona, record….itt most 0-3 éves autókról van szó!
    Nem tudsz 1-es tenni egy insigniába, vagy egy astra 1.6 turboba???

  • 2017.10.31. at 06:18
    Permalink

    a DI panel mindig benn van a csomagtarómba és egy tarcsi fojtószelepház is. jellemzően 6 évente szarik be a di panel(21 éve csak saabjaim vannak)

  • 2017.10.31. at 06:18
    Permalink

    Mikor lesz már egy olyan használtteszt, amelyikben kb 250 ezer megtett km után tesztelik az autót. Szerintem ugyanis egy autó minőségét az mutatja a legjobban, hogy 10 évesen 250000-300000 kilóméterrel a háta mögött háby db. eredeti és hány cserélt alkatrész van benne. Nem a 10-20 ezret alig futott gépeket kell elemezgetni…

  • 2017.10.31. at 06:18
    Permalink

    A Saabokban egy típushiba volt a morűtorjaiknál, mégpedig a DI panel 🙂 Ezt minden Saabos elismeri 🙂
    Maguk a motorok azok jók voltak, az ISUZU kifejezetten jó fejlesztés volt.

  • 2017.10.31. at 06:18
    Permalink

    maszkak
    a saabnál nincs 1.3 as motor. a saab nak a 2.0 és a 2.3 as benzines motor a saját fejlesztése és ezek a legjobbak a többi máshonnan van pl 3.0 diesel isuzutól az új 2.8 as v6 os a régi 3.0 v6 os benzines meg az 1.9 tid ezek nem saab motorok. saabéknál 3 darab jó motor van ami nem megy tönkre és nem szarik be mint a 3.0 ezres isuzu dízel. a 3 normális motor a 2.0 bnzines turbós a legjobb a 2.3 as benzines turból és az elfogadható az 1.9 dízel takarékos nagy nyomatékú biturbó ám ott típushiba hogy a generátor állandoan szar illetve a turbó csöveit tisztogatni kell mert eldugulnak és megállnak tőle a turbók szóval nem a legmegbízhatóbb

  • 2017.10.31. at 06:18
    Permalink

    Felesleges volt megírni, nem változtat semmin. Nem olyan rossz a Bravo,mint ahogy írta, Tény hogy van nála jobb,a maga kategóriájában. Szerintem ezt mindenki aláírja. Sokaknak ilyenre van pénzük, aminek ma már örülni kell, sajnos. Nem mindenki fizeti meg a VW felárát. Kicsit más hozzáállás kellett volna, akkor nem sikerül ilyenre a cikk, és nincs szükség erre sem.
    Amúgy nagyon várom a H Astra tesztet, mert tetszik az a kocsi és kíváncsi vagyok milyen. DE ha 1.4-es motorral tesztelik, el sem olvasom, azzal nem lehet közlekedni. KÉREM NE OLYAN LEGYEN A TESZ, MINT AZ AUTO BILD EGYIK SZÁMÁBAN. Aki nem tudja Astra H és Golf V. 1.9 diesel és 1.4 benzin. Az első rossz, hogy a diesel drága, volt 1 apró hibája, dieselre jellemző. Bezzeg a golf milyen tökély, persze az 1000 éves 1.4-nek semmi baja. NEm merték jó kis Pd-vel tesztelni 200e km-en keresztül, mert akkor nem nyert volna.

  • 2017.10.31. at 06:18
    Permalink

    Nem vezettél Opel Astra 1.2-t.A pótos IFA-t nem lehet vele megelőzni,Budapest belterületen a forgalom tempóját 14 literes fogyasztás árán lehet tartani vele.

  • 2017.10.31. at 06:18
    Permalink

    Én a kicsi presztizs =kicsi ár miatt vettem az első Fiatomat.Nem bántam meg.Semmivel sem rosszabbak,mint a többi autó,ugyanúgy vannak hibáik,mint a többinek.21 év után az ötödik Fiatomat hajtom és a következő is az lesz.Vontattam velük szervízbe Opelt,VW-t,Toyotát.

  • 2017.10.31. at 06:18
    Permalink

    a fiattól isten mentsen!!! a volt csajom faterjának doblo ja volt 1.3 diesel. egy igazi rakat sz*r annyit róla hogy meredeken alig bírt felmenni ha tele volt emberrel (7 ülés) akkor fel sem bírt menni a hegyre. kuplung indirekt és autópályán halásosan fos volt 12-130 a végsebessége de ha 7 en ültünk benne akkor max 100 szoval doblot 1.3 motorral senki se vegyen mert az egy nulla autó 0-100 az volt kb 70 másodperc elég siralmas. egy szó mint száz egy akkora fakockába mint a doblo egy minimum 2000 turbódízel való

  • 2017.10.31. at 06:18
    Permalink

    Egy valami biztos tény: Az Opelnál tuti nem tudnak rendes váltót csinálni, csak ritkán….
    Volt 2 Ascona B-nk a családba (1978-és egy 79-es).Egyest nem lehetett tenni bennük csak ha állt a kocsi.
    Opel Kadett E, ott akadozva kattantak a fokozatok, Corsa B 2db, mindkettőbe nehéz volt a fokozatok között váltani, sokszor elsőre nem is sikerült.Astra F-G, ugyan az amint a Corsa B, Astra H kicsit jobb de még mindig akadozik.
    Egy igazán jó Opel váltóval találkoztam, a B Asconámba tettem be, de sajna nem tudom melyik Opelből való volt.Asszem Talán a Rekord 2.3D-ből…5 sebességes volt, és nem a szokásos Opeles “felhúzós” rükverces, hanem erősen balra kellett húzni, majd előre az egyes fokozat felé.Olyan váltóval a mai napig csak egy Mitsu Coltban találkoztam.Pontos, szinte észrevétlenül lehet kapcsolni a sebességeket, nem akad, jó és rövid úton járt, valamint extrém helyzeteket is gond nélkül kezelte (visszaváltás 1-be 40-nél, vagy 2-be 80-nál..se egy reccsenés, se egy akadás)

    Amúgy meg minden autóban van valami kicsi jó, és kicsi rossz is 🙂

  • 2017.10.31. at 06:18
    Permalink

    Ha annyira szereted az olasz kultúrát, akkor meg kellene jegyezni, hogy az olaszok nem esznek macskát. Ették akkor, amikor mindenki más is ette a lóval, meg a patkánnyal együtt. Vagyis a világháborúban. De ne aggódj, a nagyapád is azt ette.
    Ez az egyik. A másik, a cikk tényleg hagy kívánni valót maga után.
    A harmadik, valaki meg tudná mondani, miért fagy le mindig a gép, ha erre az oldalra belépek?

Vélemény, hozzászólás?