[kepallobal=418667]Változott az útvonal, Peru is csatlakozott a házigazda országokhoz[/kepallobal]
Volt egyszer egy Dakar-rali Afrikában, pontosabban nem is egyszer, hiszen az aktuális verseny már a 34. a sorban. Ám ez a Dakar már negyedik éve Dél-Amerikában porol, mert az eredeti helyszínről - politikai instabilitás és terrorfenyegetettség miatt - lépni kellett. A 2012-es viadalnak alaposan megváltozott az útvonala, és Peru is bekapcsolódott a programba. A január 1-jei rajt maradt Argentínában, viszont a mezőny már nem Buenos Airesből indul (nem is érinti, s nem is tér oda vissza), hanem attól délebbre és keletebbre, az Atlanti-óceán partjáról, Mar Del Platából startol, hogy aztán folyamatosan északnak és nyugatnak haladva – Argentínán és Chilén, pampákon, az Andok hegyein, az Atacama sivatagon, s homokdűnéken át – végül felfedezze Perut, majd 15-én Limában, már a Csendes-óceánnál finiseljen.
A nevezési listán 50 nemzet 465 indulója szerepel: 185 motoros, 33 quados, 171 autós és 76 kamionos. A mezőnyben 11 nő van, és ismét szurkolhatunk magyaroknak, mert tizenegyedik Dakarjának vág neki Szalay Balázs (oldalán Bunkoczi Lászlóval az
Opel Antara RR-ben), kíséri őt a Darázsi Zsolt, Hoffmann Péter, Vörös Ferenc trió az MAN 18.285 kamionban, sőt Sebestyén Sándorért és Bognár Józsefért is szoríthatunk, akik egy Toyota Land Cruiserben próbálnak szerencsét.
Két autós és egy kamionos magyar csapatnak szurkolhatunk
Szalay szerint akár a legjobb tízbe is bekerülhetnek, ha minden a lehető legjobban alakul. Nem egyszerű feladat, mert bár a legutóbbi Dakarokon egyeduralkodó,
már csak vízhordó Volkswagen kiszállt (
átnyergelve a WRC-be), bőven maradt kiváló - gyári - pilóta és autó nem szerény költségvetéssel, profizmussal és győzelmi eséllyel. Akit hiányolhatunk, az az élő legenda, a WRC-ben és a Dakaron is diadalmaskodó Carlos Sainz, de például tavalyi touareges csapattársai most is mennek, csupán más színekben.
Balra Al-Attiyah Hummerje (Robby Gordoné narancssárga lesz), jobbra De Villiers Toyotája. Előbbi hátsókerekes, mindkettő benzines, rettenet erős, s akár a győzelemre is jó lehet
A 2009-es legjobb Giniel De Villiers
Toyota Hiluxszal, a címvédő Nasser Al-Attiyah (a híres-hírhedt Robby Gordonhoz hasonlóan) a szörnyeteg Hummer H3-assal készül nyerni. Legnagyobb riválisuk Mr. Dakar, a rekordbajnok, a kilencszeres (motorral hatszoros, autóval háromszoros) első Stephane Peterhansel, aki a BMW X3CC-t Mini All4Racingre cserélte. Ez a
Countryman-alapú járgány persze voltaképp BMW, s már tavaly is meglepően szépen hasított. Motorja az utcai modellekből is ismert háromliteres, biturbó dízel óvatos 315 lóerővel és 700 Nm-rel, váltója 6 fokozatú szekvenciális, kasztnija közel 2 méter széles, 2 méter magas és 2 tonna súlyú, szóval legfeljebb nevében Mini. Az X-Raid Team összesen 5 Minivel és 3 BMW-vel támad, s akik még - Peterhanselen kívül - győzelemre vihetik a Minit, az az ugyancsak rendkívül rutinos Krzysztof Holowczyc vagy Nani Roma.
A Volkswagen kiszállásával ez a Mega-Mini a legesélyesebb a Dakar-sikerre
Peterhansel tizedszer nyerne
A motorosoknál két alapvetés van: max. 450 köbcentis lehet a gép, s vagy Marc Coma, vagy Cyril Despres nyer KTM-mel. Legalábbis 2005 óta ők ketten uralják a terepet, de egészen gyönyörűen, testvériesen osztozkodva a sikereken - nos, a sorminta Despres elsőségét ígéri. A quadosoknál a yamahás Patronelli-fivérek levesébe a yamahás Machacek köphet bele. A kamionosoknál sem a hétszeres bajnok "cár", Csagin, sem legfőbb ellenfele, a naná, hogy szintúgy Kamazt - ész nélkül - hajtó Kabirov nem indul, így Loprais (Tatra), De Rooy (Iveco) és a többiek elkaphatják a "maradék" orosz brigádot.
Én azt nem értem, hogy van egy év felkészülési idő, erre mindenki ( pl. Szalaiék is a pótalkatrészek küldésével, stb ) az utolsó előtti pillanatokban ugrál, rohangál, aztán Szalaiék is elmennek egy olyan autóval, amit ithon minden médiában nyomnak, ott meg az első-második napon már minden baja van, s csak küzdenek mint disznó a jégen. Hogy nem lehet építeni egy év alatt egy kiforrott technikát ? nem értem.
Nem az első eset lenne, hogy nem rajtuk, hanem a szerelőiken múlik az hogy célba érnek-e egyáltalán.
Uff!
Mióta nem Afrikában tartják, már alig érdekli az európai embereket… Ez sajnos tény. Tudom, hogy most Afrika nem éppen nyugodt, de sose volt az.