A BMW is élénken érdeklődik a szupertextil iránt
Érintésérzékeny textil forradalmasíthatja a vezérlést
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A montreali fejlesztőcsapat tulajdonképpen textilvékonyságú kondenzátorszálat alakított ki, ezt szövik a hagyományos kárpit belsejébe.
“Megpróbáljuk az okostelefonok érintőképernyőjét textilből reprodukálni. Olyan alkalmazásokat keresünk, ahol a vékony, rejtett vezérléssel kiválthatjuk a gomberdőt.” Így jellemezte legújabb fejlesztésüket Makszim Szkorobogatij, a montreali Polimer Szakiskola kutatója. Kidolgoztak ugyanis egy puha, polimer-alapú szálat, melynek elektromos töltése attól függően változik, hogy hol érintik meg, vékonysága miatt pedig könnyedén beleszőhető egyéb textíliákba. A szál előállítása a következőképpen történik. Rézdrótot burkolnak elektromosságot vezető és szigetelő polimer rétegekkel, és így egy körülbelül két centiméter átmérőjű henger alakú kondenzátort hoznak létre. Ezután a hengert 200 celsius fokra hevítik, és addig nyújtják, míg a puha, elasztikus szál el nem éri a 9 tized milliméteres átmérőt.
Az így keletkezett szálakat már hagyományos szövési eljárással integrálják sima textilszövetbe. A szálakat egy 10 x 15 cm-es textilbe szőtték bele, és amikor váltóáramot vezettek beléjük, az érintések és simítások hatására változott az anyag kapacitása, azaz töltése az érintett pontokon. Erre a tulajdonságra alapozva a fejlesztők írtak egy számítógépes programot, mely nagy pontossággal képes követni az ujjak mozgását, és innen már csak egy lépés, hogy a mozgásokhoz különféle funkciókat, például a rádió hangerejét, vagy a klíma vezérlését is hozzá lehessen rendelni. A fejlesztőknek ráadásul ezúttal sikerült moshatóra, azaz mindennapos használatra alkalmassá tenni az érintésérzékeny anyagot, az eddigi hasonló próbálkozások általában ezen a fontos ponton buktak el. Képzeljük csak el, milyen előnyös és kényelmes lenne, ha az ülés vagy a műszerfal egy bizonyos pontján kellene csak húzni vagy nyomni egyet a rádió bekapcsolásához, vagy épp a gerinctámasz beállításához.
A BMW fantáziáját is élénken foglalkoztatják ezek az intelligens textilek, i-sorozatukban abszolút helye lenne ezeknek a ma még futurisztikusnak tűnő, de megvalósulásuk esetén rohamos terjedésre esélyes anyagoknak. A Genfben bemutatott Vision Connected Drive tanulmányautóban a fűtést és a zenét például gesztusokkal vezérelheti a sofőr, de ennél egyszerűbb, és egyelőre feltehetően pontosabb is lenne az érintésre reagáló textilek alkalmazása.
komoly anyag. ha lehetne akkor szereznék belőle