Ellenszer a parasztindexelésre: komfortindex utólag
Indexokosítás: Waeco MagicTouch MT2000
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Utólag is felvértezhetők komfortindexszel az autók, megnéztük, miként, milyen költséggel.
Ezen rendszerrel - legalábbis azoknál az autósoknál, akik eljutnak az indexkar érintéséig - már nincs lehetőség a túlzottan félreérthető vagy nehezen észrevehető egyetlen pislantásnyi irányjelzésre, ugyanakkor a kényelmi rendszer használóit túlzottan elkényelmesítheti. Könnyen rá lehet szokni arra, hogy párhuzamos közlekedésnél elég egyetlen pöccintés, és megvan a három indexvillanás, nem kell kapcsolgatni az irányjelzőt. Így aztán parasztindexelő - rendszeresen csak egyet villantó renitens - válhat az alapvetően normális - az irányjelző használatát nem hanyagoló - autósokból is. Ugyanis ha olyan autóba ülnek át, amelyben nincs meg az index komfortfunkciója, az egy pillanatra felvillantott indexekből senki nem fogja felismerni a sávváltási szándékot.
Szerencsére ma már e - sokak szerint bolhából elefánttá nagyított, de néhányak, köztük a szerző szerint is valós - problémára is van megoldás. A Conrad vaskos katalógusában bukkantunk rá, Waeco MagicTouch MT2000 névre hallgat. Talán az autógyártók is e modult veszik nagy tételben nyilván olcsóbban, mint a mezei autós, bár a 13 990 forintos bolti ár sem tragikus. A dobozka elve egyszerű: kell kapjon tápot, jelet az irányjelző (oldalankénti kábeleiből), s ha csak egy indexvillanásnyi jelet észlel, azt megismétli még háromszor.
A bekötés persze messze nem ilyen egyszerű, mint az elv, hiszen táp, test a működéshez és az oldalankénti irányjelző-kábel is szükséges hozzá. Még azoknak sem érdemes saját maguknak belefogni a munkába, akik nem riadnak vissza némi forrasztgatástól, leginkább ugyanis annak ismerete szükséges, hogy az említett kábelek hol futnak az autóban - s az ilyen részletes kapcsolási rajzokat sok esetben féltve őrzik az autógyártók. Mi egy első generációs, azaz 2005-ös Chevrolet Sparkba kívántuk beépíteni a rendszert, s mivel ehhez sem találtunk kellően alapos rajzot a neten, felkerestük a kényelmi és biztonsági elektronikákra specializált Deák Autóelektronikát, hogy oldják meg a problémát. Két okból is örültek a feladatnak: új termék, amire szerintük is van kereslet, másrészt pedig a Spark kellően egyszerű és nem is túl friss modell ahhoz, hogy egyszerű legyen a rendszer beépítése.
"Ha szerencsénk van, a vészvillogónál összefutnak az irányjelző oldalankénti kábelei, s a lepattintható középkonzol mögé mehet is az egész rendszer" - hangzott a tapasztalt műhelyes véleménye. Szerencsénk volt, valóban összefutottak a kívánt kábelek ott, s így oda be is lehetett kötni, egyszerűen el is lehetett helyezni a modult, ami egyébként a pozitív és a negatív impulzus fogadására, illetve ismétlésére is fel van készítve, mindössze megfelelően kell beállítani a jumpereit.
Szerencsés - a miénkhez hasonló - esetben a rendszer akár kevesebb mint egy óra alatt is beépíthető. Alapszabálynak fogható fel, hogy minél régebbi autóba kerül, a munka nagy valószínűség szerint annál egyszerűbb lesz. Mai, multiplex elektronikás, illetve CAN-buszos autók esetében a beszerelés minden bizonnyal bonyolultabb lenne, az is elképzelhető, hogy irányjelzőnként kellene bekötni a jel ismétlését. A beépítési munka költsége is ennek megfelelően kúszhat felfelé, az alsó hangon említett 5000-ről mondjuk csak extrém esetben mehet 10 ezer fölé. Hogy uszkve 20 ezer sok vagy még emészthető-e azért, hogy egy érintésre hármat villanjon az index, azt mindenkinek magának kell eldöntenie. Tipikusan olyan termék a komfortindex, amire az általa még meg nem fertőzöttek fölösleges tételként néznek, míg akik már megszokták, gond nélkül kifizetnének érte ennyit, hiszen egy-egy márkánál gyárilag pohártartót mérnek ennyiért.
Köszönjük a tesztkészüléket a Conrad Szaküzletnek, a szerelést a Deák Autóelektronikának!
hbikesr (kukac) t-online.hu
Folytassuk itt, nem akarom, hogy bármiféle reklámszaga legyen. Csak leírtam a véleményem, hogy szerintem nagyon szerethető kis extra.
Szia CCHPacsker! Kérdezném, hogy mi a típusa a kütyüdnek amit beépítettél a kocsidba, hol és mennyiért lehet beszerezni (tetszett, mert köszönni is lehet vele).
Köszi:BSZ
Német konszern autókban ez alapból megvan. Nekem 5 éves lesz lassan az autóm, (Octavia) már abban is benne volt alapból. Eddig nem is tudtam, hogy ez extra. Már meg sem merem említeni az eső szenzoros ablaktörlőt. De vigyázzatok, a kormányuk ezt meghallja, akinek háromnál kevesebbet villan az irányjelzője, bírságolni fogja őket! Akinek meg többet, annak villanásonként 5000 Ft-ot számolnak fel! Résen vannak, ne adjatok nekik újabb ötleteket!:)
Paraszt!?, akkor milyen a Cigány, zsidó indexelés? Mifelénk a cigók, parasztnak hívják a Magyart, valljuk be nem ok nélkül, a Magyar nagy százaléka, paraszti származású, tehát nekik sértő a parasztozás, bezzeg a köcsög szót kicsillagozzák sok fórumon.
A bunkó jobb szó ehhez.
A “parasztindex”-nél sokkal nagyobb veszélyforrás, ha nem idejében indexelnek. Ha már elkezdte az irányváltoztatást, mi a búbánatnak indexel? Akkor már látom, hogy merre tart!
…és ezt a cikkben leírt kényelmi berendezéssel sem lehet elhárítani. Itt csak az a megoldás, mint a nepáli közlekedésrendészetnél: szabálytalankodik a buszsofőr? Kiszállítja, két nagy pofont lekever neki a rendőr. 🙂
20+ éves Toyota-ba használok egy okosabb fejlesztést. Körforgóból kijövet, autópályán sávváltásnál, országúton előzésnél… nagyon praktikus. Az ember nagyon könnyen hozzászokik és annyira megszereti, hogy előszeretettel használja sokszor olyan helyzetben is, amikor eddig kimaradt. (pl előzésből való visszajövetel).
Fontos szempont volt, hogy a sajátom tudja az említett egyet villantok “előzhetsz”, jobb-bal-jobb “kamionos köszit” és akár a 2 indexet is.
Egy videó a működéséről:
[url]http://www.youtube.com/watch?v=AMaK0omuSx4[/url]
Mindenkinek ajánlom. Feldobja az autózást 🙂
Előljáróban: ’79-es Trabantom van. SOHA nem jelentett problémát még az sem, hogy visszafelé is kézzel ki kell kapcsolnom az indexet. Bekapcsolom, ha jelezni akarok és kikapcsolom, ha befejeztem a manővert. MÉGSEM HALTAM MÉG EDDIG BELE ! Pedig szoktam elég húzós túrákat tenni az öreg vassal(pl.: Prága,Poznan, stb) Aról nem is beszélek, hogy ezzel a rendszerrel viszont nem tudok 1-2 dolgot megtenni:
– Gyakran a túrákra utánfutót húzok és sokszor egy jobrra irányjelzővel segítem a mögöttem haladót, ha látom, hogy előzni akar. Na ezt ezzel a rendszerrel nem tudom 1 villantással megtenni
-Ami még rosszabb: Ha megköszönni szeretnék valamit, jobb helyeken ezt jobbra-balra irányjelzéssel szokás megtenni. Ezt ismét nem tudom, ha ez be van építve.
Aki persze szeretné, ha lenne ilyen)is az autójába, én ugyan nem beszélem le, csak arra akarok rámutatni, hogy bizony az emberi lustaság nem ismer határokat…
Én már két éve pontosan ilyet használok, nekem nagyon bevált. Hozzá kell tegyem, hogy nagyon halk az én autómban az indexvisszajelzés, sokszor hagytam már véletlenül rajta, mert a rádió mellett már nem hallom.
Így viszont csak megpöccintem és akár több sávot is tudok anélkül váltani, hogy mégegyszer hozzá kell érjek. De akár körforgalomból kijövet, autópályán is nagyon hasznos, kényelmes, hogy csak egyszer érek hozzá. A feleségem autójában nincs ilyen, no, én (akaratomon kívül, megszokásból) ott szoktam néha “parasztindexelni”. Aztán rájövök, hogy ebben nincs komfortindex.
Szóval nekem bevált, megérte.
Nálam az a paraszt-TAJPARASZT-,aki szándékosan nem használja azt a k@rva indexet,mert attól olyan menőnek érzi magát.Szánalmas.
Nálam elég sok állapotú:
– tud 0-át, azaz nem kapcsolom be 😉
– tud “felet”, ha igen rövid ideig nyomom…
– tud csak egyet villantani (ha rövidebb ideig nyomom, mint ami a 3-hoz kell)
– tud 3-at (ha éppen az ahhoz szükséges rövid ideig nyomom)
– tud folyamatosan végtelenszer (ha fixre kattintom) 😉
– tud tetszőleges számút (fixre, majd megfelelő villantás után /pl.5/ kikapcsolom) 😉
Már ez is 5+1 változat, ráadásul nem csak kitaláció, hanem közlekedésnél akarva-akaratlanul ezek történnek… Monnyuk a “fél” csak véletlen szokott lenni és szégyenlem is magam miatta… :)))
Üdv!
Amikor én tanultam vezetni,nekem akkor megtanították,hogyan használjam az indexet…
Aki csak egyet indexel,nem kényelmi berendezéssel kéne traktálni,hanem lelőni.
Ha meg fáj a keze,ne vezessen!
Ha nem tudod mit jelent, az jó, mert ezek szerint Te, rendesen szoktál indexelni.
Én azt várom, hogy kitalálják már az öt állapotú indexet.
Lehessen külön jelezni, hogy elfordulni akarok vagy megállni.
Azaz az indexkar 5 állapotú legyen, fel-le egyszerű fordulást, továbbkattintva parkolási szándékot jelezne.
Villogást tekintve, lehetne a parkolást kettős villantással jelezni – ugyanúgy villogna, de egy villantás helyett kettőt – mint egérnél a szimpla-klikk és dupla-klikk.
Nekem egy Terrano II-es ben van közel 3 éve egy “okosító” ami házilag készítettek 4000ft-ért.
Semmi többre nem szolgál mint egy kényelemi, biztonsági berendezés. Az a kérdés kinek mennyit ér ez meg, hogy tudja 3 X biztosan villogott és ezzel elkerült egy eseményt?
Én már 5 éve használom az autómban és teljesen meg vagyok elégedve vele. Igaz hogy nem köttetném be külön,m ert azért ennyi pénz eléggé fáj a hónap végén. De kerékpáros előzésnél és autópályán állandóan használom. Szerintem nem felesleges extra. én is utálom ha valaki csak egyet villog és én esetleg nem veszem észre.
Ez is csak egy újabb felesleges “extra”.Ha már hozzáérek az indexez olyan mindegy hogy rendesen kiteszem vagy csak hozzáérek hogy 3-at villanjon, ugyanaz a mozdulat főleg ezért tartom feleslegesnek.A mai üzemanyag árak mellett 14 ezer forintot én inkább beletankolok az autómba mintsem ilyen hülyeségekre költsem a pénzt.
Aki nem szokott hozzá, az valóban fölöslegesnek tarthatja. Aki viszont már megszokta, annak hiányozhat. A parasztmód indexelés a csak egyetlen villanásnyi irányjelzésre utalt.