Nem vezet a sofőr: kisebb a fogyasztás, kevesebb a baleset
Már működnek a SARTRE program sofőr nélküli autói
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Autóvonat fejlesztésébe fogott néhány közreműködő vállalattal a Volvo: üzemanyagot, időt és emberi életet is megspórolnak.
Bizonyára nem egy ember fejében vetődött már fel az, ami egy cimboráméban is: autópályákon miért nem csatlakoznak mondjuk egy drótkötélre az autók, amiről a lehajtókon le is lehetne válni, menet közben azonban a temérdek ráfutásos baleset, a sávváltási hibák, de még az elbóbiskoló sofőrök miatti komolyabb tragédiák is megspórolhatók lennének. Legfeljebb valaki csak a „végállomáson” ébredne fel. Nos, ilyen rendszer egyelőre nincs, de a részint az Európai Bizottság által finanszírozott SARTRE - Safe Road Trains for the Environment, azaz a „Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért” program automatizálni kívánja a fogyasztásminimalizálók bevált módszerének számító alapvetést, hogy szélárnyékban - főként egy kamion mögött apasztható az autó étvágya.
A rendszer még ma is utópisztikus, pedig nemrégiben sikeresen fejeződött be az első közúti tesztelés, melynek során az egy felvezető teherautóból és az azt követő, teljesen automatikusan haladó három autóból összeállított flotta, mintegy 200 kilométert tett meg közúton, nem egyszer 90 km/órás sebességet elérve, miközben a járművek legfeljebb 6 méteres távolságban követték egymást. A 2009-ben indított projekt idén ősszel már négy követő autóval kívánja megjelentetni rendszerét, melynek köszönhetően az ahhoz csatlakozók 20 százalékkal szerényebb üzemanyag-fogyasztással, az autópályás balesetek 80 százalékáért felelős emberi tényezők kizárásával és nem utolsó sorban temérdek szabadidő megtakarításával juthatnak majd el céljukhoz. Mivel a SARTRE egyetlen autógyártó partnere a Volvo, a rendszer megjelenése elsőként mindenképp a biztonságáról eddig is híres svéd márka modelljeiben várható.