Hatalmas verseny folyik a legtisztább autómárka címért
Melyik a legzöldebb autómárka?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Elkészítette éves, a 2011-ben eladott autók emisszióját értékelő tanulmányát a JATO Dynamics. A kínálat egyértelműen zöldül, de nem mindenhol azonos mértékben.
Hiába mutatta be a piac legolcsóbbjának ígért, aszkéta fogyasztású Yaris Hybridet a Toyota, tavaly még szerény, az átlagosnál kisebb mértékben apadt eladott autóinak emissziója, ezért a másodikról a negyedik helyre csúszott vissza. Ritka kivétel a Mini és a Chevrolet, amelyek a trendekkel szembe menve növelték kibocsátásukat.
A legkelendőbb autómárkák CO2 rangsora
Forrás: JATO Dynamics
A 120 g/km-es limit alá egyelőre csak a listavezető Fiatnak sikerült beférnie, a 140 grammos szintet azonban már a legtöbb tömegmárka hozza, csupán a Chevrolet, a Nissan, a Dacia, a Honda és az Audi lóg ki belőle - utóbbi jól mutatja, hogy a prémiumbrandeknek van még mit fejlődniük. Dicséretes ugyanakkor, hogy sokat meg is tesznek annak érdekében, az Aston Martin például 10,2, a Lexus új, kompakt hibridjével 28 (!) százaléknyit apasztott tavalyi eredményéhez képest.
Márka | Átlagos CO2 - 2010 | Átlagos CO2 - 2011 | Változás (g) |
Fiat | 123,1 | 118,2 | -4,9 |
SEAT | 131,3 | 125,2 | -6,1 |
Citroën | 131,8 | 125,2 | -6,5 |
Toyota | 128,2 | 126,5 | -1,7 |
Alfa Romeo | 137,0 | 127,8 | -9,2 |
Mini | 126,4 | 128,3 | 1,9 |
Peugeot | 131,4 | 128,5 | -2,9 |
Renault | 134,0 | 129,0 | -5,0 |
Suzuki | 137,3 | 132,6 | -4,7 |
Ford | 136,9 | 132,7 | -4,2 |
Hyundai | 137,4 | 133,5 | -3,9 |
Opel/Vauxhall | 139,2 | 133,8 | -5,4 |
Kia | 139,9 | 134,9 | -5,0 |
Skoda | 139,9 | 134,9 | -5,0 |
Volkswagen | 140,9 | 135,5 | -5,4 |
Chevrolet | 140,2 | 141,0 | 0,8 |
Nissan | 147,1 | 141,9 | -5,2 |
Dacia | 147,6 | 143,8 | -3,8 |
Honda | 147,1 | 144,1 | -3,0 |
Audi | 153,0 | 146,2 | -6,8 |
Forrás: JATO Dynamics
Európa CO2 rangsora
Forrás: JATO Dynamics
Ország | Átlagos CO2 - 2010 | Átlagos CO2 - 2011 | Változás (g) |
Portugália | 127,3 | 122,7 | -4,6 |
Hollandia | 135,6 | 126,2 | -9,4 |
Dánia | 131,7 | 126,7 | -5,0 |
Belgium | 134,0 | 127,5 | -6,5 |
Franciaország | 130,8 | 127,6 | -3,2 |
Írország | 133,0 | 128,2 | -4,8 |
Olaszország | 132,7 | 129,7 | -3,0 |
Görögország | 142,5 | 132,5 | -9,9 |
Spanyolország | 138,6 | 134,3 | -4,3 |
Norvégia | 141,6 | 134,4 | -7,2 |
Anglia | 143,8 | 138,0 | -5,9 |
Ausztria | 143,2 | 138,2 | -5,0 |
Szlovénia | 143,7 | 139,2 | -4,6 |
Lengyelország | 147,8 | 141,6 | -6,2 |
Magyarország | 147,6 | 142,0 | -5,6 |
Svédország | 151,8 | 143,5 | -8,3 |
Csehország | 149,6 | 143,8 | -5,8 |
Finnország | 149,5 | 144,1 | -5,4 |
Szlovákia | 149,5 | 144,7 | -4,8 |
Németország | 151,5 | 145,6 | -6,0 |
Svájc | 161,8 | 154,9 | -6,9 |
Európai átlag | 140,9 | 136,1 | -4,7 |
Forrás: JATO Dynamics
A JATO nem csak a márkákat állította rangsorba eladott autóik átlagos emissziója alapján, hanem az említett értéket országonkénti bontásban is kiszámolta. Ebben a versenyszámban Portugália vezet, ott veszik a legszerényebb emissziójú – legkisebb fogyasztású modelleket. Óriásit, a hetedikről a második helyre lépett előre Hollandia – ahol adókedvezményt kaptak az alacsony szén-dioxid kibocsátású autók. Norvégiában, Svédországban és a Görögországban szintén jelentős az emisszióapadás, nem szerény Németországban és Svájcban sem, igaz, utóbbiak (azaz a sereghajtók) esetén van miből visszafogni.
Az apadás minden bizonnyal idén is megmarad, hiszen az autógyártók 2015-re 130 g/km átlagos érték alá szeretnének lemenni.