Nagy tekintély kompakt méretekkel – Audi Q3 teszt
Audi Q3 2.0 TDI quattro S tronic teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A legkompaktabb Audi SUV csúcsverziójával, erősebbik dízelével, összkerékhajtással és automata váltóval, valamint a nagyobbakét súroló árral járt nálunk.
Míg utastérben a Q3 városbarát méretei nem kívánnak túlzó kompromisszumot, a csomagtér már igen. A 460 literes alapméret nem lenne rossz, az viszont felfoghatatlan, hogy merev, kézzel pakolandó és nem is túlzottan egyszerűen ki-be emelhető kalaptartót, illetve raktérfedőt kapott. Ha ezt sikerült volna kiváltani – akár a Mazda által már a 6 Sportkombijában, de a Q3 konkurensének számító CX-5-ben is bevetett, s részlegesen itt is alkalmazott – az ajtóval emelkedő megoldással, eszünkbe nem jutna az 1365 literig csaknem a padlósík megtartásával bővíthető teret bántani.
A farnál azonban bizonyára érdekesebb az orr, pontosabban, hogy mi lapul ott: a tesztautó esetében 2,0 literes, közös nyomócsöves TDI turbódízel, 177 lóerővel és 380 Newtonméter nyomatékkal, stop-start elektronikával. Míg a szerényebbik, 140 lóerős dízel csakis kézi váltóval, de opcióként quattro összkerékhajtással is kapható, az erősebbik mindenképp összkerekes és 7 fokozatú, dupla kuplungos, az Audi nyelvén S tronic automata váltós. Utóbbi gyorsan, de az automatákhoz szokottak számára kissé talán érezhetően kapcsol, talán szándékos hangolási játék miatt, érezze csak mindenki, hogy ez nem egy hagyományos automata. Sok fokozatának köszönhetően az autópályás 130 km/órás tempó szerény, 2200 1/perc fordulattal és csendesen futható. Nem tréfáltak a gyáriak, hogy még az alapokat adó Cross Coupé quattro koncepciómodellhez mérten is apasztották a légellenállási együtthatót, a Q3 autópályás futása tényleg nagyon halk. És nem csak halk, takarékos is, az 5,9 l/100 km gyári vegyes fogyasztási érték összkerékhajtással, automata váltóval és bő 1,5 tonnás saját tömeggel kiváló, s a 6,8 literes tesztátlag sem rossz. Szintúgy jó a 8,2 másodperces 100 km/órás sprint is, a Q3 kellően dinamikus és ami sokszor még fontosabb, stop-start rendszere is finoman dolgozik.
Az autópályán csendes és országúton is feltűnően halk dízel városban gyorsításkor azonban már hallhatóvá válik, kicsit mormogós, s zavaró lehet, hogy az elektromos szervóval könnyített – felárért parkoláskor akár saját magát tekerő – kormánykerék is jól hallható hangokat ad. Az elöl MacPherson, hátul multilink futómű az extraként szerelt, 235/50 R18-as (Pirelli Scorpion Verde) abroncsokkal kissé feszes, ellenben a méretekhez képest kiemelkedően jó kanyarjellemzőket ad. Bár a Q3 is quattro, mivel keresztmotoros, nem a nagyobbaktól megszokott Torsen diffis, állandó összkerekes, hanem Haldex kuplungos, azaz a hátsó kerekek csak az elsők elpörgésekor kapnak nyomatékot, meg persze akkor, amikor a számítógép úgy gondolja, hogy szükséges, így tempós kanyarban is, csökkentve minimálisra az ott fellépő alulkormányzottságot. Fixre nem zárható, így a 17 centiméteres hasmagasság (és az abroncsok miatt) eleve korlátozott terepképességek nem kiemelkedőek, de abban azért biztos lehet a Q3 tulaja, hogy télen a sípályához ugyanúgy könnyedén fel fog tudni menni, mint ahogyan a csak járdán lévő parkolóhelyhez.
Visszagurulásgátlós ESP, 6 légzsák, légkondicionáló és az alapvető kényelmi extrák (elektromos ablakok, központi zár, légkondi, nem is rossz rádió) alapáron járnak a Q3-hoz, opcióként pedig temérdek tétel, akár sávtartó elektronika, holttérfigyelő, táblafelismerő rendszer vagy Google alapú navigáció is elérhető. Nem olcsón, s már az elektrokróm (éjszaka fényre sötétedő) tükrökért, az automata klímáért és az USB/iPod csatlakozóért is felárat kell fizetni. Tesztautónk mintegy 3 millió forintnyi extrájába navigáció nem, csak annak előkészítése fért bele, automata reflektoros Xenon fényszórói viszont elemi fényerejükkel jól vizsgáztak. Nem vitatható, hogy a Q3 kompakt méretei ellenére kiváló sokcélú autó, városban, országúton, autópályán, de még könnyű terepen is kellemes, ám mind a 2.0 TDI quattro S tronic 10 769 980 forintos listaára, mind pedig a tesztautó extrákkal növelve 14 234 250 forintos vételára jól mutatja, hogy komoly prémium-felárral érhető csak el.
Árak
Tesztmodell alapára
10 769 980 Ft (2012.06.18.)
Tesztautó ára
14 234 250 Ft (2012.06.18.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Teljesítmény:
130 kW (177 LE) 4200 1/min-nél
Nyomaték:
380 Nm 1750-2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,2 s
Végsebesség:
212 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4385 mm
Szélesség:
1831 mm
Magasság:
1608 mm
Saját tömeg:
1585 kg
Össztömeg:
2185 kg
Tengelytáv:
2603 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
460 l
Belső szélesség elöl:
1470 mm
Belső szélesség hátul:
1430 mm
Belmagasság elöl:
910-995 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
215 mm
Ülőlap hossza elöl:
510-560 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1060 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1010 mm
Csomagtér magassága:
440-730 mm
Csomagtér hossza:
850 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1620 mm
Raktérnyílás szélessége:
1090 mm
Raktérnyílás magassága:
900 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
szekvenciális - 7 fokozatú
Nyomaték:
380 Nm 1750-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
130 kW (177 LE) 4200 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
212 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,2 s
CO2-kibocsátás:
156 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
67 dB(A)