Kompakt modellek 1,5 millióért – mit érdemes venni?

Golf vagy bármi hasonló 1,5 millióért. Hagyható a népautó?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Piaci etalon a Volkswagen Golf. Sokan vágynak rá, kevesebben engedhetik meg újonnan. Vajon használtan, 1,5 millió forinttal a zsebben milyet kapni, és milyet a konkurenseiből?


Noha a múlt héten mutatkozott be a Volkswagen Golf hetedik generációja, ez az a modell, amelynek használt példányai ára erre a legkevésbé fog reagálni. Piaci etalon, a kompakt osztályt, azaz az alsó-középkategóriát fémjelző széria, sokan vágynak rá használtan, s egy-egy korrekt példányért talán egymásra licitálni is képesek a vevők. Vajon milyet kap belőle az átlagvásárló, aki 1,5 millió forinttal a zsebében, 1,4-1,6 millió forintért szeretne autót venni. Mi mást, mint Golfot, hiszen 1974 óta csaknem 30 millió vásárló döntött mellette, s az biztos, hogy többen dicsérték, mind szidták.
Hirdetés
Képzeletbeli vásárlónknak a virtuális zsebében lévő 1,5 millió forintért elvárása, hogy az érte kapott autó ne legyen 6 évesnél idősebb, legyen benne légkondicionáló és persze legyen minél fiatalabb, legyen minél kevesebbet futott, lehetőleg női, orvos tulajdonostól, esetleg nyugdíjas svájci bácsitól, aki természetesen csak a szomszéd faluba járt negyedévente... És akkor lássuk a valóságot! Golf, 6 év alatt, 1,5 millióért? Szinte kizárt, hogy találunk, még úgy is, hogy az említett, alkunyi ráhagyással néztünk szét a piac kínálatában a Használtautó.hu keresőjével. Lehet találni sérültet, honosítandó példányt és egy-két alap- vagy ahhoz közeli benzinest. A legfeljebb 6 éves korral kizártuk a Golf IV-eseket, ami mondjuk nem is baj - komoly előrelépés volt az ötödik generáció. Golfból valójában egyetlen, 1,6-os (102 LE) példányt találunk szervizkönyvvel és 187 500 kilométerrel, 2007 februárjából. Évi 35 ezres futásával keményen ment bele a kilométer, mivel azonban legalább bevallottan és (elvileg) gyári karbantartással, akár meg is érhet egy szemlét. Golfból egyébként nincs más, csak egy kicsit más ennyiért. Az egyterűsített, az alapnál magasabb, tágasabb utas- és csomagterű Golf Plusból lehet találni 1,4-es 75 lóerőseket akár szintén szervizkönyvvel, de 150 ezer környéki futással, 2006-ból. Ez nem csak tágasabb, de érezhetően lomhább és nem is takarékosabb, mint az 1,6-os Golf. A tipikus Golf-vásárló - véleményünk szerint - nem ilyen autót keres.
Inkább nézi meg első körben a konszerntestvérek hasonló modelljeit. SEAT Leonból hajszálnyit jobb a kínálat, itt az 1,6 102 LE motort két példányban is megkaphatja, 150 900 vagy 166 000 kilométerrel, fotó alapján egészen szép állapotú autóval, szintén szervizkönyvvel. A „spanyol Golf” vezethetőségével még talán jobb is, mint az eredeti, csomagtere viszont hajszálnyit szűkebb, befelé szűkülő tetőoszlopai miatt hátsó sora sem adja ugyanazt a tágasságot és kilátni is nehezebb belőle.
Mit kaphat a „legjobb Golfnak” számító Skoda Octaviából? Igen sokat! A második generációs újkori Octaviával párhuzamosan kínált, Golf IV alapú Tourból dízel, kombi, keveset futott vagy akár az utóbbi jellemzőkből egyszerre kettőt tudó verzió is kapható, a Golf V alapúból azonban még az (1,4 80 LE, 1,6 102 LE) alapmotorosok közül is jellemzően csak a sokat futottak férnek bele a 1,5 milliós keretbe. Némi szerencsével azért el lehet csípni egy-egy dízelt is. Mint arra egy korábbi használttesztünk is rámutatott, az Octavia akár 200 ezer kilométerrel is lehet kellemes autó - ha megfelelően karbantartották, ezért esetében is érdemes lehet korrektül karbantartott második generációst nézni. Csomagtere már az ötajtósnál is veri az alsó-középkategória átlagát (560-1420 literes), kombiként pedig még óriásibb (1580-1620 literes). Ha a VW-konszernen belül kell választani (nem feledkeztünk meg az Audi A3-ról sem, ám a kívánt feltételeknek megfelelő nincs), leginkább az Octaviát ajánlanánk, bár hozzátesszük, a Golf V-tel és a második generációs SEAT Leonnal közös alapú kiadás csak hajszálnyit olcsóbb azoknál, ám tágasabb, használhatóbb utasterű.
1,5 millióért elérhető, 6 évnél nem idősebb kompakt modellek

Modell Motorvariánsok Évjárat Futott km
Volkswagen Golf 1.6 2007 187 500
SEAT Leon 1.6 MPI 2006 150 900-166 000
Skoda Octavia Tour 1.4, 1.6, 1.9 PD TDI 2006-2008 49 270-178 000
Skoda Octavia 1.4, 1.9 PD TDI 2006-2007 193 256-nincs adat
Ford Focus 1.4, 1.6, 1.6 Ti-VCT, 2.0,
1.6 TDCi, 1.8 TDCi, 2.0 TDCi
2006-2009 20 000-242 000
Opel Astra Classic II 1.4, 1.6, 1.7 DTI 2006-2009 65 000-180 000
Opel Astra H 1.4, 1.6, 1.3 CDTI, 1.7 CDTI 2006-2008 38 000-303 000
Toyota Corolla 1.4, 1.6 2006, 2007 60 000-209 215
Mazda3 Sport 1.4 2007 nincs adat
Mitsubishi Lancer 1.6, 2.0 2006-2007 60 000-165 800
Nissan Almera 1.5, 1.5 dCi 2006-2007 41 215-140 680
Citroën C4 1.4, 1.6,2.0, 1.6 HDi, 2.0 HDi 2006-2007 46 000-168 000
Fiat Bravo 1.4 16V, 1.4 T-Jet 2007-2008 89 500-146 215
Renault Mégane 1.4, 1.6, 1.5 dCi 2006-2010 52 169-212 400
Peugeot 307 1.4, 1.6, 1.6 HDi 2006-2008 44 000-197 000
Chevrolet Lacetti 1.4, 1.6, 1.8, 2.0 D 2006-2008 20 770-124 841
Kia cee’d 1.4, 1.6 CRDi 2006-2007 147 528, 220 459


Érdemes azonban a Volkswagen konszernen kívül is nézelődni. Második generációs Ford Focusból például a Duna rekesztésére alkalmas a kínálat. Van szedán, kombi, dízel, automata, 20 ezret futott és még csupán 3 éves is 1,5 millióért. Motorból is az összes létező (1.4, 1.6, 1.6 Ti-VCT, 1.6 TDCi, 1.8 TDCi, 2.0 TDCi) elérhető, pedig a Focus aztán nincs komolyan lemaradva jellemzőivel a Golftól, csak épp a neve nem cseng olyan jól. Leginkább az 1,6-os motorokkal ajánlanánk - a TDCi dízel és a változó szelepvezérlésű Ti-VCT benzines egyaránt kellemes.

Opel Astrából szintén gazdag a kínálat, ám miként az Octaviánál a Tour, itt a Classic II adja az ajánlatok mintegy felét. Másik fele már a H generáció. Akár szedánként, kombiként, dízelmotorral is. A kínálat hosszú, de azért nem annyira, mint a Focus esetében. Az Astra javára szól azonban, hogy nagyobb arányban vásárolták és vásárolják a mai napig magánszemélyek, azaz a sokat futott cégautók között kevésbé kell keresni a valóban megkímélt, már-már "orvosautókat". Astra H-ból már nehezebb, de nem lehetetlen megkímélthez jutni ennyi pénzből - itt is elérhető az összes motor- és karosszériavariáns, a kínálat természetesen az ötajtós esetében a legjobb.
Már az Astra, Focus kitekintés is jól mutatja, hogy Golf jellemzőitől ugyan egy kissé elmaradó modellekből sokkal több, sokkal megkíméltebb, fiatalabb példány is kínálkozik 1,5 millióért, ha pedig még kijjebb kacsintunk, láthatjuk, hogy a kitűzött összegért akár 5 éves, szervizkönyves (ismeretlen, vélhetően magas futású) Mazda3, 6 éves, 60 ezret futott Toyota Corolla, illetve a mostani előtti Mitsubishi Lancer is kapható. Lancerből és Toyotából akár kombi is választható, a motorokra egyik szériánál sem mondható panasz. Koros széria a Nissan Almera, belőle 1,5 literes benzines vagy dízelmotoros verziók kínálkoznak az átlagosnál szerényebb, akár 50 ezer kilométer alatti, de átlag szerint is 100 ezer alatti futással. A japán konkurensek közül a legbelevalóbb modell, a Honda Civic 6 éves kor alatt nem érhető még el 1,5 millióból, a japán piaci etalon értékőrzése tehát még a Golfénál is jobb.

Másik végletnek tekinthető a Citroën C4, melyből gazdag ellátmányú, dízelmotoros verziók is megkaphatók, s van egy különleges ajánlat is, 6 éves, még forgalomba sem helyezett példány 11 kilométerrel, 1 599 000 forintért. Pedig a C4 nem rossz autó, alapmotorjával is vállalható, vezetési élményt mondjuk legfeljebb Coupéként ad, ötajtósan lágyan ringatva viszi utasait, ami szintén nem rossz. Hasonló jellemzők mondhatók el a Peugeot 307 és a Renault Mégane kínálatáról, ám ezekből nem csak dízel, hanem kombi, a Mégane esetében lépcsőshátú is kínálkozik 1,5 millióért. Ezen modellek sem vezetési élményükkel, hanem ellátmányukkal és a konkurensekhez mérten szerényebb futásukkal tudják megszerettetni magukat. Benzines motorjaik semmi extrát, de korrekt üzemet és erőszintet ígérnek, dízeleik takarékosak. A legtöbb mindössze 4 éves autót Mégane-ból lehet találni. Mivel mindegyikből lehet egészen alacsony futásúakat találni, bizony még egy Golf ellenében is ajánlhatók. Noha csak 2007-ben érkezett, a Fiat Bravo, egy-egy alap (1,4 95 LE) motoros példánya is befér a limitbe, s kis szerencsével akár turbós (1,4 120 LE) verziót is lehet találni. Bőven, akár dízelmotoros kombiként is van Chevrolet Lacetti. Ez a modell sem vezetési élményével fogja eladni magát, ellenben ellátmányához, akár mindössze 3 éves korához olcsó, s fenntartása sem túlzó tétel. Alap, 1,4 (94 LE) motorja is vállalható, a nagyobb benzinesek érezhetően torkosabbak, 2,0 literes csúcsdízele azonban nem csak erős, takarékos is.
Koreából Hyundai i30 még nincs 1,5 millióért, Kia cee’d-ből pedig 147 ezret futott benzines, 220 ezret megtett, forgalomból kivont, kevésbé ajánlható dízel érhető el. Az 1,4-es 109 lóerőst az elérhető modellek sorából a legjobb alapnak mondhatjuk, az említett futás pedig a cee’d esetében csupán a garanciaidő végét jelenti, így kifejezetten ajánlható a néhány ezer kilométerig, illetve 7 éve koráig (idén novemberig) még - ezen árért egyedüliként - gyári jótállással rendelkező cee’d.
Mit javasolnánk virtuális vásárlónknak? Hogy ne modellt, hanem állapotot keressen. Természetesen azon szériákból, amelyekből van kínálat. Így aztán a Volkswagen konszern modelljei csaknem kiesnek, s marad a Focus, Astra irány, melyből az európai, illetve a koreai és japán modellek felé is érdemes egyet-egyet kacsintani, mint azt a Használtautó.hu kínálatából szemléző táblázatunk is mutatja, néhány érdekes ajánlat náluk is lehet.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

7 thoughts on “Kompakt modellek 1,5 millióért – mit érdemes venni?

  • 2017.10.30. at 17:44
    Permalink

    Megcáfollak, nekem volt 1999-2003-ig VW Bora 1.4 majd VW Touran 1.6, 2004-ig egyikbe sem kellett olajt tölteni fogyás miatt. Volt viszont MB Vito-m 1998-2004 mely megevett 1000 km-re 0,6-1 literig, mégsem ezért mondanám hogy rossz autó volt. Mindegyik autót újonnan egyedileg rendeltem. Egy motor -főleg ha turbodízel- mindig fog olajat fogyasztani, legfeljebb nem látszik a nívópálcán, mert üzemanyaggal pótolja 😉

  • 2017.10.30. at 17:44
    Permalink

    Megcáfollak, nekem volt 1999-2003-ig VW Bora 1.4 majd VW Touran 1.6, 2004-ig egyikbe sem kellett olajt tölteni fogyás miatt. Volt viszont MB Vito-m 1998-2004 mely megevett 1000 km-re 0,6-1 literig, mégsem ezért mondanám hogy rossz autó volt. Mindegyik autót újonnan egyedileg rendeltem. Egy motor -főleg ha turbodízel- mindig fog olajat fogyasztani, legfeljebb nem látszik a nívópálcán, mert üzemanyaggal pótolja 😉

  • 2017.10.30. at 17:44
    Permalink

    Valaki cáfoljon meg ,de mindenkitől azt hallom a golf motorok már újonnan kissé sok olajat igényelnek. -Márpedig ha ez így van nagy ostobaság ilyen autót venni ebben a kategóriában.
    160 E km-t futott Fordommal 5 1/2 éves 20 E km-es olajcsere periódusokkal nem kell utánatöltenem.

  • 2017.10.30. at 17:44
    Permalink

    Ezek még a dobféknél tartanak! Hol itt a technika?

    Kopasz, válasz a kérdésedre!
    A legfontosabb különbség a Common Rail és a PD rendszer között a nyomás létrehozásának és szabályozásának megoldásában rejlik. A Common Rail egy közös nagynyomású szivattyú segítségével hozza létre a befecskendezési nyomást, szemben a PD-technikával, amelynél ez hengerenként történik. Előnye, hogy amíg a PD-nél nem szabályozható pontosan a befecskendezési nyomás, addig a Common Rail esetében ez igen tág határok között, és nagyon precízen illeszthető az éppen aktuális terhelési tartományhoz.
    http://www.injektor.hu/index.jsp?id=2&main=193&akt=2

  • 2017.10.30. at 17:44
    Permalink

    Köszönjük az észrevételt, a táblázatot javítottuk!
    A PD TDI-vel ugyebár nem volt tudták megoldani az Euro5 normát, egyebek mellett ezért váltottak a CR TDI-re.

  • 2017.10.30. at 17:44
    Permalink

    Tisztelt Szerkesztőség!
    Egy kis technikai baki a Toyotától lefelé felcserélődtek a táblázatok:
    Toyota Corolla 1.4, 1.6 60 000-209 215 2006, 2007
    Egyébként nem értem hogy miért van mindenki annyira elájulva a Golftól. Most őszintén a konkurenciához képest (európai és ázsiai modellek) semmilyen többletet nem ad! A kérdéses sávban csupán elavult benzin és dízelmotorokat kínál. A benzinesei 8 szelepesek, a konkurenciáé pedig zömmel 16 szelepes, a dízelek meg még PD típusúak, miközben a konkurenciában szinte mindenki CR-dízeleket kinál! Ja és ha olyan jó a Pumpe Düse technika, akkor miért vezette be a VW is a CR-eket?!

Vélemény, hozzászólás?