Forradalmi autók használtan

Piaci körkép: mennyiért kaphatók meg az elmúlt 10 év Év Autói?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Cikkünkkel nem az 56 évvel ezelőtti 1956 autóit, hanem az elmúlt egy évtized alatt az Év Autója zsűri által forradalminak, azaz Év Autójának választott modelleket keressük. Melyik mennyiért kapható, melyik a legértékesebb?

Évről évre győztest, Év Autóját hirdet a jelenleg 22 európai országból 58 tagot tömörítő Év Autója zsűri. A díjazás forgatókönyve tavaly módosult, így jövő márciusban tudhatjuk meg, hogy az egyelőre még meglehetősen hosszú listáról mely modell viselheti majd a 2013 Év Autója címet. Minket most persze a korábbiak érdekelnek. Vajon mennyiért kaphatók meg az elmúlt évtized leginkább forradalminak tartott, Év Autójának választott modelljei?
Mi is volt tíz éve az Év Autója? Peugeot 307. Az első példányok tulajdonosai talán nem feltétlenül érezték forradalminak, hiszen futóműveikkel, váltóikkal, elektronikai rendszereikkel is bőven adódtak problémák. Lehet regélni az alapvetően forradalmi, de még nem kellően kiforrott multiplex elektronikai rendszer feszültségingadozásaiból eredő, hetente kiégő izzókról és sok egyébről is, s mivel a legszebb öröm a káröröm, a 307-es az évtized legkevésbé megbízható autóinak egyikeként híresült el. Pedig valójában nem olyan nagyon rossz, nem szerény számú, 367 Használói Véleményünk alapján megbízhatóság szempontjából az ötfokozatú skálán négyes, de egyebek mellett kényelmét, vezethetőségét, használhatóságát, vezethetőségét és dinamizmusát is jónak tartják tulajdonosaik. Vitathatatlanok továbbá azok az erények, amelyeket az Év Autója zsűrije is kiemelt, utastere tágas, futóműve kényelmes. Ötajtósként, háromajtósként és kétféle kombiként, valamint 2003-tól CC néven 2+2 üléses keménytetős kabrióként is kínálták.
Az elmúlt 10 év Év Autóinak jellemző árai
Modell Ár (millió Ft)
Peugeot 307 (2002) 0,5-1,8
Renault Mégane (2003) 0,6-2,1
Fiat Panda (2004) 0,8-2,0
Toyota Prius (2005) 1,95-3,95
Renault Clio III (2006) 1,2-3,0
Ford S-Max (2007) 2,5-7,0
Fiat 500 (2008) 1,2-3,0
Opel Insignia (2009) 3,0-12,2
Volkswagen Polo (2010) 2,45-4,1
Nissan Leaf (2011) 9,79
Opel Ampera (2012) 11,88
A Használtautó.hu rendszerében elérhető közel 600 példány zöme ötajtós, második legnépszerűbb a kétféle kombi, a Break hagyományos ötüléses, az SW második üléssorában három különálló üléssel szerelt, s csomagterébe, a padlóra hajtogatható két (extraként kínált) kiegészítő ülés is tehető. Csomagtér hét üléssel gyakorlatilag nincs, öttel bőven van. Még a három- és ötajtós 340 literes csomagtere is nagy. És az árak? Szinte a padlón. A legolcsóbb, 11 éves példányok fél millió forintról startolnak, 900 ezerért pedig akár már a 2005-ben kiadott frissített kiadás is megkapható. Utóbbiak persze a belépő árak, az első szériából jót 800 ezer-1 millió, a frissítettből 1,2-1,8 millió forint között lehet találni. Akinek fontos a helykínálat, egy későbbi, leginkább frissített kiadással - a típusra jellemző nagy áresés miatt - jól járhat.
Hirdetés

2003 - Renault Mégane. Tudják, a kacsafenekű. Nem önállóan kapta a kitüntetést, a zsűritagoknak a három- és ötajtós mellett megmutatták a négyajtós szedánt és a Grandtour kombit, valamint az alapjaira épített rövid, ötüléses Scénic, valamint a nyújtott, hétüléses Scénic egyterűt is, persze Év Autójának csak a Mégane-t választották, s a díj átadásakor még csak a meredekhátú - kacsafarú - kiadások szerepeltek a palettán, így Év Autójaként leginkább azok maradtak meg. Megbízhatóság és tartósság szempontjából a Peugeot 307-tel szinte egy kutya. A belépő ár itt 600 ezer forint, s az elfogadható állapotú első kiadások is a 307-esnél 100 ezer forinttal magasabb, 900 ezer forintos szint környékéről indulnak. A még komolyabb kínálat legfiatalabb példányai 2 millió forint fölé is elnyújtóznak - főként a 307-eséhez hasonló Coupé Cabriolet kivitellel. Helykínálat szempontjából nem olyan jó, mint a 307, motorjai takarékosabbak, főként az 1.5 dCi aszkéta, miként 307-ből, Mégane-ból is lehet halászni olcsó és jó családi autót.
A 2004-es év végre megtörte a francia alsó-középkategóriás autók sorát az Év Autója díjazottaknál. Nyert a Fiat Panda második kiadása, csekély külső, bagy belső méretét, magas üléspozícióját és műszerfalra emelt váltóját, valamint takarékos 1,3-as dízelét díjazták a zsűritagok. Itthon nem tömegmodell, pedig olcsó és Használói Véleményeink szerint megbízható. Viszonylag jó ártartó, a legolcsóbb, 8 éves példányok 700 ezer forinttól kaphatók meg, de klímásként már csaknem 900 ezer forintról startolnak a 2004-esek is. Előny, hogy nem nehéz belőle szerény futásút lelni, 2 millióért pedig nullkilométeres, raktáron ragadt is megcsíphető.
A 2005-ös év már valóban forradalmi Év Autóját hozott, a Toyota Prius hibrid második generációja csendes és tiszta üzemével, fokozatmentes váltójával, néhány kilométeres emissziómentes üzemével és tágas utasterével ma is forradalmi autó. Ennek megfelelően ára is magas. Hirdetnek ugyan 2 millió forint alatt is eladót, de valójában inkább 3 millió forintnál kezdődnek a jobb példányok. Igazán szimpatikus példányt nehéz találni, ritka modell itthon, ráadásul tulajdonosaik nehezen válnak meg tőle, szuperlatívuszokban beszélnek, illetve írnak autóikról - a piacot inkább a behozottak uralják. Aki már 4 milliót is tudna áldozni egy Priusért, az a legfrissebb generációt is megkaphatja. Érdemes rá áldozni, igazán előremutató, komfortos, ugyanakkor nagyon kedvező üzemű autó.
Szoros volt a küzdelem 2006-ban, mindössze 5 pontos fölénnyel nyert a Renault Clio harmadik generációja és lett az első olyan modell, amely két generációjával is Év Autója lett. 1991-ben a Clio I győzött, idén pedig versenyben van a Clio IV. A tágas, három- és ötajtós, később kombiként is megjelent kisautó messze nem volt itthon olyan népszerű, mint a Clio Campusként egészen ez évig kínált Clio II. Nem rossz autó, tulajdonosai szerint megbízható, jól vezethető. Idővel turbós benzinmotorral is kínálták, készült belőle sportos RS kiadás is. Legolcsóbb példányai 1,2 millió forintról startolnak, szerény felárral turbós és dízel is kapható. A 2009-ben frissített széria utolsó példányai raktárról még újonnan is megkaphatók, azok ára is 3 millió forint alatti. Kombiként családi autónak is megteszi, motorjai takarékosak, kínálatában navigációs rendszer, kulcs nélküli nyitás, indítás és sok egyéb is szerepel, de azért túlzottan forradalmi autónak nem mondható.
A 2007-es esztendő még a 2006-osnál is szorosabb végeredményt hozott: a Ford S-Max mindössze 2 ponttal előzte meg az Opel Corsát. A sportos karakterű és vezethetőségű, opcióként hétüléses egyterű egyedi, az élmény- és a családi-autó addig nem ismert ötvözetét hozta. Gazdag opciós kínálatában a kezdetek óta szerepelt távolságtartós tempomat is, igazi utazóautó, akár 7 személlyel is. Ép állapotban 2,5 millió forint a jellemző belépőára, ám a típus átlagos vételára inkább 4 millió forint környékén mozog, a 2010-es frissítés utáni – többnyire jól felszerelt – használtak pedig 7 millió forint környékén érhetők el.
Forradalmiságot ugyan kis mértékben hozott, mégis mindenkit levett a lábáról a 2007-ben érkezett, a 2008-as Év Autójának választott, az eredetit 50 évvel követő Fiat 500. Ikonikus forma, modern jellemzőkkel, azóta már kéthengeres, valóban szenzációs turbós benzinmotorral és vászontetővel is. Használtan, első példányaival 2 millióért adják, 3-ért már újonnan is megkapható; persze nem Abarthként…
2009-ben ismét visszatért a szoros mérkőzés, egyetlen ponttal nyert az Opel Insignia a Ford Fiesta előtt. Nagy autó, nem olyan nagy beltérrel, az Opel számára azóta is meghatározó, forradalmi formával, széles motorpalettával, összkerékhajtással is. Flottaautó, de prémiumos jellemzőivel magánvevőket is jócskán csábít, használtként, legfeljebb 4, de inkább 3 éves korral, 3 millió forintos belépőárral érhető el, drágább, mint legfőbb konkurense, a hamarosan kifutó Mondeo, megbízhatósága egyelőre jónak ígérkezik.
A 2010-es győztes Volkswagen Polo szinte észrevétlen a hazai utakon, már az autópiac válságába érkezett, a kisautók fő vevőjének számító magánkuncsaft elvétve tudott azóta autót vásárolni, Polóból sincs sok. A legolcsóbb, 2 éves példányok 2,4 millió forintért kaphatók meg, 3-ért újat is lehet kapni, persze egy jobb példányért, például turbómotorral, DSG váltóval akár 5 millió is a szalonban hagyható. Forradalmiság? Talán az, hogy már a Polo is nagyobb, mint a legelső Golf, vezetési élményben, komfortban pedig bőven lepipálja.

A 2011-es Év Autójának választott Nissan Leaf pikantériája, hogy a hazai piacon valójában még meg sem jelent. Újonnan nem tudjuk mibe kerülne, használtan azonban már van – külföldről behozott – példány. A konnektorból tölthető, mintegy 160 kilométer hatótávú villanyautóért kért 9 790 000 forint elfogadható, bár nagyjából ilyennek ígérik a jövőre végre megjelenő hazai újkori alapárat is. Az idei Év Autójával azonban már lehet spórolni, az Opel Ampera e-Pioneer csúcsverziója újonnan 15 millió forintot kóstál, míg egy gyári tesztautót 8 ezer kilométerrel 11,88 millió forintért is meg lehet kapni. És az Ampera valóban forradalmi autó: csendes, akár emissziómentes, de benzinmotorjával hosszabb távok megtételére is képes.
Forradalmi autóként mit ajánlunk? Priust 3 millióért, Leafet 10-ért, Amperát 12-ért. A többire azonban nehéz lenne az említett jelzőt őszintén mondani.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

9 thoughts on “Forradalmi autók használtan

  • 2017.10.30. at 12:34
    Permalink

    Hello Foe!

    Most dolgozom a priusom termohackjént..
    Megcsináljuk, hogy 65 fokosnak lássa és ne fűtsön katalizátort, meg motort minden indításkor bár ehhez LPG-s kell és kivett katalizátor.
    Picit azért járatni kell, vagy lassan menni, nekem CAN-ről jön a hőmérséklet infó..
    Ezzel az első 5 percben nem 10L/100km a fogyasztás csak 5- szóval ha rövid távon megyünk is hasznos a kocsi.. LPG miatt meg tökmindegy az emisszió.

  • 2017.10.30. at 12:34
    Permalink

    Aki nem akar később költeni vegyen Prius-t.

    Pl. nekem

    3év
    90K Km
    Meghibásodás miatti szervízlátogatás :0
    Olaj+szűrők+120Knál gygyertyán(első)+Hid izzókon(élettart.4év)+első fék100Knál(első) kívül egyéb csere:0
    Következő tervezett egyéb csere:0
    +
    Fogy. 5L max bárhol,bármikor,
    Dugóban fogy növekedés:0%

  • 2017.10.30. at 12:34
    Permalink

    Nekem meg a hozzászólások tetszenek, néha el sem olvasom a cikket, csak a kommenteket, olyan szórakoztatóak. Viszont, aki ezeket a lapozófüleket, -vagy minek hívják- ide szerkesztette, hát annak a micsodáját biztos satuba raknám, hátha újragondolja a dolgot…Iszonyú idegesítő, le-fel görgetek, mert vagy a szövegbe, vagy a képbe lóg bele. Titeket nem idegesít?

  • 2017.10.30. at 12:34
    Permalink

    Egyetértek azzal, hogy ezek a hibrid autók, hogy finoman fogalmazzak kicsit csúnyácskák. Nem az európai szemnek valók, az biztos. Persze lehet mondani, hogy ízlések, és pofonok, nekem nem tetszik, de lehet, hogy másnak igen, ez rendben is van. Talán az Opel Ampera az ami még elfogadható külsővel rendelkezik.
    Ha meg már pénzt adok ki egy autóért, ráadásul nem is keveset, hiszen az autó a lakás után a második legértékesebb vagyontárgyunk (normál esetben persze), akkor az a minimum, hogy tetszen, hiszen évekig nézegetni fogom. Ha emelett a technika nem a legmodernebb (de azért nem is őskövület, hiszen azért mindenhol fejlesztenek) az még belefér.
    Olyan ez, mint a nőknél. Az ember akkor is hajlamosabb inkább egy szép nővel rendelkezni, mint egy csúnyácskával, ha nem rendelkezik akkora belső értékekkel 🙂 Az más kérdés, hogy később mekkora a szívás vele. A nőkkel több, mint az autókkal 🙂 A legrosszabb, ha szívás van és még enm is szép :)))))

  • 2017.10.30. at 12:34
    Permalink

    Amit írsz, a nettó hülyeség.

    Tehát a „szélcsatorna” által ez a leghatékonyabb és legpraktikusabb forma????
    Nem, ez csak önigazolás, ha meg 2 dl üzemanyagspórolás miatt ilyen a formálya, az meg igazi fillérb@szás.

    A Priusz, meg a Leaf egyenesen ocsmány, amiket írtál, az meg önigazolás.

    Ha azt írod, tetszik a formája, azt elfogadom, respect, de azt megetetni velünk, hogy csak ez a forma az egyedüli alternatíva a tartalomnak, az …..khm. 🙂

  • 2017.10.30. at 12:34
    Permalink

    Jaj emberek!
    Kiharapom a fogam tőletek.
    A hatékony autókat nem ember tervezi, hanem szélcsatorna, meg a költséghatékonyság és praktikum.
    Nem a primitív mamutot vadászó emberek asszociatív faszverését kellett kielégíteni hanem, hogy a panelek könnyen cserélhetőek legyenek akár más modellekből is gyártósori praktikum, bele férjen a tervezett beltér és elég hatékonyan szolgálja az autó hatótávját.

    Bele kell gondolni, méreg drága technika van bennük, ahol lehetett lejjebb kellett vinni az árát.
    Manapság „formás” autók 1990-es technológiákat alkalmaznak és csak marketingre meg designerre költenek, évről évre annyit fejlődnek, hogy 3cm nő a lábtér,.. nevetséges WAKE UP PPL!

  • 2017.10.30. at 12:34
    Permalink

    Egyetértek az előttem szólóval. Ha az említett 11 autóból kellene választani, akkor egyértelmű, hogy a Ford S-Max ami szóba jöhet, a többi vagy nem praktikus vagy ronda. Biztos van, aki azt mondja, hogy a Prius meg a Leaf szép, de szerintem a szerencsétlen designer nem kapcsolta fel a lámpát mikor a tervező asztalhoz ült. Nem értem! Attól hogy valami hibrid vagy elektromos, miért nem lehet autó formája?

  • 2017.10.30. at 12:34
    Permalink

    Ebből a felhozatalból egyértelműen a Ford S-Max-ot választanám. Talán majd a következő egyterűm az lesz. Egyébként néhány év autója választás nekem kimaradt 🙂 Arra pl. nem is emlékszem, hogy a Clio III is volt az év autója.

Vélemény, hozzászólás?