Kicsi és erős, de nem bors, mi az? Opel Mokka

Dinamikus vonalak és törések: bemutatkozik az Opel Mokka

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az Északi-tenger partvidékén, viharos szelek és változékony időjárás közepette próbáltuk ki az Opel új kompakt szabadidő-autóját, a Mokkát.



Hamburgban és környékén prezentálta legújabb alkotását a SUV-B, azaz kompakt szabadidő-autók kategóriájában induló Mokkát az Opel, fő ellenfeleiként pedig a Nissan Juke-ot, a Mitsubishi ASX-et és a Skoda Yetit jelölte meg. Középkorba hajló, de aktív, sok szabadidős tevékenységet végző, s inkább a férfi nemhez tartozó emberként írja körül a Mokka célközönségét a rüsselsheimi gyártó. Bár még csak most mutatkozott be, máris látszik, hogy hazáján kívül Nagy-Britanniában, Olaszországban és Oroszországban várható a legnagyobb érdeklődés: a rendelések száma a rövid idő ellenére máris elérte a 40 000-es darabszámot.
Hirdetés
A Mokka 4278 x 2038 x 1646 mm-es mérethatárok között kínál öt ülést, mögöttük pedig a hátsó pad helyzetétől függően 356/785/1372 literes területet a csomagoknak. A kompakt méretek számos Opel-féle technikai megoldást rejtenek, melyek közül komfort szempontjából az AGR (Aktion Gesunder Rücken) tanúsítvánnyal ellátott ülések a legfontosabbak.

A sofőr dolgát éjszaka könnyíti meg az ebben a szegmensben először a Mokkához elérhető AFL+ fényszórórendszer: a bi-xenon világítótesteken alapuló fényforrás változó hosszúságú és szélességű kévét bocsát ki, ezáltal másképp viselkedik országúton, autópályán, városban, és ehhez nem igényel beavatkozást a vezető részéről. Tartalmaz statikus és dinamikus kanyarfényt, LED-es nappali világítást, a fényszórót pedig úgy működteti, hogy az ne vakítsa a szemből érkezőket, illetve az előttünk haladókat.

Az ESP és a kipörgésgátló minden Mokkában alapfelszerelés, és a szokásos stabilitás-megőrző funkción kívül a hegymeneti elindulásban és a lejtőn történő ereszkedésben is segíti a vezetőt, aki az autó menüjében az ereszkedés maximális sebességét is beállíthatja 5 és 20 km/h között.
AGR ülés
Az AGR független szakértői által kiállított tanúsítvánnyal ellátott székeknek tíz különféle kritériumnak kell megfelelniük. Ezek közé tartozik az emberi gerinc természetes hajlatát követő háttámla, a négy irányban állítható deréktámasz, a változtatható dőlésszögű ülőlap, a kihúzható combtámasz, valamint a magasságban és dőlésben állítható fejtámlák.

A csomagba bekerült még az Opel Eye frontkamera, mely az ütközés-elkerülő, sávelhagyásra figyelmeztető és táblafelismerő funkcióknak is alapeleme. Előbbit próbálgattuk országúton és autópályán egyaránt, 3 rövid sípolással jelez, ha túl közel kerültünk az előttünk haladóhoz, és zöld autó ikont mutat a műszerfalon, ha a sebességhez képest megfelelőnek érzi a követési távolságot.
Hangjelzése első pár alkalommal kicsit furán hathat, s nem biztos, hogy a legpraktikusabb, hiszen a csipogásra nem a fékezés az első logikus reakció, hanem hogy lepillantunk a műszerfalra, vajon mit akar? Adott esetben ez a kis kihagyás pont elegendő lehet a csattanáshoz, személy szerint valami agresszívabb, kevésbé félreérthető hangjelzést választottam volna. Az Opel Eye látótávolsága 60 méterre nőtt, és az sem elhanyagolható, hogy már nemcsak kerek, hanem szögletes táblákat is felismer, és szépen meg is jeleníti őket a már jól megszokott rajzolatú, s jól megszokott kapcsolóerdővel körülvett központi képernyőn. A parkolás ellenségeinek az első és hátsó lökhárítókba épített szenzorok, vagy opcionálisan segédvonalakat is rajzoló tolatókamera könnyítheti meg életét.
Az autó dizájnját maga a főtervező, Kurt Beyer mutatta be, lelkes szavai alapján hemzsegnek az autó karosszériáján a dinamikus vonalak és törések: lehet, hogy az én készülékemben van a hiba, de én inkább egy élete első fociedzésére a legmárkásabb, legújabb cuccokban érkező hétévest láttam benne. Antarás orr, corsás méretek, mégsem közös a Mokka és a kisautó padlólemeze. Első MacPherson futóművét kettős toronycsapággyal és erős stabilizátorokkal erősítették meg, a hátsó csatolt lengőkaros szerkezet viszont két eltérő kivitelben készül a front- illetve a négykerék-hajtású modellekhez.
Mert tisztességes szabadidő-autóhoz 4x4 is jár, igaz, ez egyelőre kizárólag manuális váltóval érhető el az 1.4 Turbo vagy az 1.7 CDTI motorral. Előbbivel kezdtük az ismerkedést, a 140 lóerős, 200 Nm nyomatékú 1,4-es turbós benzinmotor régi jó ismerős, ha jól sejtem, már a teljes Opel-kínálatot végigpróbáltuk vele, ha egyénileg nem is, szerkesztőségileg mindenképp. Extrák nélkül 1350 kg-mal kell megküzdenie - akár 1200 kg-os vontatmány is csatolható a vonóhorogra - és ha nem is túl vérpezsdítő stílusban, de elboldogul a feladattal. A kézi váltó lazán precíz, a tág kulisszában nem okoz gondot a kapcsolgatás, különösebb élményt sem nyújt.
[kepallobal=383307]Ez alapján biztosan Opel, de vajon melyik?[/kepallobal] Papíron 9,9 másodperc alatt viszi százra a bódét, vége valahol 190 km/h környékén alakul. Hasonló számokat tud az 1,7-es CDTI dízel is, gyorsulása ugyan 6 tizeddel rosszabb, cserébe a benzines 6,4 literéhez képest 4,9 l/100 km-es átlagfogyasztást kínál. Nullázgatni, méregetni nem nagyon volt alkalom, így csak a kompjúter értékeiről tudok beszámolni, a benzines inkább 7,6-7,9 közötti számokat jelzett, a dízelnél kisebb, 0,5 liter körüli volt az eltérés a gyári számításokhoz képest, azaz gázolajból 5,5 l is elég volt 100 km-re. A váltó fokozatkiosztása a dízelben leginkább érdekes: harmadikban valamivel a leszabályozás alatt kiviszi a 130 km/h-t.
A Mokka összkerékhajtását lamellás tengelykapcsolóval oldották meg, mely számtalan szenzor adataira támaszkodva vonja be a hátsó tengelyt a hajtásba, de csak szükség esetén. Alapvetően az első kerekek hajtottak, de ha a rendszer stabilitásvesztést érzékel, a nyomaték egy részét - maximum 50%-át - a hátsó tengelyre küldi. Menet közben észre sem lehet venni, hogy már nem 2, hanem 4 kerék vesz részt a hajtásban, elinduláskor és kanyarokban azonban kitűnik a különbség a dinamikusabbra hangolt összkerekes és a komfortosabb fronthajtásos modellek között. Számtalan berendezés vigyáz a magas üléspozíciójú és súlypontú, vagyis dőlésre hajlamos autó stabilitására: elektronikus fékerő-elosztású blokkolásgátló, ESP, a kanyarokban az ívkülső első kereket kordában tartó CBC, a kipörgésgátló vagy épp a motorfék erejét visszafogó EDC. EuroNCAP törésteszten még nem esett át, de a saját próbáik alapján 5 csillagot várnak a gyáriak, ebben a 8 légzsák és a biztonságiöv-emlékeztetők is segíthetnek.
Magyarországon a november 10-11-i hétvégén nyílt hétvégén mutatkozik be a Mokka. Menjenek el, próbálják ki, de előbb számoljanak. Az ötfokozatú kézi váltós, 1,6-os benzines alapmotorral szerelt, elsőkerék-hajtású verzió bevezetésképp 4 140 000 forintba kerül 4 590 000 helyett. Ezzel az indulóval pont a kategória aljára lövik be, hiszen a Juke 4,18, a Yeti 4,8, az ASX pedig 5,8 millióról indul, de az is biztos, hogy ennyiért nem lehet majd a képeken szereplőhöz hasonlóan bőrös, erős dízeles, Mokkát kapni. Olyat 4x4 hajtással együtt 6 360 000 forintért lehet, a felszereltség neve Cosmo.
Opel Mokka motorválaszték

Motor 1.6 1.4 Turbo 4x4 1.7 CDTI
Váltó 5 MT 6 MT 4x4 6 MT (4x4)/6 AT
Hengerűrtartalom (cm3) 1598 1364 1686
Hengerek/szelepek száma 4/16 4/16 4/16
Teljesítmény (kW/LE/1/min) 85/115/6000 103/140/6000 96/130/4000
Nyomaték (Nm/1/min) 155/4000 200/1850-4900 300/2000-2500
Környezetvédelmi osztály Euro 5 Euro 5 Euro 5
Végsebesség (km/h) 170 190 (4x4) 187 (184)/184
Gyorsulás (s) 12,5 9,9 10,5 (10,9)/11,5
Átlagfogyasztás (l/100 km) 6,5 6,4 4,5 (4,9)/5,3
CO2-kibocsátás (g/km) 153 149 120 (129)/139
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?