Egy-két korszak véget ért, Kimié az év aranyköpése
Schumi abbahagyta, Loeb átnyergel, a Chevy és a Ford kiszállt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Forma-1 izgalmas volt, a WTCC többé-kevésbé, a WRC egyáltalán nem. Motorsportos szezonzáró fókuszban a legnépszerűbb szériákkal és a legnagyobb sztárokkal.
Motorsportos szemüvegen át 2012 a búcsú éve volt. Korszakos zsenik vonultak vissza. Megint (Schumacher) vagy félig (Loeb). Merthogy nélkülük más világ jön, az biztos. Szezonzáró összeállításunkban főleg kettejük munkásságáról és elképesztő sikersorozatáról emlékezünk meg, de megsiratjuk a kiszálló gyártókat, köszöntjük az újakat, s reménykedünk is. Állítólag három a magyar igazság, s egy a ráadás, így terítéken a Forma-1, a WTCC és a WRC, illetve a DTM. F1: Schumi szögre akasztotta, Kimi pólóra mondta, Vettel megnyerte
Rég nem volt ilyen változatos évad a Forma-1-es világbajnokságban – az első 7 futamot 7 különböző pilóta nyerte meg, végül 6 istálló 8 versenyzője állhatott a dobogó legfelső fokán. Megszerezte első győzelmét a Lotus, hosszú idő után diadalmaskodott újra a Williams és a Mercedes is. Maldonado és Rosberg először ünnepelhetett, Räikkönen pedig abszolút harmadik hellyel tette felejthetetlenné a visszatérését. A Jégember persze vicces is volt, mint mindig, a pólón megörökített Hagyjatok békén dumája örökzöldnek ígérkezik.
Schumacher (elvileg) végleg, másodszor is búcsút mondott. A 7-szeres világbajnoktól méltatlan 3 év alatti egyetlen pódium kiábrándító, peches is volt az „öreg”, de hát ez van, a Mercedes a jelek szerint képtelen volt maradandót alkotni. A McLarentől átigazoló Hamiltonnal az eredmények is jönnek majd? Meglátjuk, drukkolunk. Ó, s végül ki nyert, ki lett a háromszoros legjobb? Nem a szezon zömében élen álló, vigaszként a csapatvezetők által (is) felmagasztalt, a bénácska Ferrarival sziporkázó Alonso, hanem Vettel és a Red Bull, mint tavaly és tavalyelőtt is.
"Lehet, hogy pocakot eresztek"
Schumi egy év végi interjúban viccesen ezzel riogatta rajongóit: "Lehet, hogy amikor legközelebb látnak, már pocakos leszek." A rekordbajnok az RTL-nek nyilatkozva beszélt arról, hogy boldog, mert végre a családjára is lesz ideje és hobbijainak is hódolhat, mindazonáltal unatkozni nem fog, hivatalos teendők szintúgy bőséggel várnak rá.
Schumi egy év végi interjúban viccesen ezzel riogatta rajongóit: "Lehet, hogy amikor legközelebb látnak, már pocakos leszek." A rekordbajnok az RTL-nek nyilatkozva beszélt arról, hogy boldog, mert végre a családjára is lesz ideje és hobbijainak is hódolhat, mindazonáltal unatkozni nem fog, hivatalos teendők szintúgy bőséggel várnak rá.
Mit, kit érdemes még kiemelni? Massa és Grosjean csetlett-botlott, de csak meggyőzték a főnökeiket arról, hogy lehet még bennük bízni – utóbbi a Bajnokok Tornája gálán Schumit és Vettelt is verve bizonyult a leggyorsabbnak. Kellemes meglepetésként a Sauber négyszer is dobogós helyet csípett, Pérezt lenyúlta a McLaren, Kobajasi viszont úgy fest, szponzorpénzek híján kikerül a körből. Sokszor bravúrkodott a Force India (Hülkenberg aztán valamiért átszerződött a Sauberhez) és a Williams is (Maldonadónak még sokat kell tanulnia), a kicsik meg nem tudtak felzárkózni. A HRT le is morzsolódott, nem hullajtunk érte könnyeket, jövőre 11 csapatos lesz az F1. A Vettel-éra folytatódásával? Sanszos.
A túraautó-világbajnokság idei évadjában egy pillanatig nem volt kétséges, hogy az egyke gyári alakulat Chevrolet ismét csak rommá veri a többieket, de miután kiderült, hogy ezzel köszönik szépen, de ki is hátrálnak a csokornyakkendősök, egyéniben fordult a kocka. A címvédő Muller hibázgatott, gonoszkodott, s pórul járt, Huff meg ügyesen kihasználta a lehetőséget, és megérdemelten győzedelmeskedett. A privát értékelésben a Zengő Motorsport megcsinálta, amiért küzdött: a BMW-vel összebarátkozó Michelisz Norbi felért a csúcsra, a Hungaroringen pedig akkorát rajtolt és nyert, hogy szem nem maradt szárazon. Félidőig Wéber Gábor is erősítette a magyar csapatot – reméljük, hogy 2013-ban is ketten lesznek a mieink, s hogy BMW-vel vagy más technikával, de még többre viszik. Mi lehet a pakliban? Jó kérdés, nem tudni még, hogy a nagymenők közül ki megy, ki marad, s milyen autóval, milyen háttérrel. Amit tudunk, hogy a Honda és a Lada is jön gyárilag, szuper, aztán majd kiderül, hogy partiban lesznek-e a BMW, a SEAT és most már a Chevrolet – nem gyári – autóival.
A WTCC amúgy a hírek szerint mind több autógyártót érdekel: készül a Citroën és azt hallani, hogy a Renault is, 2014-től erősödhetnek a motorok, durvább lesz az aerocsomag, s szabadabb a tervezők keze. Nem mellékesen ez felveti a szokásos költségvonzat-problémát, de ha még élesebb csatákat, még látványosabb meccseket látunk, tőlünk csak nyugodtan fejlesztgessenek, nem bánjuk...
WRC: Loeb megy és marad, Solberg búcsúzik (?), a Ford kifarolt, a VW támad
Hozzá képest Schumacher is nyeretlen kétéves. Loebről, ki másról van szó, aki egyhuzamban kilencszer lett ralivilágbajnok, aki a hőskor klasszisait messze lepipálta, aki vélhetően megismételhetetlen szériát tolt, akit a Citroën nevelt ki, s aki úgy vonult vissza, hogy jövőre 4 versenyen azért csak részt vesz... Mert miért is ne?! Plusz indul egy-két egyéb autós mókán, gyúr a WTCC-s programra - de szép is lesz például Mogyoródon látni Michelisz és a többiek mellett és ellen.
Csak pár félelmetes Loeb-féle számadat
- 9 világbajnoki cím, sorozatban (a legendás Kankkunen vagy Mäkinen is "csupán" 4-ig jutott)
- 11 év alatt 76 futamgyőzelem, idén 13/9 (hozzá legközelebb Grönholm áll 30-cal, Sainznak sincs több 26-nál, az aktívak közül Hirvonen a best of 15-tel)
Azt a 4 ralit, amire benéz, Loeb valószínűleg meg is nyeri majd, de ki lesz az új világbajnok? (Az ember, aki úgy nyer, hogy nem überelte Loeböt, na mindegy.) Nagy esélye van a citroënes Hirvonennek, és hát jön a Volkswagen parádés pilótafelállással (Ogier, Latvala, Mikkelsen), komoly csatákra van kilátás. A Ford közben gyárilag kiszállt, de az M-Sport színeiben Ostbergre is érdemes lesz figyelni. A Loeb-korszak előtti utolsó világbajnok, Solberg elvileg visszavonulót fújt, ám nem csodálkoznánk, ha valahogy mégis összerakná a szükséges büdzsét.
DTM: visszatérés és tarolás BMW-módra
A Német Túraautó Bajnokság 2012-es nagy eseménye a BMW visszatérése volt, pontosabban az, hogy a BMW visszatért és azonnal el is páholta az "ősi" rivális Audit és Mercedest. Egyéniben Spengler, a konstruktőri pontvadászatban kenyéradója, a BMW Team Schnitzer lett az első, sőt a dettó BMW-s Farfus hódította el az év újoncának járó serleget, szóval tarolás volt ez a javából.
Loebnek senki nem szólt hogy a rally-n kívül sokkal többet számít a kocsi versenyképessége mint a pilóta tehetsége?