Jön a fagy! Készítsük fel autónkat!
Most jön csak az igazi hideg, kellhet még a törődés az autóknak
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bár már a múlt héten is fenyegettek -10 Celsius fokos hideggel, nem jött meg, most ismét hasonló fagyok várhatók, nem késő még autónkat felkészíteni a zord időre!
Alap, hogy a fagyálló kellően fagyálló legyen. A mínusz 10 fok persze még vélhetően kevéssé kritikus, amelyik autóban rendszeresen - a kenés miatt 2-3 évente ajánlottan - cserélt a hűtőfolyadék, abban vélhetően nem lesz gond vele, ám ajánlott biztosra menni, s bármelyik szervizben vagy akár benzinkúton megnézetni. Nem csak a hűtőfolyadék, a szélvédőmosó is fagytűrő kell, hogy legyen, ha esetleg korábban hígítva öntöttük a szélvédőmosót, most töltsük fel hígítás nélkülivel, hogy -10-ben se legyen gond. A szélvédőmosó ráadásul nem csupán az adott hőmérsékletet, hanem jóval alacsonyabbat is jó, ha tűr, ugyanis a fagymentességét garantáló alkohol hamar elpárolog belőle, s a maradék könnyedén fagyhat a szélvédőre. Még nagyobb probléma, ha a folyadék már a rendszerben befagy. Elrepesztheti a fúvókát, vagy akár a spriccelőmotort is károsíthatja. Nem érdemes a kellő minőségű és kellően fagyálló mosón spórolni.
A folyadékokról ennyit, azonban más is befagyhat. Ilyenek például a zárak, ami a még kulccsal nyitandó autók esetében fokozottan esélyes, de maguk a szerkezetek is megszorulhatnak - mindkettő megelőzésére alkalmas a zárolajozó vagy akár az univerzális olajpermet, a mindenre jó WD-40. Gyakrabban felbukkanó jelenség, hogy a behulló esőtől, hótól nedvessé váló ajtótömítések is összefagyhatnak, s tehetik reggelre trezorrá az autónkat, ezért és a gumitömítések ápolása érdekében is ajánlott rendszeresen erre a célra gyártott szilikonos gumiápolóval átkenni a tömítéseket. Ha ezt elmulasztottuk volna, s ajtónk befagyna, akkor lehelgetéssel és apró tornáztatással próbálhatjuk az összetapadt felületeket sérülésmentesen szétválasztani. A hirtelen rántásnak szakadás lehet az eredménye.
Meglepetés az autóba bejutás után is érhet bennünket, az akkumulátor teljesítőképessége ugyanis a hőmérséklet csökkenésével apad. Így aztán az egész évben, nyáron talán még a téli üzemnél is jobban öregedő akkumulátor ilyenkor mondhat csütörtököt. Ráadásul lehetséges, hogy a téli, sok fogyasztós, rövid távú, sok indítással járó autózások során az autóban nem is töltődik tele az akku. Mit tehetünk megelőzésként? Természetesen elvihetjük erre szakosodott céghez bevizsgáltatni, de létezik egyszerűbb megoldás is. Ha a téli hidegben kizárólag rövid távokon, viszonylag sok indítással, sok fogyasztóval autózunk, akkor, ha van rá mód, időnként külső töltővel is tápláljuk az akkumulátort. Tisztítsuk meg a pólusait, hogy az áramfelvétel a lehető legjobb legyen. A célszerszám a drótkefe vagy az akkusaru-tisztító, de akár az is megteszi, ha a sarun az enyhén meghúzott papucsot egy keveset mozgatjuk. Hidegben indítás esetén néhány trükkel kímélhetjük még az akkut, az indítózás előtt érdemes előterheléssel „bemelegíteni”, ez lehet a fényszóró rövid égetése, dízel autóknál pedig ez az izzítással magától is megvan. Ha a kocsi nem indul, mert az akku gyenge, akkor mentőöv lehet az akksi felmelegítése - ne tegyük persze a tűzhelyre, elég, ha néhány óra alatt a szobahőmérsékletet veszi át. Ha van segítő autós és bikakábel, akkor természetesen a bikázás a leggyorsabb megoldás. A sokat ismételt főszabály, hogy a kábelezést az indító - már járó motorú autó - akkujának pozitív pólusától kell kezdeni, majd az indítandón szintén a pozitív pólusra kell kötni a kábelt, második lépésként pedig jöhet a negatív, az indító autó akkujának negatív pólusától kezdve, s az indítandó egyik karosszériaelemére illesztve. A témáról bővebben korábbi cikkünkben találhatók információk.
Természetesen komoly fagyban ajánlott, hogy legyen kellő mennyiségű üzemanyag, s egyéb túlélő felszerelés, de legfőképp jégkaparó az autóban – erről is értekeztünk már. További fontos, sokak által nem is gondolt tanács, hogy bár a téli mínuszok mellett sokak szerint tilos a kocsimosás, az csak részint igaz. Valóban nem ajánlott annak (legfeljebb gőzzel, cseppmentes végeredménnyel), aki utcán parkol. Aki azonban fűtött garázsban teszi le autóját, annak a sima, nagynyomású vizes, pénzbedobós mosó is – és főként az – ajánlott, ugyanis azzal tudja a küszöböket és az autó alját, különösképpen a kerékjáratokat kimosni, a fűtött garázsban leolvadó sós latyak ugyanis a legkárosabb az autó számára. Bizonyos fokig persze az is elkerülhetetlen, de azért igyekezzünk minimalizálni az erősen korrodáló hatást. Ne áztassuk el például az utasteret sem a cipőnkről leolvadó hóval – használjunk magas peremű hótálcát.
És persze mindig induljunk időben, a nedves, akár havas, lefagyott utakon semmiképp se siessünk, úgy talán épségben túlélhető lesz az elkövetkezendő néhány fagyos nap.
Melegítsünk?
Régi vitatéma a melegítés kérdése. Valaha sokan esküdtek rá, s reggelente egy-két cikket is elolvastak a napi sajtóból indulás előtt az autóban, ma azonban még azt sem ajánljuk senkinek sem, hogy okostelefonján nézegesse az Autónavigátor.hu mobiloldalát. Legfeljebb egy hírt fusson végig! Viccelődést félretéve: a melegítés csak kifejezetten rövid ideig ajánlott, mondjuk 1 percig. Utána enyhe gázzal, finoman ajánlott indulni, s a motor bemelegedéséig úgy is ajánlott haladni. Így ugyanis hasznos autózás közben, s a melegítéshez mérten gyorsabban éri el üzemi hőfokát a motor. A legjobb megoldás persze az állófűtés, mely által az utastér és a hűtőkör által az egész motor kellemes meleget kap egy olajkályha által, mire a sofőr az autóba ül. Ez a hasznos kiegészítő azonban itthon - pontosan a viszonylag ritka fagy miatt - kevéssé elterjedt.
Régi vitatéma a melegítés kérdése. Valaha sokan esküdtek rá, s reggelente egy-két cikket is elolvastak a napi sajtóból indulás előtt az autóban, ma azonban még azt sem ajánljuk senkinek sem, hogy okostelefonján nézegesse az Autónavigátor.hu mobiloldalát. Legfeljebb egy hírt fusson végig! Viccelődést félretéve: a melegítés csak kifejezetten rövid ideig ajánlott, mondjuk 1 percig. Utána enyhe gázzal, finoman ajánlott indulni, s a motor bemelegedéséig úgy is ajánlott haladni. Így ugyanis hasznos autózás közben, s a melegítéshez mérten gyorsabban éri el üzemi hőfokát a motor. A legjobb megoldás persze az állófűtés, mely által az utastér és a hűtőkör által az egész motor kellemes meleget kap egy olajkályha által, mire a sofőr az autóba ül. Ez a hasznos kiegészítő azonban itthon - pontosan a viszonylag ritka fagy miatt - kevéssé elterjedt.
Ha nincs jegesedés vagy hótakaró az autón, akkor nem melegítgetem. Minek, akkor csak mellette fázom, nem benne. De ha úgyis pucoválni kell, akkor előbb motor beindít… és mire letakarítom a jeget/havat már kellemes meleg fogad belül. 🙂
Ez igaz, de azon a motorblokk hűtésen pl. egy 4 hengeres vízhűtéses motor könnyedén túlteszi magát, aztán csak nyűg a takarás. Valóban, vannak olyan leginkább teherautók, ahol van egy belülről, a fülkéből menetközben is állítható hűtőtakaró.
A menetszél a motorblokkot is hűti, ezért célszerű elzárni a levegő útját!
[i]“De akkor a hűtő letakarása sem ér semmit?”[/i]
A hűtő letakarását hívatott a termosztát kiküszöbölni.
Vannak olyan autók, amelyek pl. trópusra készültek, és mégis bekerültek kis hazánkba.
Nyilván ott van jelentősége a letakarásnak. Azok úgy vannak méretezve, tehát a hűtő és a termosztát együttes, hogy mínusz Celsiusoknál nem tud felmelegedni kellőképpen a hűtővíz, így a motor üzemi hőmérséklet alatt fog működni, és az utastér fűtése sem lesz kielégítő.
Ilyenkor használ a letakarás, más esetben értelmetlen.
[url]http://m.cdn.blog.hu/fa/facelike/postimage/hopihe_1358717176.jpg[/url]
Lehet, hogy igazad van. De akkor a hűtő letakarása sem ér semmit? Nagy hidegben, ha rövid távra megy az ember ezt szokták ajánlani.
“kw3v865” -teljesen igazad van,idáig, tényleg így kell az autót üzemi hőfokra melegíteni…
“””Ja és ha lassabban megyünk, a menetszél hűtő hatása is kevésbé fog érvényesülni, ezáltal gyorsabban fog melegedni a víz illetve a motor.”””
Amíg hideg a motor addig nem nyit a termosztát, és ugye akkor víz sem lehet benne amit hűtene a menetszél! Tehát nem számít hidegen hogy milyen gyorsan mész, csak kíméletesen kell használni az autót.
Melegítés:
Alapjáraton nem ajánlott melegíteni, mert felesleges üzemanyag-pazarlás, és nagyon lassan melegszik fel. Tehát kb. 20 másodperccel indítás után induljunk el, benzines esetén a fordulatszámot, ha lehetséges tartsuk 2000 és 2500 között (dízelnél alacsonyabb ez a fordulatszám). Ha pirosnál állunk, tartsuk a fordulatszámot 2000 körül. Ezzel a módszerrel kíméletesen, de gyorsan be fog melegedni Ja és ha lassabban megyünk, a menetszél hűtő hatása is kevésbé fog érvényesülni, ezáltal gyorsabban fog melegedni a víz illetve a motor.