Menj oda és nézd meg! Itthon az új Toyota RAV4
Forintért, 6,85 milliótól kapható a 4. generációs Toyota RAV4
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Negyedik generációjába lépett, minden eddiginél tágasabb, finomabb és ügyesebb a Toyota kategóriateremtő kompakt szabadidő-autója, a RAV4.
Közel 1 méterrel nyúlik túl ősén, 4,57 méteres hosszával közvetlen elődjénél 20,5 cm-rel nyurgább. Nőtt természetesen tengelytávja is, 10 cm-es többletével most 2,66 méteres, s csaknem sík padlójú, óriási hátsó lábteret ad. A karosszéria a korábbihoz képest 30 mm-rel lett szélesebb, magassága 25 mm-rel apadt, s a sofőr csípőpontja is lejjebb került 5 mm-rel. A sofőrülés amúgy a korábbinál 15 mm-rel tágabb (30 mm-es) tartományban állítható le-fel, s a kormánykerék is jobban szabályozható, mint eddig. Az üléseknek nemcsak állíthatósága, mérete is javult, az ülőlapok hossza 20, a támlák magassága 30 mm-rel nőtt. Az első próba alapján kényelmesek is, igaz, félórás út alapján még nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni.
Toyota RAV4 2013 - méretek
Hosszúság x szélesség x magasság [mm] | 4570 x 1845 x 1660 |
Tengelytáv [mm] | 2660 |
Nyomtáv elöl [mm] | 1570 |
Nyomtáv hátul [mm] | 1570 |
Túlnyúlás elöl [mm] | 910 |
Túlnyúlás hátul [mm] | 1000 |
Hasmagasság [mm] | 187 |
Csomagtér [l] | 547-1746 |
Az viszont biztos, hogy a csomagtér kellően nagy, 547 literes, egyetlen mozdulattal, csaknem síkba fekvő támlákkal bővíthető (1746 literesre), aki lemond a pótkerékről, további 100 liternyi padlórekeszt kaphat. RAV4-tulajok, azaz világszerte 4,5 millióan döbbenten kérdezhetik, hogy a pótkerék nem a csomagtérajtóra került? Nem, utóbbi ugyanis most először felfelé nyíló és nem mellesleg akár elektromos mozgatású. A Toyota mérnökei ugyanis szisztematikusan végigjárták a főbb piacokat, megnézték a jellemző és a leginkább egyedi felhasználási módokat, s a gyári „genchi genbutsu”, azaz „menj oda és nézd meg” filozófia szerint próbálták megtudni, hogy mely jellemzők azok, amelyeket meg kell tartaniuk a korábbi modellekből, s melyek azok, amelyeket jobbá kell tenniük. Az oldalra, ráadásul a jobboldali közlekedés számára rossz irányba nyíló csomagtérajtó például ilyen volt.
A forma frissítése, a Toyota mai dizájnjához igazítása nyilván kötelező kör volt, hogy jól sikerült-e, az természetesen ízlés kérdése, szerintünk igen, egy dolog pedig tény: a légáramlatok kedvelik, s Cd=0,31 alaktényezőt eredményezve távoznak róla. Ehhez az is hozzájárul, hogy a padló zöme műanyaggal burkolt. Plasztik egyébként nem csupán alulra, hanem oldalra is jutott, végighúzódik a lökhárítók alján és a küszöbökön is. Utóbbi helyeken az ajtóval nyílva, s azt eredményezve, hogy kiszálláskor a nadrágok szára legfeljebb egy védett, tiszta felülethez érhet csak hozzá. Utóbbi is tükrözi, hogy a RAV4 mindenhol helytáll, terepezés után akár egy tárgyalásra is el lehet vele menni.
Terepezésre mondjuk nem mindegyik verziója alkalmas, az Avensisből átemelt 2,0 literes, 124 lóerős (de igen komoly, 310 Newtonméter nyomatékú) alapmotorja ugyanis csupán fronthajtással társul. A többiek azonban a világon elsőként kapnak olyan összkerékhajtást (a harmadik generációs RAV4-ből továbbfejlesztett elektromos vezérlésű, többtárcsás, olajban futó dinamikus nyomatékszabályzót), mely közvetlenül kap jeleket a perdületérzékelőtől. Így nemcsak a kerekek elforgásakor, hanem már kanyarodáskor, pontosabban annak megkezdésekor is elkezd nyomatékot adni a hátsó kerekeknek. Kanyar elején már 10 százalékban oda hajt, közepén nyomatéka 50 százalékát teszi hátra, majd egyenes kormánykerékkel – száraz úton – már takarékosan, csupán első kerekeivel hajt a RAV4. Induláskor automatikusan kapnak nyomatékot a hátsó kerekek is, terepezéshez pedig fixre is zárható az összkerékhajtás. A rendszer ráadásul a létező leggyorsabb reakcióidejű, az összkerékhajtást 0,1 másodperc alatt építi fel, 40 szenzorával pedig a lehető legpontosabb képet kapja arról, hogy mikor szükséges hátul is kerekeket forgatnia. Ez nemcsak terepen jön jól, hanem az országúti menetjellemzőkön is sokat javít. A komoly 4WD egységet egyébként a Torsen differenciálművet is kifejlesztő – ma már Toyota tulajdonú japán specialista alkotta és gyártja – egyelőre csak a RAV4 számára. Az alapáras kézi váltók természetesen hatfokozatúak, automata az összkerékhajtással is kínált 2,2 literes gázolajoshoz (hagyományos bolygóműves), illetve a 2,0 literes benzineshez (fokozatmentes) kapható.
Toyota RAV4 2013 - motorok
*: automata váltóval
Bár az elöl MacPherson rugóstagos, hátul könnyűfém hosszlengőkaros és kettős keresztlengőkaros futóművét, valamint az elektromos, változó rásegítésű kormányt elsősorban az országúti csillapítás/útfogás/irányíthatóság javítására hangolták a fejlesztők, hazai bemutatóján leginkább terepen bizonyíthatott a RAV4. Nem egész 19 centiméteres hasmagassága ijesztően alacsony, ennek ellenére a kompakt szabadidő-autó jóval többet tud annál, mint amit ránézésre hihetünk róla. Mély sárban, akár farönkökön is át tud kelni – annak ellenére is, hogy az összkerékhajtású verziók 235/55 R18 abroncsokat kapnak. Míg a terepképességek a növelt méretek ellenére a korábbiakkal egyezőek, a paletta fogyasztási értéke 11 százalékkal apadt, a most először kapható 2,0 literes dízel aszkéta, 4,9 literes vegyes fogyasztási értékkel és 129 g/km CO2-vel nyűgözheti le a katalógusértékek fürkészőit.
2.0 Valvematic | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D | |
Üzemanyagfajta | benzin | dízel | dízel |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1987 | 1998 | 2231 |
Hengerszám/szelepszám | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Teljesítmény [LE(1/min)] | 151(6200) | 124(3600) | 150(3600) |
Nyomaték [Nm(1/min)] | 195(4000) | 310(1600-2400) | 340(2000-2800) |
Fogyasztás - város/városon kívül/vegyes [l/100 km] | 9,3/6,0/7,2 (9,2/6,0/7,2)* | 5,7/4,4/4,9 | 6,7/4,9/5,6 (8,1/5,8/6,6)* |
CO2 [g/km] | 167 (166)* | 127 | 147 (173)* |
Saját tömeg [kg] | 1490 (1605) | 1535 | 1605 (1640)* |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,9 (10,7)* | 10,5 | 9,6 (10,0)* |
Végsebesség [km/h] | 185 | 180 | 190 (185)* |
*: automata váltóval
Reklámár helyett inkább ár/érték arányt hirdethet a RAV4, legolcsóbb verziója 6,85 millió forint, összkerékhajtással és benzinmotorral, a fronthajtású dízel pedig 6,94 milliótól kapható meg. A báziskivitel is 7 légzsákos, ESP-vel felszerelt, LED-es menetfényes, első és hátsó elektromos ablakos, Bluetooth-kapcsolatos és CD-rádiós, valamint manuális klímás. A második lépcsőt jelentő Style sok más mellett Xenon fényszórót, tempomatot, eső- és lámpaszenzort, automata váltóhoz lejtmenetvezérlőt, amúgy kétzónás automata klímát, valamint 6,1 colos Toyota Touch, tolatókamerás, SMS-felolvasásra is képes fedélzeti információs központot is kap. A csúcs Premium elektromos napfénytetőt, kulcs nélküli nyitó- és indítórendszert, bőr kárpitozást, fűthető első üléseket, sávelhagyásra figyelmeztető és holttérfigyelő rendszereket, valamint automata reflektort is sorol.
Toyota RAV4 2013 - árak
Motor/teljesítmény | Hajtás | Váltó | Felszereltség | Listaár |
2.0 Valvematic/151 LE | 4WD | 6/kézi | Active | 6 850 000 Ft |
2.0 Valvematic/151 LE | 4WD | 6/kézi | Style | 7 830 000 Ft |
2.0 Valvematic/151 LE | 4WD | 6/kézi | Premium | 9 080 000 Ft |
2.0 Valvematic/151 LE | 4WD | CVT | Style | 8 320 000 Ft |
2.0 Valvematic/151 LE | 4WD | CVT | Premium | 9 570 000 Ft |
2.0 D-4D/124 LE | 2WD | 6/kézi | Active | 6 940 000 Ft |
2.0 D-4D/124 LE | 2WD | 6/kézi | Style | 7 850 000 Ft |
2.2 D-4D/150 LE | 4WD | 6/kézi | Active | 7 990 000 Ft |
2.2 D-4D/150 LE | 4WD | 6/kézi | Style | 8 970 000 Ft |
2.2 D-4D/150 LE | 4WD | 6/kézi | Premium | 10 220 000 Ft |
2.2 D-4D/150 LE | 4WD | 6/Aut | Style | 9 420 000 Ft |
2.2 D-4D/150 LE | 4WD | 6/Aut | Premium | 10 670 000 Ft |
A RAV4 nemcsak nagyobb, sokkal komolyabb tudású és jobban felszerelt is lett elődjénél. Talán ez vagy inkább a forma fogja meg a vevőket? Egyelőre nem tudjuk, valami azonban biztosan, ugyanis az eredetileg 170 példányos éves tervből 75 példány az egyetlen hetes előértékesítés során elkelt. A Toyota így 250 példányosra – a tavalyi eredmény duplájára – növelte várakozását. A potenciális vásárlóknak csak azt tudjuk mondani, amit a fejlesztők is ukázul kaptak: „Menj oda és nézd meg!”.
Nekem van most egy 2.2 diesel-em, 177 LE. Rav4 …. nem biztos, hogy újra vennék egy Rav4-est.
Sok kivetni való ebben a portékában sincs!