Hogyan ne üssük el a kétkerekűeket?

Tavaszi rajzás: autósok kontra motorosok és kerékpárosok

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A jó idővel ellepték az utakat a motorosok és persze a biciklisek is, ami elsőre nem kis kockázat nekik, de az autósoknak is. Tanuljunk együtt közlekedni, a jelszó: menni és menni hagyni.

Szemtelenek, mint a piaci légy, sokan vannak, mint a szúnyogok, cikáznak, mint a szitakötők, de a legeslegrosszabb, hogy tavasszal tömegesen rajzanak az utakon - írtuk durván egy éve a kerékpárosokról, de írhatnánk és most írunk is a motorosokról szintén, akik ugyancsak nem elhanyagolható számban jelentek meg a nyárias idő beköszöntével. Hogy viselkedjünk velük szemben mi, autósok? Mit várhatunk el tőlük, s mit nem? Miként ússzuk meg ezt a tanulóidőszakot fölösleges idegeskedés, anyázás és baleset nélkül? Ésszel.
Hirdetés
Élni és élni, menni és menni hagyni - legyen ez a mottónk. Végre vége a rútul elhúzódó zimankónak, ablak le, hangerő fel, tombolnak a hormonok, zúdul az adrenalin, nő a baleseti kockázat. Amennyiben a buszokat és teherautókat nem számoljuk, az autós van a "tápláléklánc" csúcsán, ő a legnagyobb, ő a domináns. Majd következik a gyakran - sokkal - gyorsabb, ám kisebb és könnyebb motoros, végül - ha a gyalogosokat és az állatokat kihagyjuk - a megint csak kicsi és nehezen látható vagy észrevehető, hangtalansága okán nem is hallható és igen védtelen kerékpáros.
És mit csinálnak a fránya kétkerekűek? Ha tudnak, ha van helyük és elférnek, mennek, mennének balról, jobbról, a buszsávban, többsávos úton középen is. A bringások és a robogósok alkalmasint a járdát sem hagyják ki. Hát miért ne mehetnének? Mármint középen. Fáj az nekünk, hogy míg mi a dugókban aszalódunk, ők lazán elsuhannak a sorok között? Egyeseknek fáj, mert a következőket látni a városban (Budapesten): magasról tesznek arra, hogy legyen egy motornyi/biciklinyi rés, behúzódnak középre, mert miért is ne, azt vizionálják, hogy a nyeregben ülők-állók le fogják törni a tükröt, biztos megkarcolják a fényezést, kilopják a cuccokat a lehúzott ablakokon át, stb.
Történik néha ilyesmi? Néha igen, de elenyésző százalékban. Általában csak mennének a dolgukra, s bölcsen teszik, hogy nem autóznak. A kerékpárosok még a levegőt sem szennyezik. Van úgy, hogy dülöngélnek, s nem tökéletesen egyenesen tekernek - figyeljünk rájuk, s ahelyett, hogy a felmenőiket magasztalnánk, legyünk velük türelemmel, ne szorítsuk, ne toljuk őket, szerencsétlen puhatestűeket. Arra a mediterrán szintre persze vélhetően mi soha nem fogunk eljutni, amit én egyszer Nápolyban tapasztaltam: dögmeleg, ablakok lent, két sávon négy - kreált - sáv, minden autó össze-vissza, a robogósok meg betámaszkodtak az ajtóba, telefonáltak-cigiztek-csiviteltek, éltek együtt az autósokkal.
És mi van, amikor az autósból lesz motoros vagy kerékpáros? Tisztelet a kivételnek, de a zárt karosszériából, a fene nagy biztonságból és kényelemből a fémvázra átülők jó eséllyel ugyanazt a szívatást kapják, fordítva. Nem hülyeség, ebből az aspektusból sem hülyeség az a bizonyos mindenki annyit kap, amennyit ad klisé. Apróság, de milyen jó, hogy észreveszed a motorost/kerékpárost, gyorsan felméred a helyzetet, lehúzódsz kicsit jobbra vagy balra, ő elmegy, s megköszöni... Nem?
Van kivétel, persze, hogy van. Gondolok itt azokra a bringásokra, akik menet közben telefonálnak. Ők hasonlóképp szabálytalanok, mint azoknak az autósoknak a tízezrei, akik kézből mobiloznak a volán mögött. Velük nem biztos, hogy érdemes előzékenykedni, mert lehet, hogy fogalmuk sincs, mit és miért csinálnak, arra koncentrálnak, amit a túlvégen mond a beszélgetőpartnerük. A kerekezés közben zenét hallgatók a tapasztaltak szerint jobban figyelnek, rutinból nyomják, és egyébként is leszögezhető, hogy minél kisebb, könnyebb és védtelenebb a közlekedő, annál intenzívebben figyel a forgalom minden rezdülésére. Nyilván a saját jól felfogott érdekében, de mindegy. Szóval igenis az autóson múlik szinte minden - nekünk is érdekünk, hogy mindenki mehessen, mindannyiunk érdeke, hogy flottul haladjon a forgalom.
A felelőtlenül, kvázi vakon szlalomozók, eszement futárok, önbíráskodók, minden szabályra és észérvre fittyet hányók közege más tészta, de velük úgysem lehet mit kezdeni. Azaz mégis: helyettük is figyeljünk, vigyázzunk rájuk és hát igen, magunkra, utasainkra, értékeinkre is. És ha másképp nem megy, ha máshogy nem sikerült felfogni, akkor számoljunk: minél több a motoros és a kerékpáros, annál kevesebb az autós. Hurrá, kevesebb lesz a dugó! Mert hogy ők nem okoznak dugót, az evidens.
Miért robogózik és bicajozik annyi nagyvárosi ember tőlünk nyugatabbra és délebbre? Nálunk meg még mindig sokkal kevesebben. Nem elég drága az üzemanyag, amiből az átlagautós városban 100 km-enként benzinesen 9-10, dízellel is 6-7 litert is eléget? Jó, mostanság csökkentik az árát, de akkor is drága. És környezetszennyező. Büdös, zajos, idegtépő, veszélyes is. Én, aki a jelenkori elektromos autókat még nem is igen veszem autószámba, még én is amondó vagyok, hogy városban nem kéne, nem szabadna belsőégésű motorokkal szerelt kocsikat használni. Ma már nem, amikor ilyen, már majdnem szuper technikák is elérhetőek. "Csak" sajnos nem sokak számára, mert baromi drágák. Ez van.
Meg az, hogy süt a nap, huszonfokok vannak, szabadságérzet az egekben, s a nagy számok törvénye alapján nem csak az autós, hanem a motoros és a kerékpáros mazsolák is megkezdik az ő kis közlekedési szezonjukat. Ők a legveszélyesebbek. Velük szemben akkor is extra megértést tanúsítsunk, ha zsigerből ledudálnánk a hajukat, beledöngölnénk őket az aszfaltba és még melegebb éghajlaton ajánlanánk a szíves figyelmükbe, mert - egészen egyszerű, de - így a legjobb mindenkinek.
Az mondjuk azért tőlük is, mindenkitől joggal elvárható, hogy láthatóak legyenek, illetve az, hogy a télen pihentetett közlekedési eszközeik a kellő műszaki állapotnak örvendjenek. Igen, készítsék fel a járműveiket, a legfontosabbakat feltétlen szem előtt tartva és ha kell, javítva vagy cserélve (olaj, fék, gumi, lánc, lámpa, bukósisak), s készítsék fel magukat is annak szellemében, hogy a reflexek eltompulhattak, s minden nem jön vissza azonnal. És még valami: azokat az autós társainkat is értsük meg, akik megelőzhetnék, kikerülhetnék a kétkerekűeket akár sávon belül maradva is, de mégsem teszik. Hanem megvárják, míg nagyobb helyük lesz, míg (jellemzően már országúton) elmegy a szemből érkező, indexelnek, s úgy haladnak tovább. Bölcsen teszik.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

17 thoughts on “Hogyan ne üssük el a kétkerekűeket?

  • 2017.10.30. at 04:30
    Permalink

    Aláírom, hogy a motoros fürgébb, de a biciklis nem. Beáll a sor elejére, majd a zöldnél, sok esetben, a sáv közepén tornázik, így még őt is kerülgetni kell. Figyelni kell, persze, de nem csak az autósnak! Aki a legvédtelenebb, az figyel legkevésbé.

    Más.

    A KRESZ, újabb módosításait, a kerékpárosok jó része, – nem tudok rá jobb kifejezést – szelektív módon értelmezi. Azt tudják, hogy az egyirányú utcába, behajthatnak, a forgalommal szemben is. Azt már nem, hogy csak, bizonyos feltételek teljesülése esetén.

  • 2017.10.30. at 04:30
    Permalink

    Szerintem nem az a baj ha eléd megy pirosnál, mert aztán gyorsabb és nincs gond vele. Az a rossz mikor szerencsétlen kismotorok mellett imádkozva mész el kocsival, mert ők képtelenek egyenesen menni valamiért (lehúzódni is csak keveseknek sikerül) aztán a pirosnál megint eléd csorog és akkor már a zsúfoltabb közlekedésben kezdheted újra az egészet. Biciklis ugyanez…

  • 2017.10.30. at 04:30
    Permalink

    Mennyire régen meg kellett volna pedig ezt lépni. Semennyire nem balesetveszélyes ugyanis. Figyelni kell, ennyi az egész. Ráadásul biztonságosabb, mint a motorosokat kerülgetni. Fürgébbek, kisebbek, miért kellene az autók közt szerencsétlenkedniük?

  • 2017.10.30. at 04:30
    Permalink

    Tökéletesen tisztában vagyok azzal, hogy a KRESZ, újabban, engedi a sor elejére állást motorral, vagy kerékpárral, viszont, nem értek vele egyet, mert balesetveszélyesnek tartom.

  • 2017.10.30. at 04:30
    Permalink

    Már bocs, de mielőtt ilyet leírsz: „eszembe sem jut, hogy a lámpánál, a sor elejére pofátlankodjak, a sort jobbról kikerülve”, nem ártana megfrissíteni KRESZ ismereteidet!!
    Ez különösen igaz motorok esetén…
    Azzal viszont teljes mértékben egyetértek, hogy nincs autós, motoros, kerékpáros, gyalogos ! emberek vannak különböző habitussal, különböző tudás szinttel, különböző IQ-val (már akinek van ilyen, ugye…)
    A cikk mottója nagyon helyén van
    Peace

  • 2017.10.30. at 04:30
    Permalink

    Lehet hogy nem jól fogalmaztam, nem arról beszéltem, amikor előfordulhat, hogy defektet kap, hanem amikor szinte minden nap oda-vissza jár azon az útvonalon a bringás és hetente egyszer szinte BIZTOS, hogy kap egyet (és az nem a gumi hibája). Van ismerősöm, aki így járt anno, mondjuk montisként nekem mindig viccesek az ilyen országútis defektes történeteket. De Szegeden az egyik bringaút egy gesztenyefasor alatt fut, annak termése meg ugye tüskés burokban van… Autó még pont nem kap tőle defektet, egy bringa szinte biztos. Legalább csak ősszel van ilyen.

  • 2017.10.30. at 04:30
    Permalink

    a sok autós (én motoros is) is mondhatná hogy defektet kap, széttörik a felnije, tönkremegy a futóműve azokon a szar utakon amikért busásan fizetünk…mégsem mennek a kerékpárúton..Sőt munkatársam megállították éberék a két sávos úton, és figyelmeztették jobbra tartási kötelezettségére..Ugyanis a „belső ” sávban autózott mert az nem volt tele kátyúkkal…
    Az a probléma hogy a szabálytalankodó kétkerekűekkel soha nem olyan következetesek „éberék” mint egy autóssal..és közel 20 km-en keresztül nyáron előbb utóbb én is megunom a szabálytalankodó bicikliseket kerülgetni, és vigyázni rájuk faterék felé a Balcsiparton (piálás közben egymás mellett haladnak, a kerékpárral behajtani tilos tábla ellenére a 71-es főúton, plusz még láthatósági mellény sincs rajtuk)…

  • 2017.10.30. at 04:30
    Permalink

    Amikor kerékpárra ülök, igyekszem úgy közlekedni, mint amikor autót vezetek. Megfelelően jelzem irányváltoztatási szándékomat és eszembe sem jut, hogy a lámpánál, a sor elejére pofátlankodjak, a sort jobbról kikerülve. A járművemet, mindig megfelelően kivilágítom. Sok autós, amikor kerékpárra ül, úgy közlekedik, mint aki életében nem hallott a KRESZ-ről. A legjobban az bosszant, hogy sok kerékpárosnak, büdös a kerékpárút. Miért?

    Az autósok hozzáállása is kivetnivalót hagy maga után, sok esetben. Vasárnap délután, a Critical Mass előtt, bicikli túráztunk egy kicsit. Békéscsabán, a Dobozi úton, egy BMW-snek, nem tetszett a sok biciklis. Dudált, mint egy hülye, mert nem az éppen felújítás alatt áll és emiatt lezárt kerékpárúton mentünk. Egyik társunkat kis híján lelökte a bicikliről amikor ráhúzta az autót.

    Szóval, mindkét oldalon vannak taplók, az biztos.

  • 2017.10.30. at 04:30
    Permalink

    Az ilyen emberek még akkor is zavarnak, amikor bringára ülök. De azért azt is jó tudni, hogy sok helyen annyira rossz a bringaút állapota, hogy pl. egy országútival már nem akarnak ott menni az emberek, mert felütik a felnit, vagy simán defektet kapnak a rengeteg törmeléktől/fatermésektől, ami rajta van (sajnos sok ilyen az út szélén lévő bringaút közül). De sokszor tényleg alaptalanul foglalják el az utat.

  • 2017.10.30. at 04:30
    Permalink

    Én csak arra kérném az KRESZ-t ismerő kerékpárosokat, és motorosokat hogy a lehetőségekhez képest tartsák azt be…Pl szombat délután autóval mentem Balatonakarattyán, az emelkedőn felfele..Az úttal párhuzamosan megy a kerékpárút, ki van táblázva az úton (ahol az autók közlekedenek), hogy”Kerékpárral behajtani tilos”…erre a jóember két ilyen táblát is elhagy, a másodikra fel is néz, és bőszen teker tovább a 71-es úton…nem bírtam megállni, megkérdeztem tőle, nem ismeri a táblát?Persze csak tekert tovább…
    De mondhatnám mikor reggel munkába megyek Veszprémbe a Házgyári úton a rengeteg kivilágítatlan, lakott területen kívül láthatósági mellényt nem használó bringásokat is…Vagy a motorosokat akik minden lehetséges irányba ész nélkül közlekednek , a motorjuk végsebességét szinte mindenhol kihasználva…

  • 2017.10.30. at 04:30
    Permalink

    Na ez egy jó hosszú cikk lett a semmiről:D Kár is külön kasztokba sorolni, mindegyikben vannak olyan taplók akik képtelenek normálisan közlekedni, még a gyalogosok között is.

  • 2017.10.30. at 04:30
    Permalink

    Üdv, én csak arra kérném az autósokat, hogy ne dudálják le a bicikliseket, ha tehetik. Szabadon van a fülünk, a motorháztetőből szinte közvetlen jön a dudahang. Egy ilyen nyitott járművön, amin egyensúlyozni is kell, az ilyen hanghatás még a rutinosok számára is terror.

  • 2017.10.30. at 04:30
    Permalink

    A füstről a városszervezés tehet, ahogy mondtam, mert egy ideje szándékosan dugókat akarnak folyamatosan okozni a városban. Ez a céljuk, ezt lehet levenni az ötleteikből! És miután sikeresek, ráfogják a autós adófizetőkre a kialakult helyzetet.

    Ha mától mindenki kerékpárra pattanna, akkor
    – fellázadnának az amúgy ís síró autókereskedők, a szervizek, gyártók, mivel tönkremennének!
    – óriási „kerékpár jövedéki adót” kellene kivetni, mely fejenként és havonta 20-60e HUF-nak lennie kellene az elbukott rendszeres bevételek miatt!
    – a kieső üza. áfát is pótolni kellene újabb adókkal, pl. „küllőadó”!
    – bevezetésre kerülne a kerékpár súlyadó, időszakos műszaki vizsga, és a matrica a jobb utakra! Plusz az átírás és eredetvizsgálat! Ez a bevétel kiesés újabb pótlása.
    – a rendőrség végleg rászállna a kerékpárosokra és rengeteg 30-300e HUF-os büntetést szabna ki, mert kell a bevétel és a nem létező autósoktól már nem lenne beszedhető!
    – ésatöbbi, most még rejtett adó

    „Szép új világ.”

  • 2017.10.30. at 04:30
    Permalink

    Az általad vázolt helyzet ennek ellenére nem boldogítja a kerékpárosokat sem, sőt, fel vannak háborodva a járművek által kibocsátott kipufogó gázok miatt.

  • 2017.10.30. at 04:30
    Permalink

    Mivel az autós rengeteg különféle adót fizet azért, hogy közlekedhessen, – szemben a kerékpárossal, aki egyszer fizette meg a gépe áfáját, aztán semmit -, igenis közlekedni akar a pénzéért és nem tötymörögni a kerékpárosok közt a sorban.
    Ergo, ezekből az adókból még több út kell, még több sáv, nem úgy, mint a Bajcsyn, ahol éppen elvesznek sávot a kerékpárosoknak dedikálva (egyébkén a járdán is van újszerű kerékpáros sáv), mert szükségtelen annyi sáv az autóknak!! Észbontó, amit a város hatóságai csinálnak! Ugyanilyen problémás a Flórián felüljáró, ahol a kerékpár 0, busz meg elmegy néha 1-1, azonban így 50%-ra van leszükítve az út (mennyibe is került, hány milliárdba?!). A további probléma az, hogy a felüljáró előtt pedig 3-4 sávon normál napon is kilóméternyi az álló dugó (0 kerékpáros ott is), a bosszúság mellett rengeteg füstöt is jelentve az ottlakóknak, a közlekedőknek, mindenkinek. Ez egyre élhetetlenebbé teszi a várost folyamatosan!

Vélemény, hozzászólás?