Mi lett a tesztbotrány következménye? Semmi
F1: a Mercedes egy kis feddéssel megúszta a balhét
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A korábbi szabálytalan és titkolt Mercedes-Pirelli tesztbotrány kapcsán volt szó kizárásról, pénzbüntetésről, végül csak figyelmeztetés lett a dologból. Pályán kívül is száguld a cirkusz.
Volt ugye még májusban az F1-es Spanyol Nagydíj Barcelonában, ami után a Mercedes háromnapos, 1000 km-es "titkos" tesztet zavart le a helyszínen a Pirelli 2014-es abroncsaival. És a gumikat az idei autókra rakták, ergo a riválisokkal szemben jogosulatlan előnyt szerezhettek, amit nem annyira engedélyez a szabályzat. Miután fény derült a turpisságra, a konkurencia vérengzést remélt a bíróságon, az érintett felek meg egymásra mutogattak, keresték a kiskapukat, ahogy az már csak lenni szokott.
Most pénteken aztán napvilágot látott az FIA-tól (Nemzetközi Automobil-szövetség) független, az ügyet csütörtökön állítólag 7 órán át tárgyaló Nemzetközi Bíróság döntése: az ítészek megrovásban részesítették a Pirellit és a Mercedest is, valamint utóbbi nem vehet részt a fiatal versenyzők július közepi, Silverstone-ban esdékes gyakorlásán. De ennyi. Egyéb szankció kilátásban sincs.
A bíróság mondjuk bűnösnek találta őket, mert megszegték a Nemzetközi Sportkódex 1-es és 151-es pontját, hiszen elképzelhetetlen, hogy a Mercedes ne szerzett volna fórt, másrészt a Pirelli szándékosan juttatta előnyhöz a Mercedest. Mentségükre ezeket lehetett felhozni: a Mercedesnek nem állt szándékában sportszerűtlen előnyhöz jutni, s végig jóhiszeműen járt el, egyszersmind az FIA véleményét is kikérte a teszttel kapcsolatban, csak hát félreértelmezte a szövetség válaszát... Még ezer és egy más érv hangzott el pro és kontra, ám a lényeg, hogy a Nemzetközi Bíróság kizárta a később következmények lehetőségét. Fellebbezni nyilván lehet, azonban nem feltétlen érdemes... A tárgyalási hercehurca költségét megosztva állja az FIA, a Mercedes és a Pirelli, pont. A Red Bull a békát lenyelve "elfogadta" a határozatot, a Ferrari elképedt, kiakadt, s jobb híján gúnyos kritikát fogalmazott meg. Ja, és az F1 mindenhatója, Bernie Ecclestone (cége, a FOM, azaz a Formula One Management) közben szerződést hosszabbított, megállapodott a Pirellivel 2014 végéig. Már csak az FIA áldása szükségeltetik a tény hivatalos rögzítéséhez, s a többi csapat beleegyezése. Lesz itt még móka és kacagás.
Kicsit kitekintve a nemzetközi véleményekre, ez azért árnyaltabb:
1. A tesztet a Pirelli rendelte és szervezte, akinek nem volt érdeke a többi csapat behívása. A Mercedes megkérdezte Charlie Wihtingot is, igaz nem ellenőrizték a Pirelli ígéretét a többi csapat értesítéséről. A teszt eredménye, hogy 1000 km-en működik az autó, ezt azért már 5 verseny után maguktól is tudják.
2. A Red Bull lenyelte a békát? C. Horner végig részt vett a tárgyaláson kemény kritikát megfogalmazva. Talán fél a Mercedestől? A jövő évi motorok miatt nincs akkora jelentősége az aerodinamikának, ki tudja milyen lesz a Renault-Mercedes motor erőviszony?
3. Az ítélet azért lett szerény, mivel keménykedés esetén a Ferrarit is meg kellett volna büntetn: ők ugyanis bejelentés nélkül teszteltek tavaly és az idén is. A 2011-es modellek leszorító ereje nagyon hasonló az ideihez, így ez valódi előny. Ráadásul a tesztek folyamatába a Ferrari bele is szólt, így ez a helyzet nekik is jó. A felháborodás sem volt igazán széles körű.