Szigorítaná a gumiabroncsok előírásait a Gumiabroncs Szövetség

Kötelező téli gumi és szervizakkreditáció a Magyar Gumiabroncs Szövetség terveiben

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Háttérbeszélgetés formájában osztotta meg terveit a sajtóval a Magyar Gumiabroncs Szövetség. Vannak érdekességek.


Ha csak egy-egy márka tart sajtótájékoztatót az abroncsgyártók közül, akkor legtöbbször új abroncsaikat ismerhetjük meg, megtudhatjuk, hogy az mennyire jó, mennyivel jobb, mint a vetélytársak termékei. Azonban a konkurens abroncsgyártók közös asztalhoz is képesek leülni, ugyanis közös céljaik is vannak. Ilyen a közlekedésbiztonság fokozása - természetesen jobbnál jobb abroncsok által, de leginkább a vásárlói tudat erősítése, a fogyasztói igények felépítése, azaz annak elérése, hogy az autósok igenis legyenek azzal tisztában, hogy milyen különbségek vannak az egyes abroncsok között, s annak megfelelően válasszanak saját autójukra. Hasonlóak a mi céljainak is téli és nyári gumitesztjeinkkel, melyekben független és objektív mérésekkel kívánunk rávilágítani az egyes abroncsok tudására, illetve a köztük lévő különbségekre.
A két évvel ezelőtt hét jelentős gumimárka (Apollo Vredestein, Bridgestone, Continental, Goodyear-Dunlop, Hankook, Michelin, Pirelli) által alapított Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association-HTA) nyilván az abroncspiac volumenét is kívánja pörgetni, bár a szervezet elnöke (és egyben a Continental Magyarország igazgatója) Rábai Dániel kiemelte, hogy ha csak a forgalom növelése lenne a céljuk, akkor mindenkinek azt javasolnák, hogy nyáron is téli abroncsokkal járjanak, hiszen az remekül kopik a mostanihoz hasonló kánikulában. Nem ezt teszik azonban, hanem a biztonság, a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés fontosságát hangsúlyozzák a csöppet sem szerény mértékű piacon.
Mint azt megtudtuk a szövetség becslése szerint a gumiabroncs-iparág tavalyi belföldi és exportértékesítésének értéke 365 milliárd forint volt. A szegmens a bruttó hazai termék (GDP) 2-3 százalékát adja évente. Az iparágban foglalkoztatottak száma Magyarországon közvetlenül 5000 fő, közvetve 10-15 ezer embernek adnak munkát. Tavaly itthon közel 2 millió abroncsot adtak el - újonnan és hivatalos forrásokból. A használt és szürke importból származó példányokkal évente 2,4 milliósra tehető a hazai éves „abroncsfogyasztás”. A HTA ügyvezető elnöke, Morenth Péter természetesen felhívta a figyelmet a használt abroncsok veszélyére, azaz arra, hogy a szemre ép állapotú ragyogó abroncsoknak is minden esetben lehet szemmel nem látható, a menetbiztonságot jelentősen apasztó sérülése, biztonságosnak tehát korántsem nevezhető egy használt gumi.
Hirdetés
Az pedig elsődleges célkitűzése a Magyar Gumiabroncs Szövetségnek is. Ezért üdvözli a szervezet a fővárosi taxirendelet azon passzusát, mely október 15. és március 15. között kötelezővé teszi a téli gumik használatát a személyfuvarozók számára. Ugyanakkor Morenth Péter megjegyezte, hogy érdemes lenne az előírást a teljes autóstársadalomra kiterjeszteni vagy legalábbis a jelenlegi szabályzást szigorítani. Ennek kapcsán még folynak az egyeztetések a kormánnyal, egyelőre nem tudni, hogy lesz-e bármilyen új előírás az abroncsokra vonatkozóan.
A Gumiabroncs Szövetség ugyanakkor nem csak az autósok számára, hanem a gumisműhelyek számára is a jelenlegieknél szigorúbb előírásokat vezetne be annak érdekében, hogy a szerelést minden esetben és minden műhely az előírásoknak megfelelően végezze. Tervek között szerepel a műhelyek akkreditációja és minősítése, mely egy idő után akár a fennmaradás feltétele is lehetne. Konkrétumok azonban egyelőre ennek kapcsán sincsenek még.
Ami most biztos, hogy az idei első félében zsugorodott a piac, a tavalyi 1,1 milliós példányszámról 990 ezresre apadt a hazai piac, amely ráadásul árapadást mutat az összes szegmensben (Európában csekélyebb mértékű a csökkenés). Érdekesség, hogy az általánosságban és különösképp személyautóknál mutatkozó apadás ellenére a haszonjármű-abroncsok piaca nőtt. A teherautóikat lecserélni nem képes cégek ugyanis a további futás érdekében kénytelenek abroncsokat vásárolni. Míg utóbbiak esetében korábbról odázott vásárlások is lehetnek az emelkedő számok mögött, a személyautók esetében jellemző, hogy a kereskedők már tavaly is a kelleténél nagyobb készletet táraztak be, így idén logikus, hogy még kevesebb gumira van szükségük. Ugyanakkor - mivel a tavalyi abroncsokon nyilván mindenképp túl akarnak adni idén – a nyár végéhez közeledve nyilván extra jó árakat lehet majd elcsípni a gumisoknál. Természetesen leginkább nem az árakat tartjuk fontosnak, hanem az abroncsok tudását. Vásárlás előtt mindenképp ajánlott tájékozódni a gumitesztekből, hiszen – mint azt a Gumiabroncs Szövetség – illetékesei elmondták, hiába lett kötelező az abroncsok címkézése, kellő információt abból nem lehet megtudni jellemzőikről. Fontos továbbá kiemelni, hogy nem biztos, hogy az alacsony áron kapható az olcsó gumi, jó eséllyel többet fog elfutni egy drágább, minőségi példány, kilométerre bontva tehát az lesz az olcsóbb, ha pedig a meg kell állni, a legkisebb fékutat adó lesz a leginkább költségtakarékos.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Hehe, érdekes, hogy ha ennyire fontos a nagy neveknek a biztonságos közlekedés, akkor miért nem azért lobbiznak, hogy olyan gumikat venni se lehessen ami már új korában is szinten alul teljesít. Ja, hogy az már kartell gyanús lenne… de ha már ekkora részt adnak a GDP-be akár a kátyúmentes utakért is tárgyalhatnának, mert itt a legtöbb úton nem téli-nyári, hanem off-road gumi kell lassan. Na de vissza a valóságba, szerintem is jobb télen a puhább gumikeverék és a hóra tervezett mintázat, de a legtöbb autóra az is elég lenne ha pár centivel keskenyebb futófelületű gumit tenne a tulajdonos, vagy pláne ha beismerné, hogy akármilyen gumival is meghaladja a képességeit a téli forgalomban való részvétel:D

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Ha jobban belegondolsz, elvileg nem sokat nyer a gumigyártó a téli/nyári gumi üggyel, ahogy te sem buksz vele (kivéve ha olyan keveset mész, hogy öregedés miatt kell cserélned). Amíg az egyik garnitúra kopik, addig a másik nem, tehát anyagilag kb. ugyanott vagy, csak mindkét körülményre optimális keveréked és mintázatod van. A 7 fokos szabály nyilván sarkítás, egyszerűsítés, ahány gumi, annyi féle az optimális hőfoka.
    Erre a 2008-as Auto Bildre rákeresek, hátha megtalálom valahol. Kíváncsi vagyok, mert én még nem láttam ilyen tesztet, ahol a nyári gumi jobb volt a télinél hidegben. Négyévszakos gumiból úgy tudom valamelyik Good Year szerepelt meglepően jól valamelyik tesztben, konkrétan már nem emlékszek.
    Az én tapasztalatom továbbra is azt mutatja, hogy kell külön téli és nyári gumi. Elég ha azon a pár havas napon koccanok egyet, és már buktam is egy garnitúra gumi árát.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Ez mind szép és jó, tényleg egy 4 évszakos jó minőségű gumival el lehet lenni, meg tegyük fel nyárival is, ha száraz az idő. De mi van akkor, amit pl nem egyszer megéltem, amikor elindulsz Mo-ról 5 fok, Ausztria, Németország -5, havazás, hóvihar, havaseső. Ilyen szitukban jobban teljesít egy téligumi. Aki keveset megy, hóban sem megy ki vagy a legközelebbi boltig, annak rendben a 4évszakos, de sokszor elég hamar változik az időjárás a környező országokban.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Húúú! Nagyon kényes területre tévedtél! Sokan hülyének fognak tartani, sőt ellenségnek, hiszen nem ezt “tanítják”! Komoly üzleti érdekek állnak a másik oldalon! Tény, hogy semmilyen 7 fokos szabály nincs. Ez úgy átverés ahogy van. (Olyan gumis ismerősöm van, aki szakmailag ezt ki meri jelenteni) Ráadásul az emberekkel jól elhitették, hogy a 4 évszakos sem jó! Nem a 2008 novemberi Auto Bildben olvastad? Mert abban is ez van leírva! Kötelező olvasmány lenne.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Tisztelt Illetékesek!
    Érdeklődnék , számomra két furcsa dolog iránt, hátha valaki szakember tudja rá a választ. Az első: Ha egy gumi gyártó aszimmetrikus gumit gyárt, miért nincs jobbos és balos gumi??? Mert ugye ha a másik oldalra rakom fel, már más a minta és a tapadás stb. A másik kérdésem:: ha veszek egy 195/60 R 15 gumit / mondjuk kleber krisalp téli / annak a teljes futó felülete 15,5 cm. És veszek egy 195/60 R 15 gumit / mondjuk infinity winter hero, téli/ annak a futó felülete 18 cm , akkor elyik gumival vagyok becsapva? A 195 a gumiknál milyen méret jelölést jelent? És ha az a szélességet jelenti akkor mért nem azt kapom amit fizetek. Sajnos csak otthon vettem észre milyen keskeny a gumi, mert nagyon látszott szemre is.
    Előre is köszönöm a hozzáértő válasz, hátha megértem valahogy, és megnyugszom.
    Köszi
    Olasz

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    A tesztel többsége mégsem ezt mutatja, ahogy a saját tapasztalatom sem. Nyilván én csak azt a kevés gumit tudom összehasonlítani, amit én próbáltam. Nekem a nyári Michelin, a téli Conti, tehát egyik sem gagyi. A Contit még nem használtam melegben, a Michelin teljesítménye viszont 3 °C körül erősen romlik. Egyébként jégen sem mindegy, milyen a gumi, bár csodák nincsenek.
    http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Végre egy megalapozott hozzászólás téli-nyári gumi ügyben. Én is ezt mondogatom már réges-régen, amit kétkedéssel fogadnak a marketing propagandát benyelők.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Amikor a szakmai lobbik saját hasznuk növelése érdekében megszólalna, lásd Gablini Urat, csúsztatások sorozatával próbálják bizonyítani rajtuk kívül mindenki a szakma pancsere, kóklere. A felelőtlen autós meg nem hajlandó az ő márkaszervizeikbe betalicskázni a pénzt. Ekkor fantasztikus közlekedés biztonsági problémákra hivatkozva hangolják az illetékeseket. Sajnos ők jellemzően be-is veszik. Itt mindenki nehéz gazdasági helyzetben van, csak még az autósokon van pár bőrcfat amit még le lehet nyúzni. Pedig már jó lenne látni a dalnak vége van, nincs több tartalék!

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Néhány éve egy autósmagazinban olvastam egy érdekes téligumi tesztet. Egy német autósmagazin tesztelte a téligumikat egy norvég tesztpályán. A hőmérséklet 0 és + 2°C között volt a tesztnél. Az a lényeg ,hogy összehasonlítottak kb. 15-féle különböző gyártmányú téligumit egymással és érdekességképpen egy jó minőségű nyári gumival is elvégezték a tesztet. Az eredmény az lett ,hogy a hideg ellenére a száraz és a nedves útfelületen is a legjobbnak a nyári gumi bizonyult. Tehát a “+7°C alatt a nyárigumi felkeményedik és nem biztonságos ” reklámszöveget egyértelműen megcáfolták ! Hóban természetesen már nem volt jó a nyári gumi. Jégen pedig teljesen mindegy milyen a gumi. ( Ezt saját tapasztalatból is mondom ! )

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    A téligumi nem marketing, és hosszabb távon nem is plusz költség, kivéve ha olyan keveset járunk, hogy előbb elporlad, mint elkopna. 3 °C körül érzem azt, hogy a nyári gumi drasztikusan veszít a tapadásából még száraz aszfalton is. Itt a 195-ös téli már sokkal jobban tapad, mint a 225-ös nyári.
    A használt gumi vásárlást talán kicsit túldramatizálják. Fogalmam sincs, honnan kerülnek elő ilyen gumik, de ismerősöm elég jó állapotú Conti garnitúrát vett használtan, és semmi hibája nincs, nem zajos, nem öreg, nem lefutott, nem szálszakadt. Egy ilyen lobbiszervezetnek nyilván érdeke, hogy mindenki új gumit vegyen.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Évek óta sofőr vagyok,vezetek nyáron a 40fokban,télen a -20ban,hóban sárban… Van saját autóm utóbbi telet nyárigumival vészeltem át 90% Budapesten használva a kocsit. Jól tudom mekkora külömbség van a nyári és a téli gumi között hóban! Viszont nemes egyszerűséggel nem telt a családi kasszábol téligumira. Az autómat nem hordom márkaszervizbe,sem maxek szervizbe. Magam szervizelem 10ezrenként a kötelezőket+ami jön. Kiváncsi voltam márkaszervizben milyen árat mondanak a hátső lengőkar csapágy cserére ezért elmentem megnézetni a kocsit. Mindenki nagyon kedves,barátságos volt hamar meg is állapították a hibát 120 ezer ft alkatrésszel munkadijal! Természetesen saját magam végeztem a cserét az alkatrész 20ft-ba került (4db csapágy) +pár doboz sör hogy könnyebben mennyen a munka! Kicsit eltértem az eredeti témától de a lényeg az hogy hiába szabájoznak mindent ha egyszer nem tudom betartani mert nevetséges fizetéseket kapok sok társammal együtt! Aki pedig azt mondja hogy ez életveszély kérem nézzen szét milyen emberek vezetnek!!!!!!!! Az az életveszély hogy nem tudják mi az a egyenrangu útkereszteződés pl. hetente van baleset az utcánkban jobbkezes végig… Túlszabályozottságnak előbb utóbb hátulütőlyi lesznek!

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Nincs az “EU-ban” előírás téligumihasználatra, az egyes tagállamok egyedileg szabályozzák, ami érthető is.

    Van pár nap a tél sorűán amikor még nálunk is bajok vannak, sok baleset anyagi és személyi sérüléssel.

    De az az ökörség amit ez a szervezet szajkóz nem ezeketz orvoslja, hanem az általuk képviselt üzeltág bevételkiesését.

    A taxisok téligumikötelezettsége érthető, egyrészt profi sofőrök, és nem fogják megengedni maguknak hogy otthon maradjanak még akkor sem ha ez az életüket veszélyezteti. Tehét valahol az előírás ésszerű. Ráadásul ők rendszerint városban mennek ahol nem jelent akkora gondot a téligumi plusz fokban.

    De hogy én azért nyirjam ki a téligumimat mert valami öxör hozott egy rendeletet hogy 20 fokban is azzal menjek, ez több mint röhejes lenne.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Túl sok ember ráér a hülyeséggel foglalkozni. Az EU-ban mindig kitalálnak valami baromságot, csakhogy a léhűtők legalizálják magukat. Nálunk sincs ez másképpen. Már követhetetlen a sok szabályozás. Inkább a hasznos dolgokkal foglalkoznak. A balesetek a legritkábban ebből fordulnak elő. Ez csak az autósok terheit növeli tovább.

  • 2017.10.30. at 00:26
    Permalink

    Ezt a hülyeséget már máshol is megírták. Nyilván a taxis egy más eset de ez elég nagy ökörség egy olyan országban ahol még a gyerekülés sem kötelező. Sőt egyetlen taxit sem lehet találni gyereküléssel…

Vélemény, hozzászólás?