Kevesebb brit hal meg szabálytalan gumik miatt
Elhasznált vagy defektes gumi miatt tavaly 25 brit halt meg
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A brit közlekedési minisztérium által a napokban közzétett adatokból kiderül, hogy Nagy-Britanniában egyre kevesebben halnak meg az utakon kopott, nem megfelelő, defektes vagy lapos gumiabroncsok miatt.
2012-ben öt százalékkal kevesebben, 194-en haltak meg vagy szenvedtek súlyos sérüléseket a szabálytalan gumik miatt a szigetországban. Hogy ez így van, abban nagy szerepe van a kormányzati és a civil kommunikációnak egyaránt. Ilyen a TyreSafe elnevezésű szervezet is, amely 2006 óta kampányol és szervez oktatásokat a helyes gumihasználat, -ápolás és -karbantartás érdekében. A TyreSafe örömét fejezte ki a javuló tendenciákkal kapcsolatban, de óva intettek a túlzott optimizmustól, évente legalább 25 ember így is életét veszíti a nem megfelelő gumik miatt. Arra is figyelmeztetnek, hogy a gazdasági válság hatásai miatt egyre többen cserélik le később az elhasználódott gumiabroncsokat, így veszélyeztetve saját és polgártársaik testi épségét, életét. Ha a súlyos és halálos balesetek száma csökkenő trendet is mutat, a kopott gumik által okozott könnyebb sérüléssel járó esetek száma nőtt az elmúlt években.
Nagy-Britanniában, akárcsak Magyarországon, a megengedett legkisebb profilmélység 1,6 milliméter a gumi szélességének középső háromnegyedén mérve, a futófelület teljes hosszán (a KRESZ azt mondja ki: a 0,75 métert meg nem haladó átmérőjű gumiabroncsok esetében a határérték 1,6 milliméter, a 0,75 méternél nagyobb átmérőjű gumiabroncs esetében 3 milliméter). Ha ennél alacsonyabb a gumi profilja, az autó tapadása nem elégséges, minden kanyarvétel és fékezés csúszásveszélyt hordoz magában, nem beszélve a vizes, esős útszakaszokon tapasztalható tapadásvesztésről és felúszási hajlamról. Kopott gumikkal nagy eséllyel következhet be baleset, amelynek mindig lehet súlyos következménye.
Néhány tanács, amivel óvhatja gumijait
1. Vigyázzon arra, hogy ne terhelje túl a gumikat. A terhelés, az alacsony nyomás, a nagy sebesség, a magas hőmérséklet károsítja a gumikat.
2. Figyeljen arra, hogy parkolásnál lassan, óvatosan menjen rá a padkára. Fontos, hogy a teljes gumi rajta legyen a padkán. Ha padka mellett parkol, kerülje a gumi benyomódását.
3. A nedvesség, a meleg és a napsugárzás árt a guminak, ezért hűvös, száraz és sötét helyen tárolja a gumikat.
4. Tévhit, hogy télen érdemes kicsit laposabb gumival közlekedni. Ellenkezőleg, télen minden gumiban érezhetően csökken a nyomás, ezért gyakrabban kell utána fújni.
5. Az ADAC német autóklub szerint a nyolc évnél idősebb abroncsokat már nem szabad használni. Saját tapasztalataink szerint téli abroncsból már az 5 évnél idősebb is elöregedettnek számít.
1. Vigyázzon arra, hogy ne terhelje túl a gumikat. A terhelés, az alacsony nyomás, a nagy sebesség, a magas hőmérséklet károsítja a gumikat.
2. Figyeljen arra, hogy parkolásnál lassan, óvatosan menjen rá a padkára. Fontos, hogy a teljes gumi rajta legyen a padkán. Ha padka mellett parkol, kerülje a gumi benyomódását.
3. A nedvesség, a meleg és a napsugárzás árt a guminak, ezért hűvös, száraz és sötét helyen tárolja a gumikat.
4. Tévhit, hogy télen érdemes kicsit laposabb gumival közlekedni. Ellenkezőleg, télen minden gumiban érezhetően csökken a nyomás, ezért gyakrabban kell utána fújni.
5. Az ADAC német autóklub szerint a nyolc évnél idősebb abroncsokat már nem szabad használni. Saját tapasztalataink szerint téli abroncsból már az 5 évnél idősebb is elöregedettnek számít.
A brit szakemberek azt javasolják, havonta nézzük át a gumikat, szemmel és tapogatással győződjünk meg arról, hogy biztonságos a futófelület, nincsenek rajta szálszakadásra utaló nyomok, szögek, repedések, vágások, illetve guminyomásmérővel állítsuk be a gyár által előírt értékeket. Így nemcsak biztonságosabban közlekedhetünk, hanem olcsóbban is, hisz a megfelelően felfújt abroncsok a futóművet, a kopófelületet kímélik, és takarékosabb vezetést tesznek lehetővé. A szakemberek szerint az ideális nyári guminál a 2,5 milliméteres profilmélység, a téli guminál pedig 4 milliméter legyen a barázdák mélysége. Ettől kisebb mélységű barázdák esetén a jármű nem tapad megfelelően az úthoz. Fontos, hogy mind a négy gumi közel azonos állapotban legyen.
Míg Nagy-Britanniában az október a gumik átvizsgálásáról szól - ott ugyanis egy ilyen kampány indult el a napokban - addig Magyarországon a hónap végével készüljünk az ajánlott gumicserére, tartósan hét fok alatt váltsunk téli gumikra.
Nem megfelelő gumik használata miatt bekövetkezett balesetek Nagy-Britanniában
Év | Meghalt | Súlyos sérülés | Könnyű sérülés | Összes baleset |
2012 | 25 | 169 | 1044 | 1238 |
2011 | 28 | 177 | 931 | 1136 |
2010 | 18 | 172 | 102 | 1210 |
2009 | 20 | 196 | 1168 | 1384 |
2008 | 36 | 228 | 1168 | 1432 |
2007 | 46 | 237 | 1408 | 1691 |
2006 | 44 | 263 | 1317 | 1624 |
Hat azert lenne meg mit oktatni nekik neha ugy padkaznak hogy az egesz vaz nyikkan
es ahogy esik ugy puffan azaz ha teljes futofelulettel akkor ugy de ha az oldalaval
akkor ugy…
A nyirkossag art a guminak?Felenk nincs szaraz ido ha 4napig nem esik az eso
megorulnek es majdnem aldozatot mutatnak be hogy nincs eso.
Es mig odahaza tengelyenkent egyformanak kell lenni addig itt nem.
En muszaki utan 2honappal az autot 5fajta gumival kaptam meg mikor vettem…
5bol 4kukara kopva es a muszaki adatlapon az volt hogy ajanlott a gumik csereje
kb 0,8asok voltak,belul meg az Alpokot lemintazhattak volna roluk maradek 1meg a pot
Sokszor azt veszem eszre hogy oket csak a kulcsin erdekli le legyen mosva kitakaritva
es kesz az hogy csatog a hidrotoke,zorog a futomu az nem igazan.
Minthogy az a taxis Passat aminek minap elrohant a kereke 1godor utan.
Talpas csapagy…Zsiganal lattam utoljara igy szetesni,nem egy 6eves Passatnal.
De azert vannak itt is autob..ik csak kevesen.Sajna.