Az autógyártók egységesítenék az EU és az USA töréstesztjeit
Egységes törésteszteket szeretnének az autógyártók Európában és az USA-ban
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ma eltérő rendszerű törésbiztonsági előírásoknak kell megfelelniük az EU-ban és az USA-ban is forgalmazott modelleknek. A gyártók a szisztémák egybegyúrásával szeretnék megspórolni a kettős fejlesztést és tesztelést.
Az autógyárak már csaknem száz éve élnek a lehetőséggel, hogy egy-egy modellt egyszerre több jelvénnyel, más-más márkanév alatt áruljanak, több mint negyven éve tudatosan törekednek arra, hogy a látszatra eltérő autók is közös műszaki alapokra épüljenek. Mindezt a költségek csökkentése miatt teszik, költségek tekintetében pedig a biztonsági fejlesztések ára az egyik legtetemesebb.
Ha a gyártók egy-egy modellt, illetve annak platformtársait az Európai Unió és az Amerikai Egyesült Államok területén is forgalomba kívánnak hozni, akkor mindkét kontinensen meg kell feleljenek a helyi biztonsági intézet, vagyis Európában az Euro NCAP (European New Car Assessment Program), illetve az USA-ban az IIHS (The Insurance Institute for Highway Safety) előírásainak, s bizonyos példányszám felett töréstesztre is sor kerül. Míg az Euro NCAP szervezetet az európai kormányok és az unió hívta életre és tartja fent, az IIHS mögött nem a kormány, hanem az amerikai biztosítótársaságok állnak.
A gyakorlatban ez azt eredményezi, hogy a nem teljesen egyforma sztenderdek miatt a gyártóknak többet kell költeniük biztonságtechnikára, hogy a tengeren innen és túl is jól teljesítsenek. Eltérőek a teszteken alkalmazott sebességek, illetve az sem egységes, hogy milyen tárgynak csapják az autókat. Amerikában tavaly nyár óta például nem deformálódó tömböt is alkalmaznak, hogy például a fának vagy épületnek ütközés esetén várható biztonságról is képet kapjanak.
Az autógyártók által várt megtakarítás a két szervezetnek is jelenthetne spórolást, ugyanakkor az egységes teszt miatt jelentőségük is csökkenne, kettő helyett elég lenne egy intézményt fenntartani. Ez nyilván nem érdeke sem az Euro NCAP-nak, sem az IIHS-nek, ezért a megegyezéshez vezető út egyelőre hosszúnak és rögösnek tűnik.
Pedig itt keményen a spórolás mellett lobbiznak, semmi másról nem szól az egész. A két független teszt semmi mást nem jelent, csak azt, hogy több féle tesztnek vetik alá az autókat. A gyártók eddig az NCAP tesztre optimalizáltak, amerikában pedig szépen kibukott, hogy egyes típusok bizonyos ütközéseknél siralmasan szerepelnek, holott eddig biztonságos autók hírében álltak. Emiatt most biztonságosabb autókat kéne gyártani, ami sokba kerül, mert fejleszteni kell. Ezt nem akarják a gyártók. A cél tehát, ha úgy vesszük, a biztonság csökkentése a profitmaximalizálás érdekében.
Azt hiszem pont ezek az autógyártók nyernének legtöbbet az egységesítésen, hiszen ugyanazokat a márkákat forgalmazzák legfőképp mindenhol, még a ford is idejön, meg a hyundai kia is talán.
A renaultnak és a nissannak, a peugeotnak citroennek a fiat alfa és dodge chrysler-nek már többe kerülne kb ebben a sorrendben.
A renault nincs amerikában, másképp fejleszt, a nissan itt renault platformos, odaát meg nem nagyon hasonló, a peugeot csak szeretett volna menni, nem biztos hogy még mindig akar az eladásokat nézve, a fiat meg épp most fésüli össze valamelyest a márkákat, de sok a különböző típus így is.
Ezek a márkák így árban nem biztos hogy versenyképesek tudnának ugyanígy lenni.
Nagyon méltányolandó törekvés. Nem azért, hogy az autógyártók spóroljanak, mert ezt ne a biztonságon tegyék, hanem azért mert egy közös ellenőrzést kialakítva talán még élethűbbek, célirányosabbak lehetnének ezek az ütközési tesztek, egymás tapasztalatait és kutatásait felhasználva.