Szélvédő-szerelési verseny a biztonságért
Akár az életünk is múlhat a szélvédő megfelelő beépítésén, javításán
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ma a karosszériamerevség harmadát is a biztonsági szélvédő adhatja, sérülése esetén ezért nem mindegy, miként javítják azt. Erre hívja fel a figyelmet a Carglass szélvédő-szerelési versenye.
Már egy kavicsfelverődés is befolyásolhatja autónk utasvédelmi képességeit, a sérült szélvédő ugyanis már nem olyan stabil, mint a hibátlan, könnyebben repedhet meg, s csökkenti a kocsiszekrény merevségét is. A szakszerű javítással gyári jellemzőit kapja vissza és közel olyan megjelenésű lesz az üveg
Nem csupán egy céges vetélkedőről szól a Best of Belron verseny, ugyanis az autódizájn aktuális tendenciái alaposan megnövelték a szélvédők biztonsági szerepét. Az elmúlt 20 évben a személyautók üvegfelülete 20 százalékkal növekedett. Ennek is köszönhető, hogy a karosszéria merevségének átlagosan 30 százalékát a szélvédő adja. Régen nem igaz tehát az a vélekedés, hogy a szélvédő csak a menetszéltől és a csapadéktól védi az autóban ülőket – sokszor az utasok élete múlik egy szakszerűen beszerelt szélvédőn. Életveszélyt okozhat a nem megfelelően rögzített, vagy a sérülés után szakszerűtlenül vagy egyáltalán nem javított üveg.
Kiemelt szerep ütközéskor és boruláskor is
Boruláskor nagyrészt a szélvédő tarthatja meg a jármű behorpadó tetejét, végzetes sérüléstől óvva meg az utasokat. De kevesen tudják azt is, hogy megfelelően rögzített szélvédő híján a műszerfalban elhelyezett légzsákok sem képesek betölteni védelmi funkciójukat, sőt, azok fordítottan is "elsülhetnek", robbanásukkal a szélvédőt akár el is repíthetik.
Célszerszámmal vágható ki a ragasztott szélvédő a külső takarólemezek (zömében műanyagok) eltávolítása után
„Ezért is alapvető követelmény, hogy szélvédőcsere esetén a megfelelő minőségű szélvédő a megfelelő technológia alkalmazásával kerüljön az autóra” – hangsúlyozza Jankovich Tamás, a Carglass működési vezetője. „Sajnos ez az életbevágó szempont még nem került be a köztudatba. Ez is oka annak, hogy az autósok egy része ellenőrizetlen, gyakran nem megfelelő technológiával és ismeretekkel rendelkező műhelyekre bízza ezt a műveletet, kockára téve saját és utastársai épségét is.”
Bravúros, de a Carglass eszközeivel akár a képen látható Ford S-MAX hatalmas szélvédője is egyetlen ember által cserélhető. Az oldalablakokra tett tappancsokkal hajtható helyére az új, már ragasztóval bekent üveg. A karosszériára egy aktivátor anyag kerül, szükség esetén rozsdamentesítés és festés is szükséges lehet
Munka közben a Carglassnál a karosszériát és a műszerfalat is takarással óvják a szerelők. A munka lépéseit fejből kell ismerniük, ezek pontos betartását pontozza a verseny. Nem csak a konkrét szervizfeladatra, az ügyfélkezelésre és az ügyfél megfelelő tájékoztatására is van előírás
Gyorsan fejlődő technológia
Miként minden szakmában, az autóüvegek terén is komoly a fejlődés. Ma már nem ritka például a fűtött, vagy a hővisszaverős szélvédő, ezeket ugyanúgy ismerni kell, tudni kell, hogy van-e az üvegben az említett feladatot ellátó réteg, mint azt, hogy miként kell az üveget szakszerűen beépíteni. Az új technológiák bemutatása és a szakszerű szerelés fontosságának hangsúlyozása a fő célja a Carglass által kétévente megrendezett szélvédő-szerelési versenynek, amelynek győztese részt vesz a világ legnagyobb autóüveg-szerviz szolgáltatója, a 35 országban jelenlévő Belron cégcsoport által megtartott Best of Belron versenyen. A magyar színeket ebben az évben a múlt pénteken megtartott hazai döntő győztese, Ari Csaba képviseli majd. Drukkolunk neki, hiszen magyar még nem volt az Év Szélvédő-szerelője.