Nagyanyóhoz menni ezzel volna jó – Ford Tourneo Custom teszt

Ford Tourneo Custom SWB 2.2 TDCi Titanium teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Rövidebbik verziójával is remek család- és csapatszállító a Ford Tourneo Custom, ami szokás szerint csúcsverziójával járt nálunk.

Kompaktabb. Modellnév tekintetében egyetlen betű, hosszúságban és tengelytávban 36,7 centi hiány a különbség, vagy éppen az újdonság tavalyi Ford Tourneo Custom tesztautónkhoz mérten. Ezúttal ugyanis rövidebbek hosszúságával járt nálunk a Tourneo Custom. Ha az a feladat, hogy az autó férjen be egy 5 méteres garázsba, ugyanakkor férjen bele tökéletes kényelemmel 8 felnőtt, akkor ez a kivitel lesz a nyerő.
Valójában óriási. Fotón, vagy akár az autót személyesen nézegetve, akár benne ülve is elbizonytalanodhatunk, hogy valóban a rövidebbik verzióhoz van-e szerencsénk. Pedig ahhoz, csak a Tourneo Custom rövidként is óriási. 2,8 centiméter híján 5 méter a kocsiszekrény, 6,7 centi híján 3 méter a tengelytáv. Bár utóbbi több mint 10 százalékkal kisebb, mint a hosszabbik Tourneo Custom esetén, az üléssoroknak pontosan ugyanannyi, fényűzően sok lábtér jutott. Minden irányban elképesztően tágas a Tourneo Custom. Fejtér és belső szélesség is bőséggel van. Az ülések a legelső sorban is buszosak. Magasan ülünk, kicsit úgy, mint az étkezőasztalnál, már-már függőleges sípcsontokkal. Viszont asztalnál olyan kényelmes székekben még sosem ültem, mint a Tourneóban. Bár az ülőlapok nem túlzottan hosszúak, az pont azért nem zavaró, mert nem hagyományos-autós az üléspozíció. Kicsit buszos a beszállás is, az első utasnak jól is jönne egy kapaszkodó hozzá segítségként. Fellépő elöl az ajtók által takarva, hátul a küszöb alól kilógatva van. Apropó hátsó bejutás: kategóriarekorder szélességűek a praktikus tolóajtók.
Telepakolták. Pakolóhely-kínálatban jól áll a Tourneo, rekeszek, palacktartók sora várja az utazókat, a sofőrnek még a műszerpult tetejére is jutott egy 12 V-os csatlakozót is adó rekesz - ideális például GPS-hez is, amire itt persze nincs nagyon szükség, a csúcsfelszereltségű tesztautóban volt gyári navigáció is. Meg automata reflektor a jó fényerejű projektoros lámpákhoz, a kormánykerék 30 fokos elforgatásakor statikus kanyarfény, sávelhagyásra figyelmeztetés (ami már a terelővonalak megközelítésekor is csipog), sok egyéb mellett sebességhatároló funkciót is kínáló tempomat is.
Utazóbajnok. Ilyen ellátmányú autóval tényleg élmény az utazás, pláne úgy, hogy hátul is mindenki teljes értékű, ha nem is független, de egyenként és egyenértékűen formázott ülésekben ül. Elöl a sofőr mellett lehetne dupla utaspad, az viszont pont nem felelne meg az egyenlő ülések elvének. Így viszont az első ülések a legjobbak, a sofőr és az utas oldalán is, azok fűtést is kínálnak. A hátsók nem, de tényleg kivétel nélkül olyan kényelmesek, akkora lábteret adnak azok is, hogy hátul sem fog senki sem hőbörögni. Van olyan nagy a tér, hogy a gyerekülésekbe tett csemeték rugdosni se tudják az első támlákat. Isofix mindkét hátsó sorba jutott, a középsőbe kettő, leghátra egy. Nem csak az ülések, az elöl MacPherson, hátul merevtengelyes futómű is egészen jól csillapítja az úthibákat - legalábbis tömegautós, furgonos szinten. Térvariációk. Mindegyik üléstámla egyenként billenthető le a hátsó sorokban, az ülőlapok pedig 2/1 osztással dönthetők, illetve úgy ki is vehetők az ülések. Ha tehát akarjuk, csinálhatunk oldalsó folyosós hatüléses autót az alapból nyolcüléses Tourneóból. Hogy mi értelme van ennek? Mondjuk az, hogy így 2,4 méteresre növelhetjük a rakteret. Azt a rakteret, ami itt pont annyival rövidebb a Tourneo Custom LWB-hez mérten, amennyivel a karosszéria hossza is, uszkve 40 centivel. Így alapból nem 1 méter, hanem csak 52 cm a csomagtér hosszúsága. Átlagos felhasználáshoz természetesen ez is untig elegendő, viszont be kell valljam, megalománok biztosan nem fogják ezt, a rövid verziót választani. Árelőnye mindössze 152 400 forint, s ennyi pénzt biztosan, valószínűleg újraeladáskor is megtérülően megér a hosszabb, méretesebb verzió.
Hirdetés

Jobban manőverezhető. A Tourneo Custom SWB valójában annak szól, aki be kell férjen 5 méteres parkolóhelyekre, akinek fontos az, hogy a rövidebb autó egy kicsivel jobban, abszolút értékben pedig megdöbbentően jól manőverezhető. Faltól falig 12,2, járdák között 11,6 méteren fordul meg a 16 colos alufelnikkel szerelt verzió is, az alapáras 15 colos kerekekkel 11,6/10,9 méteresek a rövidebbik Tourneo Custom értékei. Vezethetőségben nagyjából ennyi a különbség. A parkolásban akár - szokatlanul a visszapillantóba telepített - tolatókamera segít, de még inkább a hatalmas, osztott látóterű külső tükrök. Személyautós. Vezetni az is gond nélkül elvezeti a hasábformájú, de a szegmensen belül egész kecses furgont, aki még sosem találkozott ilyesmivel, aki akár még ódzkodott is tőle. A Focusból való a kormánykerék, praktikusan műszerfalra rakott a jól kapcsolható váltó, aminek egyedül az áttételezése furcsa: az akár 3 tonnás önsúlyhoz meg persze emelkedőkhöz méretezve elképesztően rövid az egyes. Utána már egészen hosszúak a fokozatok. Autópályás 130 km/órás tempónál például 2200 1/perc alatti a fordulat. Ilyen tempóval autózva is 8,5 l/100 km fogyasztással számolhatunk. Mostani tesztünkön zömében ilyen használat mellett adódott a 8,5 literes tesztátlag, ami igencsak kedvezőnek mondható (a gyári vegyes érték amúgy 6,5 l/100 km). Kellemesen dolgozik a 2,2 literes, itt 155 lóerős, 385 Nm nyomatékú verziójával adott turbódízel. Csúcsnyomatékát ráadásul alacsony, 1600 1/perc fordulatról adja – épp ezért olyan kellemesen vezethető. A végsebesség 157 km/óra lehet, gyorsulási értéket pedig nem közöl a Ford - saccra 13-14 másodperc lehet álló helyzetből a 100 km/órás tempó elérése. Voltaképp mindegy, érzésre kellően fürge a Custom, több nem kell.
Nem olcsó, de nem is drága. Nem vitás, hogy a rövidebbik Tourneo Custommal is tökéletes kényelemben utazhat 8 ember is, nagyszülőkhöz, síelni, vagy üzleti útra – voltaképp mindegy. Ami viszont biztosan nem lesz az, az a vételár. Az 5 csillagos Euro NCAP utasvédelmű, 6 légzsákos, a Titanium szinten elöl-hátul külön vezérelhető klímás Turneo Custom SWB 2.2 TDCi alapáron 10 668 850 forintba kerül. Tesztautónk bőrüléssel (209 500 Ft), integrált tetősínnel (81 280 Ft), vonóhoroggal (69 850 Ft), metálfényezéssel (101 600 Ft) és sok más mellett navigációs, automata reflektoros, esőszenzoros, sávelhagyásra figyelmeztetős, fűthető szélvédős (409 500 forintos) csomaggal közel 12 millió forintba kerülne. Nem olcsó, de még mindig kedvezőbb áron adott, mint egy hasonló tudású, persze jobban felöltöztethető Volkswagen Multivan vagy Mercedes-Benz V-osztály. Azokhoz képest talán még olcsónak is mondható a Ford család- vagy csapatszállítója.
Értékelés
Pozitív
Óriási utastér kényelmes ülésekkel, nagy és jól variálható csomagtér, kielégítő menetdinamika, kedvező fogyasztás
Negatív
Automata váltó felárért sincs, ahogyan távolságtartós tempomat vagy holttérfigyelő sem rendelhető
Árak
Tesztmodell alapára
10 668 850 Ft (2014.12.25.)
Tesztautó ára
11 753 430 Ft (2014.12.25.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2179 cm3
Teljesítmény:
114 kW (155 LE) 3600 1/min-nél
Nyomaték:
385 Nm 1600 1/min-nél
Végsebesség:
157 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4972 mm
Szélesség:
1986 mm
Magasság:
1927 mm
Saját tömeg:
2185 kg
Össztömeg:
3000 kg
Terhelhetőség:
815 kg
Tengelytáv:
2933 mm
Karosszéria-kivitel:
kisbusz
Csomagtér:
5100 l
Belső szélesség elöl:
1690 mm
Belső szélesség hátul:
1740 mm
Belmagasság elöl:
950-1030 mm
Belmagasság hátul:
1000 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
450 mm
Ülőlap hossza elöl:
460 mm
Ülőlap hossza hátul:
445 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1350 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1220 mm
Csomagtér magassága:
1200 mm
Csomagtér hossza:
520 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
2400 mm
Raktérnyílás szélessége:
1220 mm
Raktérnyílás magassága:
1300 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
2179 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
385 Nm 1600 1/min-nél
Teljesítmény:
114 kW (155 LE) 3600 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
157 km/h
CO2-kibocsátás:
172 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
66 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?